Românul care face milioane din transportul de petrol rusesc în plin război
Un om de afaceri din România a fost implicat în transportul de petrol rusesc pe mare, chiar și în timpul războiului din Ucraina.
Gheorghe Bosînceanu, care locuiește în Monaco, controlează o flotă petrolieră construită la Constanța, ascunsă în spatele unui labirint de firme. Acest om de afaceri a pus mâna pe Șantierul Naval din Constanța după o privatizare controversată în timpul mandatului lui Adrian Năstase.
Cine este Gheorghe Bosînceanu
„Gheorghe Bosînceanu este unul dintre cei mai bogați români, cu o avere estimată în 2017 la peste 100 de milioane euro. În 2002 a cumpărat pachetul majoritar al Șantierului Naval Constanța, unul dintre cele mai mari din Europa, printr-un offshore înregistrat în Insulele Marshall, la care unul dintre acționari era Histria Shipmanagement. A fost singura ofertă valabilă depusă pentru privatizarea șantierului, dar s-a dovedit o mișcare inspirată. La scurt timp după încheierea contractului, statul român a decis să ierte compania de o datorie de circa 30 de milioane de dolari. Numele lui Gheorghe Bosînceanu apare în Paradise Papers, ca beneficiar al serviciilor casei de avocatură Appleby, un furnizor internațional de servicii juridice offshore. Omul de afaceri constănțean a fost cercetat de DNA în dosarul Flota, în care procurorii au investigat modul în care compania de stat Petromin a pierdut 16 nave, cauzând un prejudiciu estimat la peste 300 de milioane de dolari. În același dosar a fost inculpat și directorul Histria Shipmanagement, Radu Rusen. Dosarul a fost ulterior închis”, informează Context.ro.
Transportul de petrol rusesc
O investigație internațională intitulată „Fueling the war” a inclus și un SRL din România pe lista companiilor care au continuat să transporte petrol din Rusia chiar și după invazia Ucrainei. Gheorghe Bosînceanu este beneficiarul real din spatele acestei firme, Histria Shipmanagement, deși oficial aceasta apare ca fiind deținută de Victorița Bosînceanu și un offshore din Cipru.
Mai multe nave operate de Histria Shipmanagement au transportat petrol rusesc în anul precedent, în principal către țările din Uniunea Europeană și Turcia. Aceste nave au fost construite la Șantierul Naval din Constanța, pe care Bosînceanu l-a preluat în 2002, în urma unei privatizări controversate.
Registrele navale din statele cu pavilioane de conveniență precum Liberia, Malta și Insulele Marshall prezintă navele Histria ca fiind înregistrate sub aceste pavilioane, deși ele sunt, de fapt, afiliate Șantierului Naval Constanța și au un asociat comun – Histria Shipmanagement, adică Gheorghe Bosînceanu.
În ciuda sancțiunilor impuse de Uniunea Europeană împotriva exportului de petrol rusesc, transportul de petrol a continuat prin intermediul unor nave înregistrate în alte țări, ceea ce a permis continuarea activităților care aduc bani Rusiei și susțin bugetul Moscovei.
Gheorghe Bosînceanu, Histria Shipmanagement și Radu Rusen, directorul Histria Shipmanagement, nu au răspuns solicitărilor de puncte de vedere la momentul publicării articolului de către Context.ro.