Daună de o jumătate de miliard de euro, în service: Fabrica de bani din reparațiile mașinilor în regie proprie
O portiță legislativă care permite reparația mașinilor la service „în regie proprie” pune în mișcare un mecanism de evaziune fiscală care tinde să devină practică.
Transportatorii au calculat un prejudiciu adus statului român de circa 500 de milioane de euro doar în ultimii doi ani, prin această practică. Ceea ce face ca reparația mașinilor să fie imposibil de verificat este faptul că firma de asigurări care vinde polițe RCA sau CASCO este și cea care face evaluarea pagubei și stabilește suma despăgubirilor, având ca referință valoarea pieselor, dar nu există garanția că lucrările s-au făcut corect. Prețurile mari și timpul foarte lung de așteptare îi determină pe posesorii de autoturisme să accepte reparația la un service în regie proprie, unde se poate găsi o variantă mult mai ieftină decât la alte service-uri, iar decontul se face, de multe ori, pentru sume mult mai mari decât cele reale.
Reparația mașinii „în regie proprie” înseamnă că firma de asigurări plătește anticipat niște despăgubiri calculate în baza polițelor RCA sau CASCO. Banii ajung direct la păgubit sau la asigurat, fără a fi nevoie să se prezinte documente fiscale justificative: nu se face un decont pentru facturi emise în urma reparațiilor, ci se presupune că păgubitul sau asiguratul va folosi acei bani, conform contractului cu asigurătorul, pentru a repara mașina. Nici ulterior nu se cer documentele, iar astfel, service-ul auto are libertatea de a face orice dorește.
„În toate aceste situații nu sunt furnizate documente justificative emise de unități reparatoare autorizate RAR, astfel încât reparațiile acelor autovehicule pot fi realizate în unități reparatoare clandestine și neautorizate, ateliere improvizate care nu eliberează nici facturi pentru reparațiile efectuate și nici certificat de garanție pentru piesele înlocuite și manopera prestată. Acele sume de bani sunt nefiscalizate, iar statul român nu încasează, de 30 de ani, acele taxe și impozite. Inclusiv Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) efectuează plăți în sistemul „regie proprie”, contrar intereselor economice românești”, explică reprezentanții Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.). Aceștia mai spun că din calculele lor reiese că 55% din sumele încasate de un service reprezintă taxe directe și indirecte către statul român, care prin sistemul „regie proprie” nu mai ajung la bugetul de stat.
Costul e 20-30% din suma despăgubită
De exemplu, dacă un posesor auto trebuie să schimbe o bară din față a mașinii, costurile pot ajunge la circa 1.000 de euro, dar dacă acceptă plata de la asigurător, pentru a o repara „în regie proprie”, poate plăti circa 400 de lei la orice atelier neautorizat, unde piesa auto se poate lipi, uneori necorespunzător, în acte figurând ca fiind înlocuită cu o piesă nouă. Cât timp legea permite aceste practici și nimeni nu verifică lucrările, se poate spune că statul încurajează acest mecanism prin care pot fi „sifonați” foarte mulți bani, prin înțelegeri între service-urile care fac acest lucru și firmele de asigurări.
„Nu se știe care este valoarea totală a acestei fraude fiscale, dar deja a devenit obișnuință ca la atelierele auto să se cadă la înțelegere pentru plata a 20-30% din suma totală despăgubită. Peste 50% din totalul polițelor de asigurări sunt folosite pentru reparații în regie proprie. Este o practică la care toate instituțiile statului român au închis ochii, până acum, încurajând evaziunea fiscală. Ar putea exista această variantă, doar dacă li s-ar cere documente justificative, la maximum 30 de zile după ce s-a făcut reparația, dar nu se cere nicio factură. Nu este normal nici pentru bugetul statului, nici pentru condițiile de siguranță în trafic, pentru că astfel sunt încurajați mai ales cei care au ateliere neautorizate să facă reparații de mântuială și este pusă în pericol viața oamenilor. Din acești bani s-ar putea plăti o parte din salariile profesorilor, pentru care Guvernul spune că nu are bani”, explică Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.
Se încurajează această practică
Reprezentanții COTAR mai spun că prin contractele semnate, asigurătorii CASCO încurajează clienții să apeleze la practici evazioniste, iar Guvernul României nu găsește soluții pentru stoparea acestora, fenomenul luând amploare în ultima perioadă.
