Scandalul duty-free-urilor de la Otopeni continuă! Concurența caută un nou cartel

Publicat: 05 mai 2023, 14:54, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
Scandalul duty-free-urilor de la Otopeni continuă! Concurența caută un nou cartel

Consiliul Concurenței a deschis o nouă investigație privind o posibilă încălcare a legii concurenței pe piața spațiilor duty-free din Aeroportul Otopeni. În 2019, autoritatea a descoperit in cartel format din șase companii. Una dintre acestea sunt implicate în dosarul mitei de 22 milioane de euro.

Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a confirmat la emisiunea ”Drumurile noastre”, de la B1TV, că instituția a deschis o nouă investigație privind duty-free-urile din Aeroportul Otopeni. Anunțul vine la o lună după ce DNA a reținut a patru persoane implicate într-un dosar ce privește o mită de 22,4 de milioane de euro pentru a face afaceri din nou pe aeroport prin asigurarea de servicii duty-free. Contractul de prestări servicii – valabil de mai bine de zece ani – a expirat la finele anului trecut dar a fost prelungit pentru încă șase luni de către Compania Națională Aeroporturi București, proprietara aeroportului.

Una dintre companiile vizate de către Consiliul Concurenței dar și de către DNA, în dosarul mitei, este Dnata Catering. Aceasta a fost amendată în 2019 cu 6,6 milioane de le după ce Concurența a descoperit un cartel al duty-free-urilor. Dnata Catering este deținută de șeicul Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum din Dubai, prin intermediul Alpha Flight Group Limited, acționar majoritar, și de către Tarom și Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti, acționari minoritari.

Cealaltă societate anchetată de către Consiliul Concurenței este Millenium Pro Design, deținută de patru cetățeni români și de către o companie, fiecare cu 20%.

Dnata și Millenium au un contract de închiriere a spațiului de la Otopeni până la finele lunii iunie. Informațiile care au ieșit din dosarul mitei de 22,4 milioane de euro dezvăluie modul cum acestea ar fi încercat să îți mențină afacerile la aeroport. Miza o reprezintă peste 4.000 de metri pătrați de spații comerciale, dintre care 2.200 de metri pătrați sunt cafenele.

DNA a reținut patru persoane în acest dosar iar Tribunalul București a stabilit prelungirea cu 30 de zile a arestării preventive. Este vorba de Cristian Dumitru Bălan, George Alexandru Ivan, Cătălin Lăscuț și Radu Laurențiu Tănăsescu.

Cristian Bălan, descris de procurori drept o „persoană fără calitate specială”, prieten cu Rareş Bogdan, despre care se vehiculează că ar fi fost ofiţer SIE şi că ar avea influenţă la Sorin Grindeanu, este personajul principal în dosarul mitei de la Aeroportul Otopeni, fiind menţionat în majoritatea interceptărilor realizate de DNA.

George Alexandru Ivan este fost director general al Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB). El e acuzat de DNA de trafic de influență. Ivan a fost angajat în compania de stat după un concurs anchetat de Curtea de Conturi. Procurorii DNA îl acuză Ivan că ar fi cerut mită de 22 de milioane de euro de la doi oameni de afaceri ”lăsând să se creadă că are influență asupra ministrului transporturilor și directorului general al CNAB, că îi va determina pe aceștia să îndeplinească acte ce intră în îndatoririle lor de serviciu în legătură cu prelungirea pe diverse perioade de timp (un an sau cinci ani) a unor contracte pentru exploatarea spațiilor comerciale din interiorul aeroportului Otopeni”.

Cătălin Lăscuț și Laurențiu Tănăsescu, reprezintă firma SC Millenium Pro Design.

Un alt personaj este Saadeh Hardan, de la Dnata Catering, care apare în interceptările din dosar vorbind cu Lăscuț despre o sumă de maximum 5 milioane de euro care ar putea fi oferită drept mită pentru contracte, în condițiile în care profiturile firmelor au scăzut considerabil ca urmare a pandemiei.

„Ce s-a întâmplat acum o lună m-a surprins”

„Ce s-a întâmplat acum o lună m-a surprins, poate că nu trebuia să ne surprindă că zvonuri au tot fost, dar zvonurile în România sunt despre orice. Am fost surprins și surprinși. Pentru noi investigația asta era o etapă procedurală, birocratică. Aeroportul nu a reușit să facă licitațiile până la 31 decembrie, ne cere aprobarea ca să prelungească contractele până își termină licitațiile  și investigația era o procedură administrativă ca să evaluăm dacă și cu cât permitem aeroportului să prelungească contractele.

