Turcii au pus mâna și pe conducta de o jumătate de miliard de euro, Tuzla-Podișor
Companiile turcești continuă să pună mâna pe contractele mari de infrastuctură din România. Una dintre ele va construi ș conducta care va aduce gazul de la malul Mării Negre spre coridorul BRUA.
La sediul Guvernului României, în prezența vicepremierului Marian Neacșu și a ministrulu Energiei, Sebastian Burduja, directorul general al SNTGN Transgaz SA, Ion Sterian, a semnat ordinul de începere a lucrărilor pentru gazoductul TuzlaPodișor.
Gazoductului va fi construit de societatea KALYON INSAAT SANAYI VE TICARET ANONIM SIRKETI din Turcia. În valoare de aproximativ 500 milioane euro, proiectul gazoductului Tuzla– Podișor, constă în construirea unei conducte de transport gaze naturale în lungime de 308,3 km, care va face legătura între resursele de gaze naturale exploatate din perimetrul Neptun Deep şi coridorul BRUA, asigurându-se astfel posibilitatea transportului gazelor naturale prin interconectările existente.
”Suntem prezenți la un moment istoric: semnarea acestui ordin de începere a lucrărilor și finalizarea pregătirilor pentru exploatarea gazelor din perimetrele offshore ale Mării Negre. Transgaz va derula proiectul în aceleași condiții de performanță și eficiență dovedite, cu respectarea calendarului de implementare, pentru că este important ca infrastructura gazieră să fie finalizată la momentul în care vor începe să fie exploatate gazele naturale din perimetrul off-shore Neptun Deep din Marea Neagră. Securitatea energetică a României este o prioritate zero a noastră. Am colaborat extrem de bine cu Guvernul României și vom continua această colaborare. Fiind un proiect de importanță strategică pentru dezvoltarea economică și socială a țării, Guvernul României și celelalte instituții și autorități publice susțin acest proiect prin toate demersurile întreprinse și vor susține în continuare și toate celelalte investiții destinate dezvoltării strategice și sustenabile a infrastructurii naționale de transport gaze naturale, creșterii rolului României în sectorul energetic regional, european și internațional. După gazoductele BRUA și Ungheni-Chișinău, gazoductul Tuzla-Podișor, în lungime de 308 km și o valoare de aproximativ 500 milioane euro, este cel mai important proiect de infrastructură gazieră pe care-l construiește Transgaz, fiind un proiect strategic, vital, pentru securitatea energetică, consolidarea acesteia și dezvoltarea sustenabilă a economiei naționale. Gazoductul Tuzla-Podișor este necesar și pentru a putea transporta cele 15 miliarde mc de gaze naturale care ar urma să vină în România și din zona Mării Caspice, din terminalele LNG din Turcia și Grecia. Operaționalizarea conductei este importantă în contextul în care se estimează pentru anii următori o creștere a cererii pentru consumul de gaze naturale, având în vedere politicile de decarbonizare, respectiv de trecere a centralelor pe cărbuni pe gaze, dar și luând în calcul finalizarea unor investiții în sectorul industrial și cel energetic și a investițiilor în dezvoltarea și extinderea SNT pentru a permite racordarea tuturor localităților la infrastructura gazieră. Transgaz s-a pregătit din timp pentru acest proiect și a semnat contractul de execuție cu câștigătorul licitației. Suntem pregătiți să ne îndeplinim misiunea în ceea ce privește asigurarea securității energetice a României și să construim acest gazoduct în aceleași condiții de siguranță, eficiență și performanță, așa cum am implementat fiecare investiție”, a declarat Ion Sterian.
Importanța gazoductului Tuzla-Podișor
Gazductul Tuzla-Podișor permite crearea unei infrastructuri de transport care să facă legătura între gazele naturale din perimetrul offshore Neptun Deep și coridorul BRUA, și reprezintă un proiect de importanță deosebită pentru România în ceea ce privește asigurarea și consolidarea securității energetice.
Ordinul de semnarea a începerii lucrărilor vine la trei luni după ce, pe 16 martie, tot la sediul Guvernului României, a avut loc ceremonia de semnare de către Transgaz, OMV-Petrom și Romgaz a contractelor de transport al gazelor naturale încheiate în urma procedurii de rezervare de capacitate pentru punctul de intrare/ieșire în/din SNT-Tuzla – al gazelor naturale din Marea Neagră. Proiectul ”Conductă de transport gaze naturale Marea Neagră-Podișor” este cuprins în Planul de dezvoltare al SNT pe următorii 10 ani, este inclus pe lista de proiecte de interes comun ale UE și a fost depus pentru finanțare prin Fondul de Modernizare, obținând o finanțare de 85 milioane euro.
Diferența de finanțare va fi acoperită printr-un mix financiar competitiv. Conducta este amplasată în zona de sud-est a țării și traversează 3 județe: Constanța, Călărași și Giurgiu, respectiv 42 de unități administrativ teritoriale (UAT).
Această investiție va contribui semnificativ la creșterea securității în aprovizionarea cu gaze naturale a României, la diversificarea surselor de aprovizionare cu gaze naturale, la dezvoltarea social-economică a zonelor traversate, prin crearea de noi locuri de muncă, atât în perioada de implementare a proiectului, cât și în perioada de operare. Gazoductul Tuzla -Podișor va contribui la asigurarea necesarului de consum gaze naturale pentru economie și populație, la crearea premiselor pentru stimularea investițiilor private în zonă, la un aport de venituri suplimentare pentru UAT-urile traversate, la alimentarea cu gaze naturale a localităților din zona proiectului, respectiv a unui număr aproximativ de 184.221 locuitori și a 523 instituții publice (școli, primării, dispensare, cămine culturale, cabinete medicale etc).
Invazia companiilor turcești
Conform datelor oficiale, la ora actuală constructorii din Turcia au semnat contracte de aproape 4 milairde de euro pentru realizarea a 80 de kilometri de autostradă şi a 32 de kilometri de linie de metrou. Astfel, compania turcă Alsim Alarko a câştigat contractul de 1,2 miliarde de lei (240 milioane euro) pentru lucrările de structurã la secțiunea de metrou Gara de Nord – Băneasa (Tokyo), iar asocierea Gulermak – Somet a câştigat contractul de 1,3 miliarde lei (260 milioane euro) pentru lucrările la structurã la doua secțiune de metrou Băneasa – Otopeni.
Totodată, asocierea Gulermak – Alstom – Arcada va semna pe 25 mai contractul pentru Magistrala de Metrou Cluj-Napoca, cel mai mare contract din domeniul transporturilor, având o valoare totală estimată de 9.064.456.067,00 lei fără TVA, echivalent a 1,8 miliarde euro (8.666.341.418,31 lei fără TVA – valoarea estimată a lucrărilor de execuție; 398.114.648,69 lei fără TVA – valoarea estimată a serviciilor de proiectare). Conform datelor oficiale, termenul pentru execuția liniei a 21 de kilometri de metrou, care va avea 19 stații, va fi de opt ani (un an proiectare și şapte ani execuție). Interesant este că acest proiect de la Cluj-Napoca va beneficia de o finanţare din PNRR de 300 de milioane euro doar pentru structura primelor 9 stații cu termen de finalizare august 2026. În afara contractelor menţionate anterior, firmele din Turcia au câştigat şi lucrările la lotul 2 al tronsonului autostrăzii Sibiu – Pitești, dar şi pe cele ale unor loturi din Autostrada Transilvania, Autostrada Bucureștiului A0, Autostrada Soarelui – Vidra, Autostrada Moldovei, sau Autostrada Sibiu – Făgăraș.