COTAR, către Ciolacu: ”Luați bani de la multinaționalele din asigurări. Și-au mărit profitul de 12 ori în 2 ani”
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) a identificat o modalitate de a face rost de bani la bugetul statului.
COTAR susține că multinaționalele din domeniul asigurărilor înregistrează creșteri fabuloase ale profitului, ajungând la un nivel de 12 ori mai mare în ultimii 2 ani, beneficiind și de facilități fiscale unice în România – așa cum Autoritatea de Supraveghere Financiară recunoaște în ultimul raport privind piața pe care o supraveghează.
„Atât membrii, dar mai ales clienții noștri, ne adresează în ultima perioadă întrebări care necesită răspunsuri publice din partea Guvernului și Parlamentului României. Cum s-a ajuns ca profitul multinaționalelor din sectorul asigurărilor sa crească de 12 ori în ultimii 2 ani? Prețul RCA va continua sa crească din această toamnă, după expirarea perioadei de plafonare a tarifului RCA. În aceste condiții, Guvernul ce soluții de protecție are pregătite pentru cei 10 milioane de plătitori de polițe obligatorii RCA? Deja prețul polițelor RCA este la nivelul prețurilor practicate în Germania, în contextul în care nivelul veniturilor românilor sunt de 5 ori mai mici. Aceste întrebări legitime, specifice acestui domeniu, care frământă o societate sărăcită și cocoșată de taxe, le-am redirecționat prim-ministrului României și președinților celor 2 Camere ale Parlamentului României, prin scrisoarea transmisă către aceste instituții, așteptând răspunsuri concrete, nefiind vorba despre niște întrebări retorice.” – a declarat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.
Multinaționalele din asigurări au ajuns, anul trecut, la un vârf istoric al profitului total, dublu față de anul 2021 și de peste 12 ori mai mare față de anul 2020, potrivit raportului privind evoluția pieței asigurărilor la trimestrul I al anului 2023, publicat de ASF. Românii trebuie să cunoască adevărul, acela că, în România reală, există companii favorizate de 33 de ani de către statul român, cum sunt cele din domeniului asigurărilor, companii care sunt scutite de plata TVA, ale căror profituri sunt aproape integral externalizate prin diverse artificii și optimizări financiar/fiscale, iar statul încasează mai nimic în ceea ce privește impozitul pe profit, pierzând de-a lungul anilor miliarde de Euro, în timp ce pensionarii noștri mor de foame în casă.
În timp ce multinaționalele din asigurări așteaptă toamna, pentru a aplica din nou noi majorări ale prețului RCA, aflăm tot din rapoartele transmise de ASF, următoarele informații interesante:
Totalul primelor brute subscrise pe toate clasele de asigurări în 2022 au fost de 16.5 miliarde de lei.
Totalul primei brute subscrise pe polițele RCA (clasa A10) în anul 2022 a fost de 7,59 miliarde lei (7.594.936.723 lei) – echivalent a 1.518.987.344 Euro – pagina 14 din Raportul ASF, intitulat „Evolutia pieței de asigurări în anul 2022„.
Totalul despăgubirilor plătite de societățile de asigurări pentru daune materiale în baza polițelor RCA (Clasa A10) a fost doar în cuantum de 2,71 miliarde lei (2.718.098.951 lei) – echivalent a 543.619.790 Euro, reprezentând 35,80% din totalul primelor brute subscrise pe polițele RCA în 2022 – pagina 43 din Raportul ASF, intitulat „Evoluția pieței de asigurări în anul 2022”.
Din totalul despăgubirilor plătite de societățile de asigurări pentru daune materiale în baza polițelor RCA (Clasa A10), 1,53 miliarde lei reprezintă plăți în regie proprie, fără prezentarea unor facturi fiscale de reparații (practică ce încurajează evaziunea fiscală și munca “la negru”) – Pagina 14 din Raportul ASF, intitulat „Analiza rapoartelor privind dosarele de daună avizate la societățile de asigurare-reasigurare în baza contractelor de asigurare obligatorie RCA în trimestrul IV al anului 2020”;
Doar 1,18 miliarde de lei reprezintă plăți directe către unitățile reparatoare autorizate RAR, efectuate în baza facturilor fiscale de reparație emise de către acestea – Pagina 14 din Raportul ASF, intitulat „Analiza rapoartelor privind dosarele de daună avizate la societățile de asigurare-reasigurare în baza contractelor de asigurare obligatorie RCA în trimestrul IV al anului 2020”;
Conform raportului BAAR din data de 5 iulie 2019, intitulat „Analiza privind costul mediu de reparație a autovehiculelor avariate în evenimente acoperite de polițe RCA 2016-2018”, ponderea manoperei într-un deviz de reparație este de 9,14% (pagina 3). Devizul de reparație emis de către o unitate reparatoare din domeniul auto cuprinde 3 secțiuni: manoperă, piese și materiale de vopsitorie, din care manopera reprezintă doar 9,14% din totalul devizului de reparații.