De exemplu, într-un contract de asigurare CASCO de la compania Omniasig regăsim următoarea formulare: „plata despăgubirii se face către Asigurat/Beneficiar: (…) evaluarea efectuată de Omniasig Vienna Insurance Group, prin utilizarea sistemelor specializate, dacă Asiguratul solicită plata despăgubirii fără documente justificative de reparație sau dacă Asiguratul efectuează reparația în unități reparatoare care nu dețin autorizațiile specifice legale”. Și într-un contract similar, de la compania Grawe, se precizează: „în cazul în care se dorește repararea vehiculului în regie proprie, asigurătorul rambursează costurile preconizate, fără TVA, calculate de asigurător într-un program specializat de calcul, aplicându-se un discount de 50% din tarifele de manoperă și prețurile pentru piese (…)”. La fel și într-un contract semnat la compania Asirom: „Situația în care Asiguratul solicită să primească despăgubirea pe baza evaluării efectuate de Asigurător înainte de efectuarea reparației, urmând să se ocupe pe cont propriu de aducerea autovehiculului la starea de dinaintea producerii evenimentului asigurat”. Transportatorii cer o Ordonanță de Urgență sau o normă a Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) prin care să se oprească această practică.
Mai mult de jumătate sunt plăți nefiscalizate
Mecanismul prin care statul pierde sume uriașe de bani, anual, este explicat de transportatori astfel: anul trecut, companiile de asigurări au plătit despăgubiri RCA în valoare de 2,7 miliarde de lei, iar din totalul acestor despăgubiri, 56% au reprezentat plăți anticipate pentru reparații în regie proprie, conform raportului de piață al ASF. Despăgubirile nu includ sumele aprobate la plată de FGA – aproximativ 609 milioane lei, la care se adaugă și despăgubirile de peste 2 miliarde de lei pe care FGA va trebui să le achite pentru societatea Euroins, în următorii ani. În aceleași condiții, pentru CASCO, asigurătorii au plătit despăgubiri de aproximativ 2 miliarde de lei.
„Anual, miliarde de lei sunt bani nefiscalizați de statul român, doar în urma plăților în sistem «regie proprie» pentru despăgubirile RCA și CASCO. Dacă în piața de asigurări din România nu aveam, în ultimii 2 ani, două falimente cu impact sistemic – City Insurance și Euroins -, iar plățile de despăgubire s-ar fi realizat conform legii, România avea astăzi un plus de 500 de milioane de euro la bugetul de stat. În continuare, banii de despăgubiri vin din partea FGA către unitățile reparatoare, în tranșe, cu țârâita, în următorii 7 ani, mare parte din sume fiind tot în sistemul «regie proprie». Cerem Guvernului adoptarea unei OUG care vizează eliminarea evaziunii fiscale în domeniul reparațiilor auto, pentru plățile de despăgubire primite din partea companiilor de asigurări (RCA și CASCO)”, mai spune reprezentantul COTAR.
ASF a recunoscut problema
S-a discutat deja despre o astfel de normă, în Senatul României. „Recent, Comsia pentru Politici Economice din Senatul Românie și conducerea ASF au agreat elaborarea unei norme emise de ASF care să corecteze această aberație care generează evaziune fiscală, de peste 30 de ani. Conducerea ASF a recunoscut în fața comisiei că peste jumătate din despăgubirile achitate de companiile de asigurări care vând RCA în România sunt în sistemul «regie proprie». După ce a recunoscut, ASF a uitat că există această problemă, iar robinetul de evaziune fiscală a rămas deschis. Se poate rezolva prin adoptarea unei OUG care să modifice Legea 132/2017 sau printr-o normă prin care ASF să modifice reglementările permisive în vigoare”, explică președintele COTAR.
Noi afaceri cu service-uri, pentru ITP
Noile reguli pentru Inspecţia Tehnică Periodică a maşinilor, care au intrat în vigoare din 23 mai, vin „la pachet” cu alte posibilități de a folosi service-urile auto și atelierele neautorizate pentru a „produce bani”. Cei care și-au cumpărat o mașină nouă, Euro 6, pentru a plăti mai puțin la service, pentru ITP, vor fi nevoiți să scoată bani din buzunar pentru câteva probleme tehnice pe care multe autoturisme le au în legătură cu „martorii” de bord. Prin noile norme ITP, autoturismele sunt supuse unor teste suplimentare de depistare a erorilor stocate în computerul de bord, un fel de diagnoză. Alt test este pentru măsurarea exactă a consumului maşinii, iar pentru autoturismele dotate cu instalaţii pe gaz se inspectează nivelul de pierderi din rezervor şi din conducte. S-a schimbat şi modul de transmitere a datelor către RAR. Pentru a trece toate testele prevăzute de noile reguli ITP, aproape toate mașinile vor trece prin service, mai ales pentru micile nereguli ale computerelor de bord care dau eroare, chiar dacă nu sunt defecțiuni.
Cele mai multe firme de asigurări stipulează în contractele pentru polițe RCA și CASCO modul de despăgubire fără documente fiscale justificative. Companiile chiar încurajează asigurații să apeleze la această metodă pentru a-și repara mașinile.