Amendă pentru eMag de la Consiliul Concurenței
Compania Dante International, care deţine platforma eMAG.ro, a fost amendată de Consiliul Concurenței cu suma de 32,28 milioane de lei, respectiv aproximativ 6,7 milioane de euro.
EMag a primit o amendă pentru abuz de poziţie dominantă pe piaţa serviciilor de intermediere prin platforme online de tip marketplace.
Conform unui comunicat de presă emis de Consiliul Concurenței, în perioada ianuarie 2013 – iunie 2019, compania care deține eMag.ro a abuzat de poziţia sa dominantă pe piață.
Conform investigației care a fost demarată la sfârșitul lui 2017, Dante International SA a săvârșit un abuz prin „poziţionarea şi afişarea mai favorabilă a propriei oferte de produse în detrimentul ofertelor partenerilor care comercializau pe platformă şi cu care se afla în concurenţă directă”.
„În acest fel, s-au limitat ofertele partenerilor afiliaţi eMAG.ro, ceea ce a condus la afectarea concurenţei reale între ofertele de produse prezentate pe această platformă. Compania a recunoscut fapta anticoncurenţială şi a beneficiat de o reducere a amenzii”, se arată în comunicatul Consiliului.
Compania este acum obligată să lucreze și să remedieze algoritmii platformei.
„Pentru ca aceste fapte să nu se mai repete, autoritatea de concurenţă a impus companiei să adopte o serie de măsuri privind algoritmii utilizaţi de platformă, Dante având obligaţia să informeze complet şi corect comercianţii parteneri asupra modului de funcţionare a algoritmilor, cum ar fi cei de listare, cei de poziţionare a produselor pe platformă şi să limiteze intervenţiile manuale în funcţionarea algoritmilor relevanţi”, se arată în comunicatul citat.
Compania va mai trebui să modifice structura organizațională și să creeze un sistem prin care să fie colectate și stocate datele de pe platformă, „astfel încât accesul la aceste date agregate să se realizeze în mod nediscriminatoriu”.
„Totodată, Dante trebuie să-şi îmbunătăţească politica de soluţionare a plângerilor, prin crearea unui set de bune practici în administrarea relaţiei cu participanţii la platformă”, potrivit Consiliului Concurenței.
Reacția eMag
Conform reprezentanților eMag, în cadrul investigației care a început în 2017 s-a colaborat în mod transparent în ceea ce privește eventualele probleme care au fi putut exista în funcţionarea platformei marketplace.
Potrivit companiei, „platforma eMAG a funcţionat în primii 12 ani de activitate doar cu vânzare directă. Apoi, treptat, prin platforma eMAG Marketplace, partenerii au avut posibilitatea să îşi vândă produsele, în baza unor reguli care au fost adaptate din mers, pe măsură ce platforma a evoluat”.
Compania s-a angajat în mod voluntar să remedieze problemele și regulile după care funcționează algoritmii platformei astfel încât activitatea să fie mult mai transparentă.
„Viteza cu care am dezvoltat platforma eMAG nu a fost lipsită de erori, însă am învăţat de fiecare dată din ele şi ne-au ajutat sa adaptăm modelul. Procesul de dezvoltare a platformei a presupus de multe ori soluţii rapide în interesul clienţilor, dar unele dintre ele au fost impredictibile pentru alte părţi implicate în platformă. Deşi izolate, aceste situaţii au generat îngrijorări ale autorităţii de concurenţă, împreună cu care am depus toate eforturile pentru identifica un mod foarte predictibil, transparent şi echilibrat prin care toate părţile să poată beneficia de avantajele unei platforme de comerţ online, iar clientul să rămână prioritatea noastră. Chiar dacă am primit o sancţiune, luăm partea bună din aceasta experienţă: am învăţat cum să oferim un serviciu foarte bun în acelaşi timp şi clienţilor, şi partenerilor din Marketplace, printr-un sistem de reguli şi algoritmi îmbunătăţiţi permanent, bazându-ne pe tehnologie. Astfel, clienţii beneficiază de servicii inovatoare care le salvează timp şi bani, iar partenerii beneficiază de oportunităţi majore de dezvoltare, în România şi în ţările din jur”, a declarat Iulian Stanciu, CEO eMAG, citat în comunicatul companiei.