Portul Constanța, sufocat. Unde să bagi 50 milioane de tone, dublu față de capacitate?
Presiune enormă exercitată asupra portului Constanța: circa 50 milioane de tone de cereale și plante oleaginoase urmează să fie direcționate către port, în perioada următoare, în condițiile în care acesta are o capacitate de operare de doar 24 milioane de tone.
De fapt, cam cât are disponibil România pentru export și tot pe atât anunță și Ucraina că vrea să transporte prin țara noastră.
Pe de altă parte, Republica Moldova își direcționează și ea fluxul de mărfuri către portul Constanța, în condițiile în care porturile ucrainene nu mai pot fi operate.
Situația se va complica și mai mult din septembrie, când restricțiile pentru importurile din Ucraina vor fi ridicate, motiv de îngrijorare maximă pentru fermieri.
”Ucraina, care a traversat spre România cu 16 milioane de tone, credeți-mă că vor traversa cu 25-27 milioane de tone, acesta este planul lor de a traversa prin România. Marfa românească destinată exportului este de 22-24 milioane de tone, adică avem un total de aproape 50 de milioane de tone. Portul Constanța poate opera maxim 25 de milioane de tone, iar noi vrem să băgăm dublu. Nu avem cum, e misiune imposibilă. Și nu poți impune o lege, pentru că e proprietate privată”, a declarat Cezar Gheorghe, expert în comerțul cu cereale, la AGRO TV.
Recoltele ucrainene vor fi anul acesta mult mai mari decât prognozele inițiale, iar transportul acestora se va face prin liniile de solidaritate, în principal prin România.
”Dacă stăm să ne uităm pe prognozele de volum la grâu, toată lumea le plângea de milă că vor face 16,5 milioane de tone la grâu. Eu nu i-am privit cu aceeași milă și am spus că vor face 20-21 de milioane de tone. USDA, în raportul precedent, a spus că vor face 17,5 milioane de tone, iar apoi au venit ei și au spus că vor face 24 milioane de tone de grâu. Vor face o recoltă senzațională de semințe de floarea soarelui, peste 14 milioane de tone. La porumb se vor duce la 26-28 de milioane de tone. Deci vor veni cu toate mărfurile pe unde vor putea, pentru că trebuie să dea drumul mărfurilor”, a mai precizat Cezar Gheorghe.