„Afacerea Containerul” blochează portul Constanța. Transportatorii se plâng de firmele de shipping
Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) se plânge de comportamentului abuziv al reprezentanţilor locali ai companiilor de shipping, pe care-l cataloghează ca fiind de tip oligopol, din cauza aplicării unitare a unor practici abuzive întâlnite doar în România, practici menite să distorsioneze grav activitatea expeditorilor şi transportatorilor români.
„Apele fierb în portul Constanţa, din cauza comportamentului abuziv al reprezentanţilor locali ai companiilor de shipping, iar transportatorii şi expeditorii se pregătesc să oprească întreaga activitate de preluare a containerelor. Fără implicarea urgentă a autorităţilor în acest subiect, relaţiile comerciale ale României cu întreaga lume pot avea de suferit pe fondul unor blocaje ce pot apărea în curând. (…) Federaţia Operatorilor Români de Transport l-a informat de prim-ministru şi a transmis o sesizare ministrului Transporturilor, în speranţa că autoritatea statului o să intervină urgent pentru a stopa aceste practici abuzive”, se arată într-un comunicat al FORT.
În data de 22 martie 2023, a avut loc la Constanţa întâlnirea Federaţiei Operatorilor Români de Transport – FORT cu transportatorii şi expeditorii care deservesc liniile maritime ce operează în portul Constanţa.
„Companiile de shipping au format un sistem de livrare a containerelor unic în Europa, total lipsit de transparenţă asupra costurilor, menit să genereze comisioane şi venituri de natură ilicită, sistem ce pune în pericol chiar şi siguranţa traficului. Unele dintre aceste linii şi-au dezvoltat în România un sistem prin care încasează direct costurile cu transportul containerelor la clientul final, obligându-i pe aceştia să nu poată apela liber la serviciile unui transportator cu care doresc să colaboreze. Practic, în portul Constanţa, companiile de shipping au dat naştere unei noi afaceri pe care putem să o numim „Afacerea Containerul”, se menționează în comunicat.
Transportatorii spun că a fost introdusă „o aşa numită taxă M/H (Merchant Haulage)”, cu o valoare între 50 şi 100 euro/container. Liniile maritime o percep pentru fiecare container în parte, ca un fel de taxă de utilizare a containerului pentru transportul mărfurilor de la descărcarea de pe navă şi până la clientul final.
De asemenea, reprezentanţii FORT susţin că modul de aplicare sau contravaloarea acestei taxe nu este publicată transparent pe paginile web ale companiilor de shipping. Același lucru se întâmplă și în cazul costurilor locale (cu excepţia THC), care nici ele nu sunt publicate.
„În cazul liniilor unde se poate prelua pe auto propriu în regim M/H (Merchant Haulage), transportatorul a fost obligat să semneze un contract cu agentul liniei maritime, astfel încât, după efectuarea livrării importului la client, să pună la dispoziţia liniei maritime atât containerul, cât și mijlocul de transport pentru redirijare la export, pe costul impus de către agentul liniei maritime, fără posibilitate de negociere. Refuzarea unei redirijări din numeroase motive, respectiv încărcarea peste tonaj (total ilegală), staţionarea peste weekend fără acoperire cost sau refuzarea tarifului impus atrag anularea acestui contract descris mai sus şi prin urmare imposibilitatea de a mai putea prelua containerele în regim M/H. Anumite linii transmit comenzile/preţurile cu mult timp după efectuarea transportului iar casele de expediţie sau transportatorii sunt puşi în faţa situaţiei de a accepta orice tarif sau condiţie (rare sunt cazurile în care este primită comandă înainte de efectuarea exportului)”, se mai precizează în comunicat.
Reprezentanții FORT afirmă că aceasta este încă o dovadă că „în România se poate orice, atâta timp cât autorităţile statului sunt preocupate să îşi umfle conturile aşa cum se întâmplă şi în cazul APC – Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, foarte concentrată pe încasarea licenţelor, însă total dezinteresată de starea infrastructurii portuare”.