La vremea aceea, ce ne-a spus aeroportul: noi ne-am străduit să facem licitațiile, ne-a reclamat firma Milenium la Curtea de Apel București, Curtea a greșit, ne-a anulat procedura, lăsați-ne să reluăm procedura și să prelungim contractele până atunci. Lucrurile sunau plauzibil, dar acum au apărut elemente noi din presă. Pun sub semnul întrebării buna credință a unora dintre angajații Aeroporturi, unor oameni care fac parte din conducere”, a declarat Chirițoiu în cadrul emisiunii amintite.

Acesta a explicat că investigația privind prelungirea contractelor a fost deschisă înainte de ancheta DNA: „Aeroporturi ne-au trimis un nou calendar, înainte de declanșarea scandalului. Ne-a spus: nu ne sancționați că nu a fost din vina noastră. Noi am deschis această investigație înainte să apară public dosarul DNA”.

Chirițoiu a spus că actualele contracte se mai pot prelungi o perioadă până când se vor organiza licitațiile. Pe de altă parte acesta a precizat că poate fi posibil ca spațiile comerciale să fie închise după expirarea prelungirilor actuale. El a spus că decizia este la Compania Națională Aeroporturi București .

Cartelul de la Otopeni

Consiliul Concurenței a sancționat în 2021 cu 6,9 milioane lei (aproximativ 1,4 milioane euro) șase companii care oferă servicii de alimentație publică (food & beverage) în incinta Aeroportului Internațional Henri Coandă București pentru fixarea prețurilor. Administrația aeroportului a încredințat, în exclusivitate, companiei Dnata Catering gestionarea spațiilor cu destinație pentru alimentație publică. La rândul ei, Dnata Catering a încheiat acorduri de subcontractare cu Food & Beverages Managament, cu Trotter și cu City Cafe Express (ambele din grupul City Grill), precum și cu Primero Business Consulting (în prezent, Land of Util Tehnology) și RBK Property Management.

În urma investigației declanșate din oficiu în iunie 2019, Consiliul Concurenței a constatat că aceste companii și-au coordonat politicile comerciale în materie de prețuri, discounturi, promoții atât prin clauzele contractuale, cât și printr-o serie de proceduri și prin modalitatea de derulare a relațiilor contractuale, astfel încât să își alinieze constant prețurile pentru serviciile oferite pasagerilor din aeroport.

În acest fel, concurența prin preț a fost restricționată, iar pasagerii din aeroport nu au avut posibilitatea de a plăti un preț mai mic decât cel stabilit în comun de toți cei din piață sau de a alege serviciile în funcție de preț.

Amenzile au fost aplicate astfel: Dnata Catering SRL: 6.622.401 lei; Food and Beverages Management SRL: 43.558 lei; Trotter Management SRL: 8.010 lei; City Cafe Express SRL: 148.752 lei; RBK Property Management SRL: 104.294 lei; Primero Business Consulting SRL (în prezent, Land of Util Tehnology SRL): 3.994 lei. Toate cele șase companii implicate au recunoscut fapta anticoncurențială, beneficiind astfel de reduceri ale amenzilor.

Lăscuț: ”Mîndrescu taie și spânzură pe bucata lui”

Discuțiile dintre patronii celor două firme care administrează spațiile comerciale de pe Aeroportul Otopeni, Cătălin Lăscuț (Millenium Pro Design SRL) și Saadeh Hardan (Dnata Catering, fosta Alpha Rocas SA), evidențiază și faptul că secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Bogdan Mîndrescu, este vătaful acestui minister, mai ales pe domeniul aviației.

De fapt, PUTEREA a și semnalat recent că ițele șpăgilor de peste 22 de milioane de euro duc și către sforarul șef al Ministerului Transporturilor, Bogdan Mîndrescu (https://www.puterea.ro/spaga-de-22-milioane-de-la-otopeni-duce-pas-cu-pas-spre-mindrescu/). Din discuțiile dintre cei doi patroni care administrau spațiile comerciale de la Aeroportul Otopeni reiese foarte clar care este rolul jucat de Mîndrescu.

Saadeh Hardan:Bine, Hai te pup! Auzi?Auzi?Tu ești cu ăla, umflatul de Mîndrescu tu ești ok cu el? Am înțeles că el taie și spânzură acum sau nu e adevărat?

Cătălin Lăscuț: Taie și spânzură pe bucata lui, dar nu știu dacă el își permite să facă peste ministru. El face și el la nivelul lui, dar nu știu exact, adică…

Saadeh Hardan: Nu, asta. Când a fost la aeroport, nu era nici noi nici voi relație bună cu el.

Cătălin Lăscuț: Nu, nu sunt nici într-o relație bună, dar nici proastă

Saadeh Hardan: Aha! Deci…

Cătălin Lăscuț: O relație OK, dar nu e nici bună nici proastă. Știi ce vreau să zic.

