Lovitură pentru România! Porturile poloneze le pot înlocui pe cele de la Marea Neagră în „acordul de cereale”.
Se fac investiții în infrastructura portului Gdańsk pentru a crește capacitatea de manipulare a cerealelor.
Ca parte a „acordului de cereale”, porturile poloneze se pregătesc să devină o alternativă la porturile ucrainene de la Marea Neagră blocate de Rusia. În același timp, Polonia are un potențial mult mai mare de export de cereale ucrainene decât România, care se află pe litoralul Mării Negre, dar are legături de transport insuficient dezvoltate cu Ucraina.
Cu toate acestea, nu totul este în regulă cu logistica în Polonia, notează Rynek Infrastruktury. Problema sistemică a transportatorilor polonezi rămâne numărul insuficient de vagoane adaptate pentru transportul cerealelor, ceea ce a necesitat căutarea unor soluții nestandard, cum ar fi, de exemplu, transportul cerealelor în containere.
Deși cel mai mare terminal de cereale din Polonia este situat în Gdynia, portul maritim din Gdańsk joacă, de asemenea, un rol foarte important în tranzitul cerealelor din Ucraina. În 2022, transbordarea cerealelor în Gdańsk s-a ridicat la 2 milioane de tone, ceea ce este cu 19% mai mult decât în anul precedent. În primele două trimestre ale acestui an, au fost deja transbordate 1,4 milioane de tone. După cum se precizează în comunicatul de presă al Autorității Portuare din Gdansk, a fost în mare parte porumb.
Ministrul adjunct al Infrastructurii al Republicii Polone, Marek Grubarchyk, a remarcat că aceasta înseamnă o creștere de până la 52% față de aceeași perioadă a anului trecut. – De remarcat că calea ferată s-a dovedit a fi cea mai slabă verigă din întregul sistem de tranzit. Nu este surprinzător faptul că 70% din transportul cerealelor către portul maritim Gdańsk se realizează cu ajutorul camioanelor, – a spus oficialul.
Toate investițiile făcute în portul Gdańsk ar trebui să asigure o creștere a capacității de manipulare a cerealelor la 5,8 milioane de tone în următorii doi ani.
– În prezent, operatorii pot deservi 730 de camioane și 80 de vagoane în timpul zilei. Dar sunt gata să-și sporească capacitățile de supraîncărcare. Ei plănuiesc să construiască depozite permanente și corturi și vor să implementeze și investiții în calea ferată. Potrivit estimărilor acestora, construcția de instalații pentru depozitarea produselor agricole va costa 68 de milioane de zloți. Datorită unor astfel de investiții, capacitatea de producție a terminalelor de cereale din portul Gdańsk va crește la 485 de mii de tone pe lună , – spune Kamil Tarczewski, vicepreședintele consiliului de administrație portuar pentru probleme de infrastructură.
Astăzi, capacitatea terminalelor de transbordare a cerealelor din Gdansk este estimată la 300.000 de tone pe lună.
Războiul a crescut afacerile porturilor românești
Traficul total de mărfuri în porturile maritime românești a înregistrat 75,55 milioane tone în anul 2022, o creștere cu 12% față de cele 67,5 milioane de tone în 2021, fiind cel mai mare trafic de mărfuri din istoria porturilor maritime românești și menținând, astfel, trendul ascendent din ultimii ani.
Cerealele și produsele petroliere au reprezentant marfa care a tranzitat cel mai des prin porturile de la Marea Neagră. Războiul din Ucraina și redirecționarea cerealelor spre Portul Constanța este motivul care explică recordul înregistrat în 2022.
În traficul total, cerealele au reprezentat 31,7%, urmate de petrol brut – 12,57%, articole diverse – 10,4%, produse petroliere – 9,6%, minereuri de fier, deșeuri de fier – 9,26%.
Traficul de mărfuri pe relația Ucraina a totalizat, de la începutul războiului, 11,85 milioane tone, din care 5,4 milioane tone trafic fluvial și 6,4 milioane tone, maritim. Cele mai mari cantități de mărfuri sunt cereale, dar au mai sosit în port și echipamente, fosfat, laminate, minereuri de fier, containere.