De ce ies pe pierdere producătorii români de alimente de sărbători? Cum explică Eugen Teodorovici
Vânzările comercianților cresc semnificativ în perioada sărbătorilor, însă, aceasta nu înseamnă neapărat că producătorii români de alimente care le furnizează marfa ies pe profit. Eugen Orlando Teodorovici, fostul ministru al Finanțelor Publice, explică ce se întâmplă de fapt și de ce producătorul este pe pierdere.
„De Paște, producătorul de ouă pierde, nu face profit. De ce? Pentru că marja este mai mare la magazin, care își pune marjă mare, iar promoțiile se fac pe spinarea producătorului român. Îl anunță pe producător, la ouă îmi lași la nu știu cât timp de atâtea săptămâni…..Iar săracul producător n-are ce să facă, pentru că altfel nu-și mai regăsește la raft ouăle”, a declarat Eugen Orlando Teodorovici în exclusivitate la emisiunea video Puterea Cuvântului realizată de Ziarul Puterea.
„De Paște, producătorul de ouă pierde, nu face profit. De ce? Pentru că marja este mai mare la magazin, care își pune marjă mare, iar promoțiile se fac pe spinarea producătorului român. Îl anunță pe producător, la ouă îmi lași la nu știu cât timp de atâtea săptămâni…..Iar săracul producător n-are ce să facă, pentru că altfel nu-și mai regăsește la raft ouăle”, a mai spus Teodorovici.
Situația se întâlnește nu doar la ouă, ci și la carne sau lapte furnizate de către producătorii autohtoni. Teodorovici spune că nicăieri în lume nu se întâmplă ca magazinele să își pună o marjă medie de 50% la produse.
„Promoțiile nu sunt făcute pe cârca magazinelor, lanțurilor mari de magazine. Ei nu vor să piardă și presează și mai mult producătorul român care are din ce în ce o marjă mai mică de câștig și o duce de pe o zi pe alta, practic nu știe ce să mai facă ca să împartă banii pentru a plăti rata la bancă, angajații etc. Este o ciudățenie care se întâmplă doar în România, pentru că doar aici o să vezi magazine mari care își pun o marjă medie de 50% la produse, atât este marja lor. La ouă vezi 1,2 lei/bucata, iar producătorul vinde cu 0,4-0,5 maximum, când e super lovitură pentru el. Diferența unde este? La comerciant”, a mai spus Teodorovici.
Fostul ministru susține că ar trebui să fie instituită prin lege o marjă maximă pe care magazinele să aibă voie să o pună la prețul producătorului la tot ceea ce înseamnă produse agroalimentare.
Interviul integral îl puteți urmări aici: