Prima navă de salvare pentru misiunile IGSU în Marea Neagră, lansată la apă la „Damen” Galați
La Șantierul Naval „Damen” din Galați se află în construcție două nave multirol search & rescue pentru Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) care vor fi folosite în misiunile de salvare desfășurate de pompieri în Marea Neagră.
La docul uscat al șantierului naval din Galați a avut loc lansarea la apă a primei nave multirol „search & rescue” şi de intervenţii la incendii pe Marea Neagră din dotarea IGSU, la lansarea la apă și botezul navei fiind prezenți ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat şi inspectorul general al IGSU, Dan-Paul Iamandi.
Nava multirol are o lungime totală de 51,3 metri şi o lăţime totală de 9,4 metri. Construirea celor două nave multirol costă 45 de milioane de euro, finanțarea europeană, de aproximativ 60% din valoarea proiectului, fiind asigurată în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM 2014-2020).
Nava search & rescue „MAI 0102” a fost lansată la apă printr-o operațiune spectaculoasă
Operațiunea de lansare la apă a fost spectaculoasă, printr-o metodă mai puțin utilizată la șantierul naval din Galați. Nava „MAI 0102” a fost contruită pe platforma betonată de lângă docul uscat și a fost ridicată cu ajutorul macaralei – portal „Metalna”, care are o capacitate de 350 de tone. Evident, operațiunea a fost posibilă în condițiile în care corpul navei, fără motoare, echipamente și instalații, are o greutate care să permită manevrele cu macaraua – portal.
Corpul navei, suspendat în parâme metalice foarte rezistente, a fost traslatat în zona camerei umede a docului uscat, unde în primul rând a fost botezat de „nașa” navei, o tânără din sistemul de situații de urgență, care a rostit mesajul tradițional al botezului navei:
„Te numesc MAI 0102. Dumnezeu să te binecuvânteze împreună cu întreg echipajul și toți cei aflați în misiune la bordul tău. Îți urez tradiționalul vânt bun din pupa, călătorii în siguranță și viață îndelungată în serviciul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență”.
După spargerea sticlei de șampanie de bordul navei, corpul navei a fost coborât pe apă, n ava „MAI 0102” începându-și astfel o călătorie de peste 30 de ani în misiunile de salvare pe Marea Neagră.
Cele două nave vor facilita misiunile de salvare ale pompierilor pe Marea Neagră, dar și pe Mediterana
Prin construirea celor două nave este refăcută capacitatea de intervenție pe mare a pompierilor din România, pentru că în anii 80, pompierii au avut nave de intervenţie pe Marea Neagră, însă după 1990 aceste nave au fost casate.
„Acum aproximativ 4 ani am solicitat colegilor de la Batalionului de Pompieri Marini din Marsilia să efectueze un audit asupra capabilităţilor de căutare, salvare şi stingere a incendiilor la nivelul Mării Negre, în ceea ce priveşte România bineînţeles. Concluzia a fost că pompierii trebuie să se întoarcă pe apă şi să aibă capabilităţi de intervenţie specifice misiunilor lor.
Cândva, până la mijlocul sau sfârşitul anilor ’80, pompierii au avut vase de intervenţie la Marea Neagră, care au fost casate, oprite din varii motive. La acest moment, avem două nave care sunt pregătite. Astăzi vom vedea lansarea primei, care este destinată în principal misiunilor de căutare/salvare şi care are inclusiv componentă medicală. Ambele nave vor veni într-un concept integrat de intervenţie şi cu elicopterele care vor veni şi cu alte structuri, cum ar fi colegii de la Poliţia de Frontieră”, a declarat șeful IGSU, Raed Arafat.
La rândul său, ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, a precizat că cele două nave vor permite pompierilor români să desfășoare misiuni de salvare nu numai pe Marea Neagră, ci și pe Mediterana, pentru salvarea vieților refugiaților:
„Cea de-a doua navă va fi lansată la apă în următoarele două-trei săptămâni. Am văzut-o, e aproape gata, e la fel de frumoasă şi de capabilă din punct de vedere tehnic. E un proiect mai elaborat, costă 25 milioane euro, are capacitatea în plus de a acorda asistenţă medicală de urgenţă pe puntea navei. Are capacitatea de a primi nu mai puţin de 50 de refugiaţi.
Aceste nave pot interveni în Marea Neagră, salvând vieţi româneşti, dar la fel de bine pot interveni şi în Marea Mediterană, salvând vieţi ale unor cetăţeni de altă naţionalitate. Aş sublinia faptul că această capacitate o vom demonstra nu numai în materie de intervenţie pe mare, ci ea se uneşte cu capacitatea noastră de intervenţie terestră în situaţii de urgenţă”, a precizat ministrul Cătălin Predoiu.
Nave construite pentru misiunile de salvare a vieților pe mare
Nava multirol search & rescue este capabilă să execute misiuni operative continue, fără aprovizionare și realimentare până la trei zile, are capacitatea de preluare a până la 50 de supraviețuitori și este proiectată să opereze în toate anotimpurile, atât în Marea Neagră, cât și Marea Mediterană.
Nava va executa mai multe tipuri de misiuni, respectiv misiuni de localizare, preluare/salvare a plutelor de salvare, ambarcațiunilor și navelor aflate în derivă, precum și a persoanelor naufragiate, transfer de personal sau răniți și materiale în operațiuni coordonate cu elicoptere, dar și localizarea și lichidarea incendiilor izbucnite la bordul navelor, platformelor maritime de extracție și foraj, inclusiv extragerea persoanelor aflate în pericol și stingerea incendiilor apărute ca urmare a aprinderii produselor petroliere deversate accidental pe suprafața apei.