Reducerea din piață a brandurilor occidentale îi forțează pe ruși să cumpere mașini din China
După reducerea din piață a brandurilor occidentale, rușii s-au reorientat și au început să cumpere mașini din China.
Datele agenţiei ruse Autostat şi ale companiei de consultanţă PPK arată că brandurile chineze, cum ar fi Haval, Chery şi Geely sunt responsabile acum pentru aproape 40% din vânzările de maşini noi în Rusia.
Totodată, se poate observa o creștere a vânzărilor de mașini din China. În 2022, vânzările de mașini din China erau de sub 10% în perioada ianuarie-februarie.
Însă, unii rușii nu se declară mulțumiți de calitatea mașinilor fabricate în China, aceștia susținând că este mai scăzută decât a rivalelor occidentale, iar experţii din industriei spun că producătorii chinezi trebuie să-şi îmbunătăţească reputaţia, chiar dacă le-a crescut cota de piaţă.
Este și cazul lui Stepan, un tânăr în vârstă de 28 de ani, care foloseşte din ce în ce mai mult automobile chineze atunci când utilizează servicii de carsharing, este printre cei care trebuie convinşi. Acesta susține că, printre altele, mașinile din China nu se conduc cu uşurinţă.
„Am reuşit să cumpăr o Skoda în 2022. Dacă vreţi opinia mea sinceră, diferenţa faţă de automobile chineze este imensă”, a declarat el pentru Reuters.
Grupul auto Skoda Auto, parte a Volkswagen AG, şi unul din producătorii auto occidentali cu producţie locală de maşini, este în stadiul final al vânzării activelor sale din Rusia, în contextul sancţiunilor impuse Moscovei în urma invadării Ucrainei.
Când şi-a cumpărat noua sa maşină chineză, Alexander, în vârstă de 28 de ani, a căutat una care să aibă tehnologie suedeză.
„Cred că în timp fiabilitatea lor se va îmbunătăţi. De exemplu, ştiu că modelul Tugella de la Geely are motor Volvo. De aceea am cumpărat maşina”, a explicat Alexander.
De cealaltă parte, fostul preşedinte rus Dimitri Medvedev are numai cuvinte de laudă la adresa mașinilor produse în această țară și susține că percepţiile consumatorilor nu sunt actualizate.
„Obişnuiam să râdem de unele aspecte ale maşinilor lor, dar am călătorit cu o maşină produsă local şi m-am uitat la altele, şi am observat că nu este diferită de un Mercedes.”
Cei mai mulţi producători auto occidentali şi-au suspendat operaţiunile în Rusia în primăvara anului trecut. Dar în urma importurilor paralele unele modele încă pot fi achiziţionate.
„Ne-am trăit întreaga viaţă concentrându-ne pe brandurile din Europa, Japonia şi America, şi nu am luat în calcul piaţa chineză, care s-a dezvoltat într-un ritm incredibil”, susţine Vladimir Shestak, director general al Altair-Auto în Vladivostok.