Ruperea acordului pentru transportul cerealelor cauzează probleme în țară
Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) avertizează că ruperea acordului pentru transportul cerealelor în Marea Neagră va crea o presiune suplimentară.
Vor fi afectate infrastructura rutieră din România și Portul Constanța, care este deja aglomerat din cauza camioanelor încărcate cu cereale ucrainene. În acest moment, se încarcă și recolta românească pe nave, iar vârful de sezon va fi atins în aproximativ două săptămâni.
Anul trecut, cu toate că exista un acord pentru transportul cerealelor ucrainene pe Marea Neagră, camioanele din Ucraina așteptau săptămâni întregi la graniță, iar călătoria România-Odesa-Constanța putea dura și două săptămâni. De asemenea, se înregistrau zile întregi de așteptare la încărcarea cerealelor pe nave în Portul Constanța.
Acordul încheiat în iulie anul trecut cu Rusia a facilitat reluarea exporturilor din trei porturi ucrainene, care erau blocate anterior. Ucraina a reușit astfel să exporte aproximativ 30 de milioane de tone de cereale și produse alimentare.
În prezent, nu este clar dacă expediția de cereale pe mare este posibilă, iar asigurătorii ar trebui să ia în considerare riscuri precum prezența navelor marinei rusești în apele Mării Negre și a minelor maritime plutitoare.
Fără acest acord, riscurile asumate de navele care ancorează în porturile ucrainene sunt foarte mari, ceea ce va determina majoritatea proprietarilor de nave să evite astfel de transporturi sau să majoreze costurile considerabil, potrivit g4media.ro.