Finanțele pregătesc creșterea unor taxe și impozite. DOCUMENT
Un document semnat de Alin Chitu, secretar de stat în Ministerul Finanțelor, arată modul cum instituția condusă de Adrian Câciu urmărește creșterea veniturilor la bugetul statului.
Documentul Finanțelor vorbește de o serie de măsuri care vor avea un impact pozitiv de 0,5% asupra PIB, față de media perioadei 2019-2020, începând cu anul 2025. Este vorba de utilizarea banilor din PNRR, de reforma pensiilor, care bate înspre pensiile speciale, fără să fie numite, reducerea sau eliminarea stimulentelor fiscale, schimbări în legislația fiscală privind impozitele locale, impunerea unui impozit pentru companiile care se ascund în spatele unor offshore-uri etc.
Conform documentului semnat de Alin Chitu, deficitul bugetar al României, la fel ca al oricărui stat membru al Uniunii Europene, a fost influențat de contextul deficit intern și internațional marcat de suita de crize din societate (criza sanitară, energetică, alimentară, războiul din Ucraina) context în care statul a trebuit să ia măsuri fără precedent pentru sprijinirea persoanelor defavorizate/companiilor.
Reducerea deficitului bugetar reprezintă o politică bugetară responsabilă, prudentă, în acord cu principiile responsabilității fiscal-bugetară.
Procesul de consolidare al cheltuielilor bugetare va cuprinde măsuri de eficiență și eficacitate a cheltuielilor bugetare, stimularea investițiilor, având în vedere efectul acestora asupra dezvoltării economice, alocarea fondurilor spre priorități bine definite, dar și folosirea fondurilor europene din Programul Național de Redresarea și Reziliență și cadrul financiar 2021-2027, care vor potența dezvoltarea economică, fiind un instrument vital pentru facilitarea consolidării bugetare, o forță anticiclică în condițiile stagflacționiste actuale (stagflația este formă de criză economică în care există o stagnarea a activității economice și continuarea unui proces inflaționist).
”Din perspectiva cadrului legislativ fiscal, menționăm, sub rezerva faptului că nu ne regăsim în contextul unor măsuri cu caracter de urgență, angajamentul vizând revizuirea cadrului de impozitare existent în România, conform Componentei C8 ”Reforma fiscală și reforma sistemului de pensii” din cadrul PNRR, respectiv Reforma R4 – Revizuirea cadrului fiscale.
Obiectivul general al revizuirii este de a permite României să competitivitatea, asigurând în același timp sustenabilitatea fiscală și obiectivele de mediu.
De asemenea, aceasta ar trebui să aducă un sistem fiscal mai echitabil, mai eficient, mai simplu și mai transparent, capabil să susțină mai bine economia și să faciliteze conformarea de către contribuabili (creșterea gradului de conformare determinând implicit o creștere a gradului de colectare a veniturilor fiscale), precum și eliminarea distorsiunilor și lacunelor din sistemul fiscal.
În domeniul legislației impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, impozitului pe venit și contribuțiilor sociale, în vederea îndeplinirii angajamentului se are în vedere reducerea și/sau eliminarea stimulentelor fiscale cu scopul de a simplifica sistemul fiscal.
Ce înseamnă scăderea sau eliminarea stimulentelor fiscale
Prin anumite acte normative, s-au acordat facilități fiscale pentru câteva categorii profesionale sau pentru unele companii care au o organizare mai aparte, gen impozite zero, impozite mai reduse etc. Documentul, fără să menționeze ce stimulente se reduc sau se elimină, vorbește de o egalizare a fiscalității, ceea ce pentru actualii beneficiari înseamnă o creștere de taxe și impozite. Iată câteva categorii care se bucură de stimulente fiscale, conform Contzilla:
- Facilități fiscale la plata impozitului pe venitul microîntreprinderilor și al impozitului pe profit pentru firmele care au capital propriu pozitiv și în creștere.
- Scutirea de impozit a profitului reinvestit
- Scutire de impozit pentru angajații din domeniul IT
- Facilități în domeniul agricol și alimentar – scutire de impozit, CASS și reducere la CAS cu 3,75%
- Facilități pentru angajații din construcții – scutire de impozit, CASS și reducere CAS cu 3,75%
- Tichetele de masă acordate angajaților- scutire de CAS și CASS
- Acordarea unor beneficii extrasalariale pentru angajați în condiții de scutire de taxe
- Prestațiile suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate
- Contravaloarea hranei acordate de către angajator
- Cazarea și contravaloarea chiriei
- Contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament
- Contribuțiile la un fond de pensii facultative
- Primele de asigurare voluntară de sănătate
- Sumele acordate angajaților care desfășoară activități în regim de telemuncă
- Contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilităților sportive
- Tichete cadou, cadouri in bani si in natura
- Eșalonarea clasică și eșalonarea simplificată.
Asistență tehnică de la Banca Mondială
Totodată, în cadrul acestei reforme, legislația fiscală națională din domeniul impozitelor și taxelor locale este supusă unor analize amănunțită, Ministerul Finanțelor beneficiind astfel de asistență tehnică din partea Băncii Mondiale, recomandările care decurg în baza acestor analize urmând a fi avute în vedere, spre a se asigura că sistemul fiscal promovează mai bine creșterea economică durabilă, urmărindu-se și alinierea sistemului de impozitare cu actuala și viitoarea etapă de dezvoltare economică a României prin îmbunătățirea structurii veniturilor fiscale, precum și eliminarea distorsiunilor și lacunelor din sistemul fiscal.
Revizuirea legislației fiscale ar trebui să aibă un impact pozitiv de 0,5% asupra PIB, față de media perioadei 2019-2020, începând cu anul 2025.
În același timp, prin transpunerea Directivei (UE) 2022/223 a Consiliului privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni în Uniune, se va institui un sistem de impozitare care va contracara practicile fiscale ale întreprinderilor multinaționale care le permit să transfere profiturile către jurisdicție în care acestea sunt supuse unui impozitări zero sau forte scăzute.
Din punct de vedere al TVA – unul dintre principalele obiective ale politicii fiscale este cel care vizează implementarea unui sistem obligatoriu de facturare electronică care să asigure creșterea eficienței și eficacității în colectarea impozitelor și taxelor, precum și prevenirea și combaterea fraudei/a evaziunii în domeniul TVA, cu obținerea în prealabil a unei măsuri speciale de derogare de la prevederile Directivei 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată.
De asemenea, din punct de vedere al accizelor a fost introdus un calendar de creșterea graduală a nivelului accizei pentru produsele din tutun, având în vedere necesitatea securizării veniturilor bugetare și asigurarea predictibilității fiscale.