Guvernul a aprobat investiții de 47 milioane euro în modernizarea celui mai important port de la Dunăre
În contextul războiului din Ucraina, care a impus și o creștere a transportului de mărfuri pe Dunăre, guvernul a dat undă verde modernizării celui mai important port de pe sectorul Dunării Maritime, Portul Mineralier „Romportmet SA de la Galați, care deține o pondere de peste 40% din exploatarea portuară la Dunăre.
Prin HG 307/05.04.2023, Guvernul Ciucă a aprobat indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiții „Modernizarea și dezvoltarea Portului Mineralier Galați”.
Potrivit notei de fundamentare a HG 307, valoarea estimată a lucrărilor este de 233 de milioane de lei, adică de 47 de milioane de euro, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), la care se adaugă sume alocate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și din surse proprii ale companiei naționale Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați.
„Din cauza vechimii mari a lucrărilor existente (aproximativ 50 de ani) și exploatării intensive, în multe zone s-au produs fenomene de instabilitate și deteriorări ale cheurilor, cu consecințe negative și în desfășurarea activităților portuare. Capacitățile proiectate inițial nu mai corespund actualelor cerințe de exploatare portuară, nici fizic, nici tehnic, ceea ce impune modernizarea şi acolo unde este posibil, dezvoltarea infrastructurii portuare astfel încât să corespundă nevoilor actuale”, se precizează în Nota de Fundamentare a HG 307/05.04.2023.
În cadrul lucrărilor va fi consolidat cheiul la Dunăre pe o lungime de aproximativ 2 kilometri, fiind modernizate 16 dane portuare, dintre care patru pentru acostarea navelor fluviale, celelalte dane fiind destinate acostării navelor maritime. Durata de execuție a lucrărilor este de 14 luni.
Portul Mineralier a fost preluat de Grupul ArcelorMittal, iar din 2019 este în proprietatea Grupului „Liberty Steel”
Portul Mineralier „Romportmet” SA a fost preluat de Combinatul Siderurgic Galați în 2006, la cinci ani de la privatizarea combinatului, când proprietarul Sidexului devenea LNM Ispat, în prezent Grupul ArcelorMittal.
La privatizarea combinatului, ArcelorMittal a preluat și o flotă de barje și remorchere pentru transportul minereului și laminatelor. După preluarea combinatului, noul proprietar a încercat să își asigure ieșirea la mările lumii și în septembrie 2005 ArcelorMittal a preluat de la Broadhurst pachetul majoritar de 21,05 milioane de acțiuni (82,9%) la Portul Mineralier „Romportmet”, pentru care a plătit 47 milioane de dolari.
La acestea s-a adăugat un alt pachet de acțiuni, de 11,5%, deținut la „Romportmet” de SC Sidex Trading SRL Galați, casa de comerț exterior a Sidexului. Astfel, Grupul ArcelorMittal a obținut 94,4% din acțiunile Portului Romportmet.
În 2019, când ArcelorMittal a vândut Combinatul Siderurgic Galați către Grupul „Liberty Steel”, al omului de afaceri Sanjeev Gupta, au fost vândute „la pachet” și acțiunile la Portul Mineralier „Romportmet” SA.