Guvernul, surd la revendicările sindicaliștilor de la metrou

Publicat: 17 mai 2023, 10:30, de Cristian Matache, în POLITICĂ , ? cititori
Guvernul, surd la revendicările sindicaliștilor de la metrou

Guvernul va aproba în ședința de azi proiectul de Hotărâre privind bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023 al Metrorex. Acest act normativ va neglija principalele revendicări ale sindicaliștilor.

Guvernul va aproba proiectul de buget al Metrorex, una dintre cerințele sindicaliștilor, însă acest act normativ nu conține creșteri salariale, creșteri de personal și bani suplimentari pentru acoperirea pierderilor.

Conform proiectului, câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 – legea nr.368/2022, în valoare de 11.462,27 lei/salariat, reprezintă 96,36% din cel preliminat/realizat în anul 2022. Asta înseamna un venit net lunar de 6.705 lei. Practic, un angajat al Metrorex nu beneficiază de niciun leu în plus anul acesta.

Sindicaliștii au cerut să fie aprobat bugetul Metrorex pe 2023 și să poată negocia un nou CCM, prin care să se asigure și creșteri salariale pentru angajați.

”Când am cerut acest lucru, conducerea Metrorex ne-a pus în față o adresă de la Ministerul Finanțelor prin care se cerea să se reducă cheltuielile salariale, pentru că avem pierderi. Cu alte cuvinte, nu că nu vor să ne dea, ci vor să ne ia”, a spus Marian Artimon, secretarul general al USLM.

Proiectul de act normativ mai stipulează că numărul de personal prognozat la finele anului 2023 de 5.861 salariați, a fost estimat la același nivel cu cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022 prin HG nr. 1274/2022. ”Pentru anul 2023, ținând seama de analiza realizată la nivelul societății, privind implementarea unor măsuri de eficientizare a activității raportat la situația economico-financiară, dar și la asigurarea personalului minim necesar pentru asigurarea serviciului public de transport călători cu metroul în condiții de siguranță, se estimează un număr de personal existent de cca 5.296 salariați, cu precizarea că numărul efectiv la finele anului 2023, ce va fi prevăzut în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023 este de 5.861 salariați (acesta fiind ultimul număr de personal aprobat printr-un act normativ, respectiv prin HG nr. 1274/2022 de aprobare a bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022). În sensul celor precizate mai sus, numărul de personal estimat pe anul 2023 de 5.296 salariați, este mai mic cu cca 10 % față de numărul de personal aprobat de 5.861 salariați, prevăzut în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023. Diferența de personal minim necesar ce urmează a fi angajat etapizat pe parcursul anului 2023, concomitent cu continuarea măsurilor de redistribuire/reorganizare a personalului în cadrul societății pentru acoperirea în special a posturilor fixe, reprezintă personal calificat pe anumite funcții și meserii, cum ar fi: mecanici de locomotivă, mecanici ajutor, operatori, impiegați de mișcare, meseriași cale, controlori de acces, casieri, electricieni, lăcătuși etc. Numărul mediu de salariaţi de 5.262 salariați a fost estimat la același nivel cu cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022 prin HG nr. 1274/2022”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Sindicaliștii cer mai mulți angajați la metrou. Recent, în cadrul unei conferințe de presă, Marian Artimon a declarat că doar în perioada 2020-2021 peste 2.000 de salariați ai metroului bucureștean au ieșit la pensie, iar angajările nu au fost pe măsura plecărilor din sistem. Pentru respectarea instrucțiilor de serviciu ar fi nevoie de undeva pe la 6.500 de angajați.

Totodată, suma alocată la capitolul bugetar „Subvenţii pentru transportul călătorilor cu metroul”, nu acoperă cheltuielile privind activitatea curentă de exploatare a metroului, se spune în nota de fundamentare. ”Precizăm că nerealizarea întreţinerii şi reparaţiei căii de rulare (înlocuiri parţiale ale elementelor ce intră în componenţa acesteia) va conduce la încălcarea normelor de siguranţă a circulaţiei cu repercusiuni majore deoarece neefectuarea acestor lucrări va determina în mod obligatoriu introducerea de limitări de viteză cu consecinţe directe în ceea ce priveşte:

  • scăderea veniturilor din încasări ca urmare a diminuării numărului de călători
  • transportaţi (scăderea vitezei determină creşterea intervalului de succedare a trenurilor
    şi implicit scăderea numărului de călători transportaţi);
  • uzura accelerată a elementelor ce intervin în contactul roată – şină deoarece
    sistemul de cale de rulare este proiectat să funcţioneze optim în relaţia cu trenurile de
    metrou la valori predefinite de viteză conform normelor de proiectare şi siguranţă
    feroviară”.

Este exact ce a invocat sindicaliștii la protestul de marți: ”Asigurați siguranța circulației”, ”Metroul nu e o joacă”, ”Opriți subfinanțarea metroului” – acestea sunt doar câteva dintre inscripțiile de pe pancartele pe care le-au purtat protestatarii. Iar nota de fundamentare a proiectului, elaborată de Ministerul Transporturilor, asta a menționat, că metroul este subvenționat.

În ceea ce privește condițiile de muncă, Marian Artimon a subliniat faptul că administrația Metrorex are obligația de a le cumpăra salariaților echipament de protecție. ”Însă noi nu mai avem mănuși, geci și cizme”, a spus liderul sindical. Mulți dintre participanții la protest au spus că au avut colegi care au murit înainte să iasă la pensie, din cauza bolilor profesionale ”dobândite” în subteran.