MAI amână iar digitalizarea actelor de stare civilă
Proiectul Sistem Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă – SIIEASC ar fi trebuit să se apropie de final. El a debutat în iunie 2018, având o perioadă de desfășurare de 5 ani și 4 luni.
Însă, așa cum ne-au obișnuit instituțiile statului nu se pot încadra nicicum în termenele prevăzute. Nici măcar la cele din proiectele care se derulează pe bani europeni! Este și cazul Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor care solicită prorogarea termenelor cu un an pentru digitalizarea actelor de stare civilă.
Proiectul prevedea informatizarea sistemului de depunere a cererilor pentru înregistrarea și eliberarea efectivă a documentelor de stare civilă. De asemenea, se dorea implementarea suportului necesar dezvoltării și accesării serviciilor electronice ce au la bază informații primare de stare civilă.
Amânare cu un an pentru digitalizarea actelor de stare civilă
În vara lui 2022, legislația cu privire la actele de stare civilă a fost modificată, noile reguli urmând să se aplice din 24 septembrie 2023. Acum, printr-un proiect de ordonanță pus în dezbatere la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), se dorește amânarea termenului de aplicare a regulilor apărute în 2022 cu un an, respectiv până pe 24 septembrie 2024. Printre schimbările ce ar trebui să se aplice de anul viitor se numără și posibilitatea de a depune cererile privind actele civile la oricare serviciu de evidență a persoanelor sau primărie, cererile urmând să fie soluționate tot acolo, ceea ce va facilita obținerea actelor, dar și faptul că actele de naștere, de căsătorie și de deces nu se vor mai completa de mână, ci vor fi tipărite.
Românii ar fi putut beneficia de facilități pentru actele primare
Astfel, românii ar fi beneficiat de reducerea timpului necesar procesării actelor de stare civilă pentru cele 4 evenimente primare de viață: naștere, căsătorie, divorț, deces. Ar fi crescut gradul de interoperabilitate a sistemelor centrale și locale. S-ar fi digitalizat documentele de stare civilă emise în ultimii 100 de ani, aferente evenimentelor de viață primare, precum și alte facilități.
Din păcate, specialiștii din MAI și-au dat seama abia acum că operaționalizarea sistemului informatic de gestiune a activității de stare civilă presupune armonizarea normelor metodologice incidente acestui domeniu cu noile fluxuri informatizate de lucru și cu procesele interne ale instituțiilor implicate.
În concret, pentru atingerea obiectivelor urmărite prin noul sistem și instituirea posibilității de întocmire a actelor de stare civilă în format electronic, dar și a celorlalte facilități, este necesară elaborarea unor norme care să reglementeze competențele și activitățile ce se realizează în cadrul S.I.I.E.A.S.C., precizează MAI în Nota de fundamentare.
Termenele au fost prorogate
În concret, proiectul supus transparenței decizionale vizează prorogarea termenului de la care se asigură, la nivel național, infrastructura informatică necesară operaționalizării SIIEASC, de la 24 septembrie 2023, la 24 septembrie 2024.
În prezent, proiectul SIIEASC este în etapa de verificare a sistemului, astfel încât prorogarea termenului este necesară pentru deschiderea proiectului pilot și instruirea ofițerilor de stare civilă de la nivelul întregii țări, în sistem de «train the trainer»”.
MAI a atribuit S&T România contractul pentru furnizarea unui sistem IT destinat emiterii actelor de stare civilă, parte a proiectului care va permite românilor completarea online a formularelor pentru eliberarea certificatelor de naștere, căsătorie, divorț sau deces și digitalizarea tuturor documentelor, inclusiv a celor vechi. Estimat la 45,2 milioane de lei, fără TVA, contractul a fost atribuit pentru suma de 39,2 milioane de lei, fără TVA, și va avea o durată de 25 luni. Subcontractorii S&T România sunt ARA Software Group – 5%, Tema Energy – 7%, Business Smart & Integrated Projects – 5% și SolvIT Networks – 7%.
Citește și: Ministerul Finanțelor își astupă deficitul prin noi titluri de stat