„OZN”-urile din centrul Galațiului, „plagiate” după Stația de metrou „Sol” din Madrid

Publicat: 07 iul. 2023, 20:00, de Sorin Costea, în SOCIAL , ? cititori
„OZN”-urile din centrul Galațiului, „plagiate” după Stația de metrou „Sol” din Madrid

Structurile futuriste de la intrările pasajului subteran din centrul Galațiului, numite de gălățeni „OZN”-uri, au iscat multe controverse, în primul rând din cauză că n-a fost respectat proiectul și prin formele lor perturbă ambientul centrului orașului.

Primarul Galațiului, Ionuț Pucheanu a spus despre cei care au criticat proiectul că nu se pricep la artă, pentru că cele două copertine pot fi considerate opere de artă.

Am descoperit că cele două copertine din sticlă și metal sunt identice cu cele de la intrările în Stația de metrou „Sol” din Madrid și din moment ce primarul consideră că sunt opere de artă, înseamnă că vorbim de un „plagiat”.

Centrul orașului, modernizat după 30 de ani de indiferență a edililor

După treizeci de ani în care nu s-a mai făcut nicio lucrare edilitară de modernizare a centrului orașului, Primăria Galați a lansat un program de reabilitare a zonei centrale prin aplicarea unor soluții arhitectonice moderne, placarea trotuarelor cu granit, iluminat ornamental inclus în pavaj, corpuri de iluminat cu design futurist, etc.

Lucrarea de rezistență a fost repararea Pasajului subteran „Dunărea”, la care nu se mai intervenise din anii 80 și era o ruină periculoasă pentru trecători.

Primăria Galați a optat și pentru schimbarea arhitecturii zonei, prin instalarea la intrările în pasaj a două copertine din sticlă și metal, cu o arhitectură care să se potrivească cu celelalte modernizări din zonă, dar și în armonie cu identitatea orașului de port la Dunăre, cu forme care să sugereze de scoici și valuri.

Primarul Ionuț Pucheanu anunța că dintr-un spațiu insalubru, ce ameninţa să se prăbuşească peste trecători, Pasajul „Dunărea” va deveni spațiu urban cu aspect

futurist, care vă găzdui expoziții de artă: „Lucrarea va întregi conceptul pentru viitorul centru al oraşului Galaţi, un centru despre care îmi doresc să se vorbească în cei mai elogioşi termeni cu putinţă”, promitea Pucheanu.

„OZN”-urile din centrul Galațiului

În proiect cele două copertine aveau forme și dimensiuni discrete, integrându-se bine în ansambul arhitectonic al zonei, dar firma care a realizat lucrarea, Tancrad SRL Galați, are oamenii specializați mai mult în construcții de drumuri și asfaltări, așa că realizarea celor două copertine din ţeavă roluită şi sticlă specială a fost o operațiune ceva mai complicată și cele două copertine au ieșit cu forme mult mai „bombate” și cu mult mai mari decât în prezentările ambientale din schițele din proiect, perturbând ambientul zonei.

Cele două copertine din sticlă și metal au iscat foarte mult controverse. Pe rețelele de socializare, foarte mulți gălățeni s-au declarat nemulțumiți de faptul că cele două structuri de sticlă și metal par să semene cu două „grenade”.

Alții le-au comparat cu două „OZN”-uri și cum pe rețelele de socializare și în presa locală această variantă a câștigat cea mai mare notorietate, așa le-a rămas numele, „OZN”-urile de la Pasajul „Dunărea”.

Explicația primarului Pucheanu despre apariția „OZN”-urilor în centrul orașului: „arta e făcută să șocheze”!

Primarul Galațiului, Ionuț Pucheanu, a intrat în polemică cu toți cei care au criticat unele detalii ale modernizărilor din centrul orașului. Când a fost criticat pentru faptul că în parcul de la blocul „Spicul”, cel mai mare parc din centrul orașului, au fost betonate o mare parte din suprafețele cu gazon și flori, i-a acuzat pe criticii săi că sunt bătrâni nostalgici: „cei născuţi mai devreme au o formă de a fi închistaţi atunci când lucrurile se schimbă faţă de cum le ştiau ei de 50 de ani”.

După ce mai mulți arbori din Parcul de la „Spicu” s-au uscat polemica a fost închisă.

Primarul Galațiului a fost la fel de arogant și cu cei care au criticat „OZN”-urile de la pasaj, acuzându-i că nu știu să aprecieze o operă de artă:

„Rămâne la latitudinea fiecăruia. Este o chestie de gusturi. Uneori și după cum vedeți, arta, deși o spun pe aia dreaptă, nu e tocmai artă, dar plec de la premiza aceasta, arta e făcută și să șocheze. E o chestiune de gust. Unora le place, altora nu. E ca-n viață”, spunea primarul Pucheanu într-o emisiune la LiderFM.  

OZN-urile din centrul Galațiului, „plagiate” după copertinele de la Stația de metrou „Sol” din Madrid

Acum apare o nouă dilemă în legătură cu copertinele de sticlă și metal de la Pasajul „Dunărea”, care sunt copiate după două copertine realizate tot din sticlă și metal la intrările de la Stația de metrou „Sol” din Madrid, situate în mijlocul unei importante piețe publice din capitala Spaniei.

Există unele diferențe constructive. Copertinele de la Madrid au fost realizate prin utilizarea unor geamuri triunghiulare, de dimensiuni mai mici, care au permis formarea unei cupole cu o amplitudine atenuată, în timp ce la copertinele de la Galați au fost utilizate geamuri cu formă trapezoidală, de dimensiuni mai mari, care au dus la construirea unor cupole cu mult mai „bombate” decât în proiect.

De aici s-ar putea să apară și diferența dintre proiectul inițial al copertinelor de la Galați, în care cupolele erau mai joase, integrându-se destul de bine în ambientul edilitar al zonei și ceea ce au „reușit” constructorii, două cupole imense, care par „aterizate” în centrul orașului din spațiul intergalactic.

Această tehnică de proiectare și realizare a unor construcții moderne din sticlă și metal, cu forme curbate, este foarte mult utilizată, fiind pusă în legătură cu conceptul de „Arhitectură Digitală”.

În multe mari orașe pot fi găsite astfel de structuri din sticlă și metal cu forme curbate imprevizibile, dezvoltate pe orizontală sau pe verticală, dar în general fiecare din aceste propune propria provocare.

Faptul că cele două copertine de sticlă și metal de la Pasajul „Dunărea” din centrul Galațiului sunt identice cu cele de la Stația de metrou „Sol” din Madrid ar putea fi considerat o simplă coincidență, dar din moment ce primarul Pucheanu a spus că cele două copertine sunt opere de artă și că „arta e făcută și să șocheze”, se poate spune că cele două opere de artă de la Galați au fost „plagiate” după cele de la Stația de metrou „Sol” din Madrid.