Prin urmare, manopera plătită de către societățile de asigurări către unitățile reparatoare în baza unor polițe RCA este de doar 0,11 miliarde lei (echivalentul a 22.000.000 Euro) – 9,14% din 1,18 miliarde lei.
Este foarte important de reținut că, periodic, asigurătorii (UNSAR) emit comunicate de presă, mințind cu nerușinare de fiecare dată cei 10 milioane de cetățenii ai României plătitori de polițe RCA că motivul creșterii periodice a tarifelor la polițele RCA ar fi creșterea despăgubirilor plătite service-urilor auto din România. Putem demonstra că acest lucru este total neadevărat și e contrazis chiar de cifrele raportate de ASF, conform cărora despăgubirile plătite service-urilor auto din România reprezintă mai puțin de 15-20% din încasările totale ale asiguratorilor, iar plata pentru serviciile de reparație (manoperă) reprezintă un procent extrem de mic.
Pe lângă scutirea de TVA și plata unor sume infime aferente impozitelor raportate la cifrele de afaceri ale acestor asigurători, ne confruntăm și cu o reală și mare problemă, aceea a evaziunii fiscale din acest domeniu, în condițiile în care peste 50% din despăgubirile RCA plătite de către multinaționalele din asigurări sunt efectuate FĂRĂ DOCUMENTE FISCALE JUSTIFICATIVE (fără factură fiscală de reparații). Această situație poate fi rezolvată prin modificarea legii RCA sau prin emiterea unui OUG, începând chiar de săptămâna viitoare.
În acest context, COTAR solicită Guvernului condus de Prim-ministrul Marcel Ciolacu să îndrepte inechitățile istorice din acest sector, răspunzând și întrebărilor pe care românii le adresează de multă vreme:
- Ce facem cu profiturile multinaționalelor din sectorul asigurărilor, care au crescut de 12 ori în ultimii 2 ani?
- Cum impozităm aceste multinaționale, pe care ANAF nu le-a controlat niciodată timp de 30 de ani?
- Ce soluții concrete există pentru 10 milioane de șoferi din România, pentru a stopa viitoarele creșteri ale prețului polițelor RCA începând cu toamna acestui an, după expirarea perioadei de plafonare a tarifului?
COTAR reamintește Parlamentului României și Guvernului României că problemele enunțate mai sus afectează peste 10 milioane de șoferi cu drept de vot ai acestei țări, care se vor confrunta în această toamnă cu noi majorări de tarife la polițele RCA. Aceiași șoferi au de așteptat ani de zile pentru plata despăgubirilor datorate de societățile Euroins și City Insurance, intrate în faliment, după ce au făcut evaziune fiscală la un nivel record în domeniul reparațiilor, unde peste 50% din despăgubirile RCA sunt achitate în sistemul „regie proprie” (fără facturi de reparații ale autovehiculelor avariate) de către multinaționalele. Așa au reușit aceste multinaționale să înregistreze profituri de 12 ori mai mari în ultimii 2 ani.
„Cele 10 milioane de asigurați și familiile lor vor să știe ce vor vota la alegerile de anul viitor, sperând că guvernul actual va elimina inechitățile din trecut și tratamentul preferențial acordat multinaționalelor din sectorul asigurărilor, în dauna companiilor autohtone care se îndreaptă încet, dar sigur, către faliment. Alegătorii vor să știe că actualul Guvern nu va împovăra cetățenii români cu taxe și impozite suplimentare, pentru a lăsa aceste multinaționale să se îmbogățească în continuare pe seama românilor” – a precizat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.