TollRO, noua rovinietă de la 1 ianuarie 2026
De la 1 ianuarie 2026, va intra în vigoare o nouă rovinietă, tariful fiind aplicabil tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate.
Proiectul de lege privind aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale din România a fost aprobat, miercuri, de Camera Deputaților.
Noua rovinietă se va numi TollRO și va putea fi achiziționată în funcție de durata utilizării acesteia. Ea va fi achitată anterior utilizarii reţelei de drumuri naţionale din România, fiind structurată în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile si 12 luni.
Tariful zilnic nu depăşeşte 9 % din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depăşeşte 12 % din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depăşeşte 19 % din tariful pentru 12 luni, iar tariful pe două luni nu depăşeşte 30 % din tariful pentru 12 luni, potrivit Stiripesurse.ro.
Nivelul rovinietei va fi aprobat prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.
Responsabilitatea deţinerii rovinietei valabile va reveni în exclusivitate utilizatorilor.
„Înregistrarea în format electronic a informaţiilor privind achitarea rovinietei, gestiunea datelor privind vehiculele pentru care acesta a fost achitat, monitorizarea şi controlul achitării rovinietei prin intermediul mijloacelor tehnice se va face printr-un sistem informatic, care va fi denumit generic SER”, se arată în actul normativ.
Entitatea desemnată să perceapă şi să încaseze TollRO este CNAIR.
TollRO va fi aplicat pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite pe acesta, concepute şi construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone.
Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRO, cu vehiculele de transport marfă.
Pentru colectarea TollRO prin STRR se introduce sistemul de tarifare rutiera electronică în România, denumit STRR.
STRR este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale UE prin intermediul SETRE, complementar STRR. Categoriile şi nivelul tarifului unitar sunt aprobate prin ordin al ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, mai indică sursa menţionată.
Cum poate fi achitat TollRO
TollRO poate fi achitat:
– în baza unui contract încheiat de un utilizator SETRo cu un furnizor SETRo.
– în baza unui tichet de rută cu o singură trecere, emis prin intermediul aplicaţiilor informatice interconectate cu STRR. Tichetul de rută se achită anterior efectuării trecerii.
– prin aplicaţie mobile pusă la dispoziţia utilizatorilor cu titlu gratuit de CNAIR;
Aplicaţia mobilă poate fi utilizată pentru vehiculele înmatriculate în România.
Extinderea utilizării aplicaţiei mobile pentru vehiculele înmatriculate în alte state se stabileşte prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
Utilizatorii care nu au achitat TollRO, trebuie să plătească un tarif compensatoriu către CNAIR
În cazul în care a fost constată neplata TollRo, utilizatorii au obligaţia de a plăti către CNAIR un tarif compensatoriu.
Cuantumul tarifului compensatoriu este: a) de o sută de ori valoarea TollRo datorat, dar nu mai mult de 1.000 lei în situaţia în care se poate stabili distanţa parcursă pe domeniul SETRE România; în acest caz valoarea TollRo achitată necorespunzător nu se restituie;
b) de 2.000 lei, în situaţia în care nu se poate stabili distanţa parcursă pe domeniul SETRE România.
În cazul constatării unei neplăţi a TollRo pentru un vehicul înmatriculat într-un stat membru al Uniunii Europene, CNAIR notifică deţinătorului vehiculului, prin intermediul unei scrisori de informare, neplata, obligaţia de achitare a tarifului compensatoriu, precum şi a cheltuielilor administrative generate de notificare.
Plata sumelor datoratetrebuie realizată în termen de maxim de 72 ore de la primirea scrisorii de informare.
Plata este considerată efectuată la momentul creditării contului CNAIR cu suma datorată.
Cât este amenda
Neplata acestor sume constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda contravenţională.
În cazul TollRO contravenţia nu este continuă.
„În scopul descurajării neplăţii TollRo, amenda se stabileşte între un minim, reprezentând de 10 ori cuantumul tarifului compensatoriu şi un maxim, reprezentant de 20 de ori tariful compensatoriu”, mai explică sursa amintită.
La efectuarea controlului prin oprirea vehiculului, în situaţia în care este constatat că a avut loc o neplată a TollRO, personalul abilitat conform prezentei legi notifică conducătorul, după identificarea acestuia, prin intermediul unei înştiinţări de plată, cu privire la obligativitatea achitării tarifului compensatoriu.
În această situaţie, tariful compensatoriu este plătit pe loc prin mijloace electronice în contul indicat în înştiinţarea de plată.
„În cazul vehiculelor înmatriculate într-un stat care nu este membru al Uniunii Europene, procesul – verbal de contravenţie se comunică Poliţiei de Frontieră care nu va perminte intrarea în România a conducătorului vehiculului, până la achitarea amenzii contravenţionale”, mai este precizat în expunerea de motive a proiectului de lege.