Cătălin Popescu, românul care și-a atins visul tocmai în Taiwan: ”Un pilot bun este un pilot care iese la pensie!”
Cătălin Popescu este un pilot român cu o carieră bogată în domeniul aeronauticii. A lucrat la Tarom, după care peste ceva ani a ajuns la o companie aeriană din Taiwan, unde a zburat cu mai multe tipuri de avioane şi elicoptere, inclusiv cu Boeing 747, visul său de-o viață.
De Ziua Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene l-am rugat să depene cu noi amintiri frumoase din bogata sa carieră.
”Cea mai frumoasă zi din viața mea de pilot a fost când mi-am cunoscut soția, însoțitor de bord (râde). Au fost multe momente plăcute! A fost frumos când în 2003 am plecat din România pentru că au fost oprite de la zbor avioanele Airbus A310 și m-am mutat la o companie din Taiwan, unde după doi ani, mi s-a propus să trec pe Boeing 747, care era visul meu de o viață. Din punctul meu de vedere 747 este cel mai minunat avion care a fost vreodată pe cerul lumii. Legat de activitatea din România, cele mai frumoase amintiri sunt cursele pe care am reușit să le fac în vremea când Taromul avea zboruri pe patru continente. De la Bankok, Singapore, la Chicago, New York, Montreal”, povestește cu nostalgie pilotul Cătălin Popescu.
Astăzi, de Ziua Aviației, Cătălin Popescu privește cu încredere la generația tânără de piloți români. ”Întâmplarea a făcut ca ultimii ani din carieră să-i muncesc la Blue Air, pe o funcție de instructor examinator și să am contact cu generația tânără, care m-a încântat foarte mult. Marea majoritate sunt niște copii foarte buni, dedicați, entuziaști și deștepți. Din perspectiva personalului aviația română are un viitor cu acești tineri” conchide aviatorul.
Nu același lucru îl poate spune despre companiile române de aviație, despre care se mulțumește să declare doar atât: ”Tarom și Blue Air… Nu vreau să zic nimic, fiindcă ar însemna să lovesc în guvernul României care voit sau nu a ascultat niște comenzi de la Budapesta și a închis Blue Air-ul. Sufletește sunt legat de Blue Air, unde am zburat timp de cinci ani, a fost singura companie românească, care s-a bătut pe piață cu Wizz Air și Ryanair, două companii foarte puternice și foarte tare susținute din spate. Prețurile și destinațiile Blue Air erau la îndemâna tuturor, dar după pandemie, Blue Air-ul a avut, ca mai toate companiile de altfel, niște probleme financiare și a intrat în această sarabandă cu anulare de zboruri, cu bani dați înapoi la pasageri etc. Pe scurt, viitorul companiilor românești aeriene nu e roz, ci gri închis. Părerea mea personală este că Taromul va urma curând Blue Air-ului. Cu regret o spun! Mai ales că am zburat 20 de ani la Tarom. Poate cei mai frumoși 20 de ani ai vieții mele de pilot”.
Cătălin Popescu nu a uitat nici să-și amintească de piloții români titrați ai zborurilor de linie, pe locul 1 numindu-l pe Mitică Oprișiu, pe locul 2 pe Dan Ciobanu, coleg de promoție, iar, pe 3, din generația mai veche de piloți, pe Dumitru Cornel, printre “pionerii piloților din România care au îndrăznit să plece din țară pentru a zbura în străinătate, în companii foarte mari.”
Fostul pilot a ținut să transmită și un mesaj de ziua aviatorilor urându-le: ”Vreme cât mai bună, cer senin zi și noapte, nici un fel de probleme tehnice niciodată! Și să iasă la pensie! Cei mai buni piloți sunt piloții pensionari. Nu există piloți buni și piloți slabi. Un pilot bun este un pilot care iese la pensie. Și încă ceva! Să nu refuze să își schimbe companiile și să plece în altă parte. Sunt foarte mândru că 23 dintre piloții de la Blue Air au reușit să plece la Qatar Air și lucrează acum pe Boeing 777.”
Astăzi se împlinesc și 110 ani de la înființarea primei structuri de Aeronautică Militară. Cu ocazia acestui prilej va avea loc un concert aniversar la Ateneul Român susținut de Orchestra Simfonică București la ora 19:00.
Sărbătoarea Zilei Aviației Române la Monumentul Eroilor Aerului de la Piața Aviatorilor. Video realizat de Cristian Căliman