Producătorii auto colectează date despre clienți fără acordul acestora
Automobilele moderne, pline se gadgeturi și sisteme de siguranță, au devenit un fel de „bodyguard” care te urmărește la tot pasul, dar care colectează date despre comportamentu tău.
Conform unui nou raport, producătorii de mașini colectează numeroase date despre șoferi și pasageri – unii chiar urmăresc activitatea sexuală a șoferilor.
Într-o analiză a 25 de mărci de mașini și a 15 companii de mașini, publicată miercuri de Fundația Mozilla, cercetătorii au descoperit că producătorul auto japonez Nissan a declarat că poate vinde informații despre activitatea sexuală a șoferilor și pasagerilor, informații despre sănătatea brokerilor de date, despre agențiile de aplicare a legii și despre alte companii.
Producătorul german Volkswagen a spus că ar putea înregistra vocile șoferilor spre a le adapta pentru reclame direcționate.
„Cantitatea de date pe care aceste companii de mașini au spus, în mod flagrant, că le pot colecta a fost șocantă”, a spus Jen Caltrider, cercetător principal la Fundația Mozilla, proprietarul nonprofit al companiei care gestionează browserul Firefox. „Este ca și cum nimeni nu i-a contestat sau nu le-a pus vreodată întrebări despre confidențialitate, așa că includ totul.”
Europenii sunt, în principiu, mai protejați împotriva abuzurilor de legea lor de referință privind confidențialitatea, Regulamentul general pentru protecția datelor (GDPR), dar Caltrider de la Mozilla a sugerat că legea a fost aplicată prost de către companiile de mașini, potrivit politico.eu.
O privire asupra măsurilor de aplicare în Europa a arătat că puține autorități de reglementare națională au luat măsuri împotriva culegerii de date de către companiile de automobile, de la intrarea în vigoare a legii.
Cantități imense de date pentru și mai mulți bani
Caltrider și alți cercetători au analizat politicile de confidențialitate ale companiilor auto și și-au descărcat aplicațiile în Germania, Franța, SUA, Japonia și Coreea de Sud.
Ei au descoperit că industria a acumulat cantități masive de date, prin zeci de senzori și tehnologie încorporate în modele mai noi de mașini, care calculează greutatea oamenilor în timp ce se așează, înregistrează video mașinile în interior și în exterior, ascultă conversații prin microfoanele încorporate în autovehicule și urmăresc utilizatorii prin intermediul conexiunilor la internet și a aplicațiilor de pe smartphone-uri.
„Nu mai este vorba doar de a vinde mașini pentru a câștiga bani. Este de a colecta date și apoi de a folosi acele date pentru a câștiga bani”, a spus Caltrider, adăugând că mașinile par să aibă practici de confidențialitate mai proaste decât aplicațiile de sănătate mintală, dispozitivele inteligente de acasă și dispozitivele portabile precum căștile și trackerele de fitness.
Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că 84% dintre mărcile de mașini analizate ar putea împărtăși și vinde date altor companii, precum brokerii de date, o piață estimată la sute de miliarde de euro, conform unor estimări.
Fără regulile de confidențialitate
Puțin peste jumătate dintre producătorii de mașini au spus că pot partaja date guvernului și autorităților de aplicare a legii atunci când sunt solicitate, mai degrabă decât atunci când primesc o decizie judecătorească.
Cercetătorii au subliniat, de asemenea, că oamenii au rareori șansa de a accepta în mod explicit și cu bună știință regulile de confidențialitate ale producătorilor propriilor mașini. Compania de automobile Subaru a precizat, prin reprezentanții săi, că însuși faptul de a fi pasager într-una dintre mașinile sale implică acordul cu privire la politica de confidențialitate, potrivit raportului.
În unele cazuri, autoritățile europene de reglementare au reprimat industria auto. Tesla, care are sediul central în Țările de Jos, a trebuit să facă modificări la camerele sale de filmare a împrejurimilor, în martie, la cererea autorității olandeze de reglementare pentru protecția datelor.
Volkswagen a fost amendat cu puțin peste un milion de euro de la intrarea în vigoare a GDPR, potrivit unei liste online de amenzi GDPR. Pe listă nu au fost incluse amenzi pentru ceilalți producători auto din raport (Nissan, Toyota, Subaru, Kia, Chrysler, Fiat, Renault, General Motors, Mercedes-Benz, Honda și BMW).
Purtătorul de cuvânt al Volkswagen pentru problemele digitale, Kamila Joanna Laures, a declarat, într-un comunicat, că firma colectează, prelucrează, utilizează și stochează date cu caracter personal „doar în conformitate cu cerințele legale”.