România îi ajută pe ucraineni cu silozuri, Republica Moldova construiește cheiuri pe Prut
Dacă România a anunțat că le va pune la dispoziție ucrainenilor spații pentru depozitarea cerealelor, Republica Moldova are și ea planul său: intenționează să construiască trei cheiuri pe Prut care să faciliteze tranzitul cerealelor ucrainene către portul Constanța.
Banii ar urma să provină din fonduri europene, potrivit autorităților locale. De asemenea, se caută surse de finanțare și pentru renovarea infrastructurii feroviare.
Ministrul Agriculturii din Republica Moldova, Vladimir Bolea, prezent și el la reuniunea recentă de la Galați, a declarat că aceste cheiuri de pe Prut ar putea să funcționeze chiar în toamnă. Importanța lor este foarte mare, dat fiind diferența mare de costuri între transportul terestru și cel naval.
În cazul transportului naval, cheltuielile pentru aducerea cerealelor de la Reni se ridică la 13 euro la tonă, în mod normal. În condițiile actuale, se poate ajunge, însă, la 15-20 euro pentru fiecare tonă. Comparativ, cheltuielile pentru transportul pe cale terestră variază între 45 și 60 de euro pentru fiecare tonă.
Pe lângă construcția cheiurilor, Chișinăul vrea să-și renoveze și căile ferate. R. Moldova și-ar dori să atragă trei milioane de dolari din programul „Coridoarele Solidarității” pentru a repara tronsonul de cale ferată Cahul-Giurgiulești suspendat de ceva vreme.
Planurile oficialilor moldoveni îi nemulțumesc pe fermieri care se plâng că prețurile la cereale s-au prăbușit din cauza mărfurile venite din Ucraina.
România a anunțat că va dubla capacitatea de depozitare, tranzitare și export a cerealelor ucrainene de la 2 milioane de tone pe lună, până la 4 milioane de tone pe lună.