20:55 • ACTUALITATE
Cele 16 porunci bugetare ale lui Ciolacu
Premierul Marcel Ciolacu are în vedere 16 măsuri, printre care se numără reducerea numărului de funcții de conducere de la 12% la 8% și a secretarilor de stat cu 30%, care să ajute România să se încadreze în țintele de deficit bugetar, În caz contrar, România riscă să piardă toate fondurile din PNRR din cauza deficitului excesiv.
Printre măsurile avute în vedere se află și cele care vizează acordarea voucherelor de vacanță, de care urmează să beneficieze doar bugetarii care au salarii de sub 10.000 de lei.
Premierul Marcel Ciolacu vrea cu orice preț să se încadreze în țintele de deficit bugetar și nu se dă în lături să apeleze la decizii radicale care ar trebui să aducă economii de 6-8 miliarde de lei la bugetul de stat. Nu de alta, dar după ce deficitul a ajuns la 2,34% din PIB, fiind mai mare cu o jumătate de procent, raportat la aceeași perioadă din 2022, Ministerul de Finanţe a cerut să nu se depăşească cinci procente din Produsul Intern Brut la finele anului 2023. Altfel, se pierd banii din PNRR.
Măsurile planului lui Ciolacu
Planul în 16 puncte aflat în dezbatere la Guvern are în vedere:
- Crearea cadrului legal pentru consorții/parteneriate de achiziții centralizate, la nivelul ministerelor cu OPC, precum și între UAT-uri județene și instituțiile publice subordonate din responsabilitatea altor UAT-uri.
- Reducerea cu 30% a numărul de secretari de stat/subsecretari de stat.
- Reducerea numărul de funcții de conducere de la 12% în prezent la 8% din numărul total de funcții publice
- Pentru situațiile în care normativele de personal nu permit aplicarea acestora pentru constituirea serviciilor, direcțiilor și direcțiilor generale(de pildă, în sănătate, educație, apărare națională etc.). Obligația se aplică în privința funcțiilor de conducere, respectiv un procent de funcții de conducere de maxim 8%.
- Acordarea voucherelor de vacanță numai pentru funcționarii publici cu un venit sub nivelul salariului brut de 10.000 lei.
- Comasarea/desființarea instituțiilor subordonate Ministerelor/Guvernului/Parlamentului după regula generală: ”Fiecare minister are în teritoriu la nivel național/județean o sigură autoritate națională/deconcentrată” și reduce cheltuielile de personal și funcționare cu min. 15%. Impact pe digitalizare și pe simplificarea procedurilor
- Descentralizarea serviciilor publice de la nivel central către autoritățile publice locale acolo unde este posibil: sport, cultură, direcțiile de sănătate publică, direcțiile județene sanitar-veterinare, inspectorate școlare și trecerea lor în subordonarea/coordonarea/autoritatea autorităților publice locale.
- Suspendarea pe o perioadă de un an de zile a programelor de investiții finanțate exclusiv din fonduri ale bugetului de stat de tipul: săli de sport, cămine de cultură, bazine de înot, complex sportiv, săli polivalente etc. pentru proiecte aflate în stadiu de organizare a procedurilor de achiziție publică.
- Stabilirea de limite pentru deschiderea de credite bugetare lunar pentru cheltuieli de personal, materiale și servicii și investiții numai în limita evoluției lunare a soldului deficitului bugetar.
- Instituțiile publice de subordonare centrală/locală aflate sub autoritatea/coordonarea/subordonarea autorităților centrale/locale trebuie să aibă un număr de peste 50 de posturi ocupate, cu atribuții care NU se suprapun cu ale altor instituții/autorități publice. Eventuala comasare a instituțiilor publice existente trebuie să conducă la o reducere a cheltuielilor de personal și funcționare cu 15% și a numărului de posturi efectiv ocupate de 50%.
- Reducerea cu 50% a consilierilor directorilor generali și directorilor generali adjuncți ai companiilor de stat/locale.
- Limitarea indemnizațiilor (componentă fixă) la membrii Consiliilor de Administrație/Supraveghere/Conducere la nivelul echivalent a 1,5 salariului mediu brut pe ramura de activitate unde își desfășoară activitatea compania, dar nu mai mult decât indemnizația lunară brută a unui secretar de stat.
- Desființarea institutelor de cercetare/institutelor autonome care nu sunt relevante în actualul context socioeconomic (exp. INCD Turism, Institut de cercetare în domeniul muncii și protecției sociale, Institutul Levantului).
- Comasarea/absorbția/reorganizarea regiilor autonome/departamentelor de stat care nu se justifică pentru funcționare autonomă/independentă. Comasarea trebuie să aibă ca rezultat reducerea cu 15% a cheltuielilor de personal și funcționare și o reducere cu 15% a posturilor efectiv ocupate.
- Actualizarea redevențelor ADS (300 ha în administrare, redevențe 2,5 mil lei/semestru) și ANIF.
- Comasarea unor societăți comerciale/companii ale statului român/agenții cu profil de activitate similară (exp. RADIOCOM, Societatea Română de Radiodifuziune).