După casierii de la supermarket, dispar și cei de la STB. Vor fi transformați în controlori
Digitalizarea își spune cuvântul. După casele de marcat clasice din supermarket, urmează să dispară și centrele de vânzare a biletelor deținute de Societatea de Transport București (STB), care vor fi înlocuite de automate de plată. Cât despre vânzători, aceștia vor fi transformați în controlori sau relocați acolo unde este nevoie de personal.
Conducerea STB susține că vor fi păstrate foarte puține astfel de centre, în special în zonele centrale ale Capitalei, în timp ce vânzătorii vor deveni controlori.
Biletele vor fi comercializate în câteva mii de puncte automate, care există deja, și de unde acum se achiziționează cartele de telefonie mobilă sau pot fi plătite facturi, după cum a declarat pentru MainNews directorul general al companiei, Adrian Criț.
În ultimii doi ani, numărul angajaților s-a redus cu 1.400, în condițiile în care anumite activități nu mai sunt efectuate în cadrul STB.În același timp, s-a micșorat și numărul centrelor de vânzare. Acum, există un proiect care vizează înființarea a câteva mii de centre de vânzare automate.
Acestea vor fi realizate pe modelul centrelor care vând cartele de telefon. Ele vor fi integrate cu sistemul automat de taxare de care dispune societatea. La nivelul Capitalei există patru companii care dispun de o rețea de câteva mii de centre și care vor fi integrate cu sistemul STB.
„Noi digitalizăm tot ceea ce înseamnă componentă de vânzare. O parte dintre angajați vor rămâne în centrele care se vor păstra. Sunt anumite puncte cheie în oraș unde este nevoie de interacțiunea umană. Acele centre vor asigura, pe lângă componenta de vânzare, și componenta de informare a călătorilor”, a declarat Adrian Criț.
În prezent, aplicația 24Pay, care este din ce în ce mai utilizată, acoperă circa 10% din vânzări. Se mai pot folosi, însă, și aplicația de plată prin SMS, YouthTB, care sprijină elevii și studenții, precum și aplicația online.
„Cert este că, în măsura în care vom fi nevoiți să reducem numărul de posturi ca urmare a transformării digitale, acele persoane vor fi distribuite acolo unde este nevoie în companie. Mă refer în principal la partea de control, care este deficitară. Angajații nu ar schimba direcția, dar ar face o activitate care ar aduce beneficii mai mari. Astfel s-ar putea monitoriza mai bine starea de igienă, respectiv s-ar monitoriza mai bine călătorii care circulă fraudulos”, a mai precizat directorul STB.
În prezent, costurile cu vânzarea titlurilor de călători reprezintă 24% din totalul vânzărilor directe, iar prin digitalizare vor ajunge la maximum 5%.
În acest an, bugetul STB se ridică la 1,6 miliarde lei, din care Primăria asigură circa 1,25 miliarde lei. Cheltuielile de natură salarială în cadrul societății reprezintă circa 1 miliard lei.