Ce este „orașul de 15 minute”, conceptul care a stârnit multe teorii ale conspirației
„Orașul de 15 minute”, un concept care a stârnit o avalanșă de teorii ale conspirației, panică, dar și critici. Ce reprezintă, mai exact, acest „oraș de 15 minute” sau chiar „cartier de 15 minute”, așa cum se vorbește în Australia, spre exemplu.
„Orașul de 15 minute” este, la bază, un concept urban pe care columbianul Carlos Moreno, în prezent profesor în Franța, a început să îl dezvolte în 2010 și presupune că drumurile noastre de zi cu zi, cum ar fi drumul până la școală, la magazin sau birou, până în parc sau la o sală de sport, ar trebui să fie scurte.
Doar 15 minute sau o scurtă plimbare pe jos sau cu bicicleta, scopul principal fiind limitarea poluării cauzate de mașini și reducerea traficului.
Un grup de aproape 100 de primari din întreaga lume a adoptat ideea în încercarea de a o transpune în practică, iar planurile par să fi accelerat după pandemie. Orașul de 15 minute a fost, spre exemplu, o temă a campaniei electorale de succes a primăriței Parisului, Anne Hidalgo, în 2020, dar aceasta s-a lovit de critici.
Australia propune „cartiere de 15 minute”
Ottawa a propus cartiere de 15 minute, Melbourne, în Australia, intenționează să adopte cartiere de 20 de minute, iar Barcelona, în Spania, a pus în aplicare o strategie de „superblocuri” fără mașini.
Chiar și unele orașe din SUA au preluat această idee. Portland a introdus cartierele de 20 de minute în urmă cu mai bine de un deceniu, în timp ce O’Fallon, Illinois, a publicat recent o strategie pentru „a trece de la o comunitate suburbană tipică la o comunitate cu tot ceea ce aveți nevoie la 15 minute”.
„Orașul de 15 minute” a stârnit controverse
„Teoreticienii conspirației au dreptate că nu poți face un oraș adevărat din enclave autonome – acestea ar fi doar sate”, a declarat pentru CNN Carlo Ratti, arhitect, inginer și profesor la Massachusetts Institute of Technology, unde conduce MIT Senseable City Lab.
Aceasta „oferă oamenilor libertatea de a trăi la nivel local, dar nu îi forțează să facă acest lucru”. Cu toate acestea, „dezinformarea este oportunistă”, mai ales când vine vorba de climă, a spus King. Orice poate deveni un paratrăsnet pentru controverse fabricate și, atunci când o problemă începe să primească atenție, o mulțime de actori diferiți „inundă spațiul”, a adăugat ea.
La începutul lunii februarie, politicianul britanic Nick Fletcher a ridicat conspirația în Parlament, numind orașele de 15 minute un „concept socialist internațional” și a afirmat că acestea „ne vor costa libertatea personală”.
Iar la sfârșitul săptămânii trecute, teoriile online s-au transformat în proteste în viața reală, când mii de oameni, mulți dintre ei din afara zonei, au ieșit pe străzile din Oxford pentru a protesta împotriva propunerilor de filtrare a traficului și a orașelor de 15 minute, potrivit alephnews.ro.
Împinse în parte de oamenii care neagă schimbările climatice și de susținătorii QAnon, teoriile spun că orașele de 15 minute reprezintă un precursor al unor „lockdown-uri climatice”, niște „lagăre de prizonieri” urbane în care mișcările locuitorilor ar fi supravegheate și puternic restricționate.