Maşinile second hand în România au atins cel mai mare preţ din istorie (analiză)

Publicat: 19 iul. 2023, 13:59, de Vlad Stefan Orjan, în ESENȚIAL , ? cititori
Maşinile second hand în România au atins cel mai mare preţ din istorie (analiză)

Preţul pe care îl plătesc românii pentru achiziţia unei maşini second hand a crescut anul acesta cu aproximativ 17% faţă de 2022, la peste 12.800 de euro, scumpirile având loc pe fondul unei contracţii a ofertei, combinată cu o inflaţie mai mare.

În plus, majorarea preţurilor pe piaţa maşinilor la mâna a doua a fost influenţată şi de creşterea timpilor de aşteptare pentru livrarea de autoturisme noi.

În perioada mai – iunie 2023, din volumul total de maşini tranzacţionate şi înmatriculate în România, doar 66%, respectiv 45.000 de autoturisme, au aparţinut segmentului de maşini rulate, în scădere de la 73%, adică 52.000 de maşini, cât se înregistrau în aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit unei analize Instant.ro, prima platformă din România bazată pe AI care intermediază vânzări de maşini second hand.

În achiziţia unui autoturism rulat, românii pun accent pe siguranţa maşinii, pe tehnologie, fiabilitate şi prestigiul mărcii, iar în contextul preţurilor volatile la carburanţi consumul urban devine un factor tot mai important. Românii schimbă maşina cel mai frecvent în intervalul 150.000-200.000 de kilometri parcurşi, conform analizei, care a luat în calcul un volum de 645.000 de autoturisme rulate, produse în intervalul 2010 – 2023 şi listate cu intenţie de vânzare în ultimii 5 ani.

Preferinţele românilor în privinţa maşinilor rulate se îndreaptă către Volkswagen, BMW, Audi, Renault şi Mercedes, urmate de Ford şi Skoda. Spre deosebire de anii trecuţi, în 2023, a crescut interesul cumpărătorilor pentru motorizările pe benzină, în defavoarea celor diesel, şi totodată pentru maşinile de generaţie mai nouă, cu un rulaj mai mic.

Preferinţele s-au schimbat şi în materie de volum. Acum tot mai mulţi români care optează pentru achiziţia unei maşini rulate se îndreaptă către SUV-uri (Sport Utility Vehicle), datorită îmbinării spaţiului util al unui break cu capacităţi pentru teren accidentat. Ford Kuga a devenit mai popular în 2023 decât Ford Mondeo, spre exemplu. La fel şi Audi Q5, care este acum pe locul al doilea, în faţa modelelor Audi A3 sau A6.

Modelele Dacia sunt preferate de români cu precădere atunci când vine vorba de achiziţia unei maşini noi. Pe segmentul second hand, însă, Dacia Duster se vinde mai bine în comparaţie cu Dacia Logan, iar modelele SUV de la Hyundai (Tucson şi Santa Fe) şi Toyota RAV 4 au prins avans faţă de berlinele vândute de aceleaşi mărci, precum i20, i30, respectiv Avensis şi Corolla.

În preferinţele de achiziţie ale românilor se regăsesc tot mai mult şi maşinile Nissan, care înregistrează deja o prezenţă solidă pe caroseriile SUV, prin lineup-ul Juke – Qashqai – X-Trail.În acest context, analiza Instant.ro arată că Nissan va intra în top 10 cele mai populare mărci până la finalul acestui an, cu perspectivă importantă de creştere şi în 2024.