Anul trecut, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu a precizat anul trecut pentru PUTEREA că ”Domnul Bogdan Stelian Mîndrescu coordonează entitățile care funcționează sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, din domeniul aviației, cu excepția Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română”, iar ”atribuțiile domnului au fost stabilite prin Ordin de Viceprim-ministru, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii”. Așadar, Bogdan Mîndrescu taie și spânzură și la Aeroportul Otopeni unde a fost director în era Dragnea.

Fondul Proprietatea acuză Compania Națională Aeroporturi București

Fondul Proprietatea spune că spațiile comerciale din Aeroportul București reprezintă o sursă importantă de venit pentru CNAB. Întârzierea organizării licitației are un impact negativ asupra companiei, întrucât o privează de venituri potențial mai mari. Mai mult, pasagerii din aeroport nu se pot bucura o mai bună utilizare a acestor spații, printr-o diversitate sporită și servicii îmbunătățite de retail și alimentație publică.

“Fondul Proprietatea este profund dezamăgit de lipsa de implementare a guvernanței corporative și de managementul defectuos din cadrul CNAB, evidențiate de maniera în care compania a tratat această licitație. Suntem îngrijorați de lipsa de interes manifestată de CNAB față de valorificarea transparentă și competitivă a spațiilor comerciale, aceasta fiind o problemă foarte importantă pentru toate părțile interesate, inclusiv pentru pasagerii și acționarii companiei. Solicităm CNAB să facă toate demersurile necesare pentru finalizarea licitației în mod transparent”, a declarat Johan Meyer, CEO al Franklin Templeton București și Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea

Pentru a atenua impactul negativ asupra companiei, Fondul Proprietatea solicită CNAB următoarele:

  • respectarea angajamentului asumat față de Consiliul Concurenței și luarea de măsuri urgente pentru finalizarea licitației cât mai curând.
  • luarea în considerare a unui model diferit de administrare a spațiilor comerciale din AIHCB, cum ar fi implementarea un sistem de redevențe bazat pe procent din venituri, similar celui utilizat de alte aeroporturi internaționale.
  • efectuarea unei restructurări a CNAB cu scopul de a stabili un mecanism clar de luare a deciziilor, crearea unui cadru funcțional de identificare și sancționare a conflictelor de interese, precum și de tragere la răspundere a angajaților în cazul neîndeplinirii sarcinilor.
  • reorganizarea procesului de recrutare de personal pentru a prioritiza selecția de angajați profesioniști și competenți și pentru a evita perpetuarea conflictelor de interese existente.

CONTEXT

  • 27 octombrie 2010 – CNAB a încheiat două contracte de asociere în participațiune cu două companii:  unul pentru activitatea de alimentație publică (food&beverages), și celălalt pentru activitatea de retail (în principal în regim duty free). Aceste contracte au expirat pe data de 31 decembrie 2022.
  • octombrie 2016 – Consiliul Concurenței a declanșat o investigație având ca obiect o posibilă înțelegere anticoncurențială între CNAB și cele două companii care administrau spațiile comerciale.
  •  2019 –  În condițiile atingerii vârfului de trafic pe AIHCB, CNAB a încasat venituri echivalând cu aproximativ 22% din vânzările realizate în spațiile destinate activității de alimentație publică, și doar circa 7% din vânzările realizate în spațiile destinate activității de retail. Conform unui studiu de piață pus la dispoziție de către CNAB, procentul mediu din vânzări încasat de către aeroporturile europene comparabile ca dimensiune cu AIHCB în perioada 2018-2019 a fost de 22,6% pentru activitățile de alimentație publică, și de 28,6% pentru vânzările în regim duty free.
  • octombrie 2021 – Prin decizia Consiliului Concurenței nr 69/06.10.2021, CNAB și-a asumat următoarele angajamente:  

– Identificarea și aprobarea modelului optim de valorificare a spațiilor comerciale – termen 30.11.2021;

– Achiziția de servicii de asistență pentru derularea licitației – termen 28.02.2022;

– Elaborarea caietelor de sarcini și a proiectelor de contract pentru licitație – termen 30.04.2022; 

– Derularea licitației și desemnarea câștigătorilor – termen 31.07.2022.

  • 20 decembrie 2021 – Consiliului de Administrație al CNAB aprobă inițierea demersurilor în vederea valorificării prin licitație a spațiilor comerciale cu destinația alimentație publică și retail
  • 27 octombrie 2022 – Consiliul de Administrație al CNAB decide convocarea Adunării Generale a Acționarilor CNAB cu propunerea de a prelungi cele două contracte cu 6 luni.
  • 5 decembrie 2022 – Printr-o hotărâre a Adunării Generale a Acționarilor CNAB cele două contracte sunt prelungite pentru 6 luni, până la data de 30 iunie 2023.