Iată câteva semne importante că cineva ți-a furat identitatea
Cum te-ai simți dacă altcineva s-ar preface că ești tu în mediul online? În esență, acesta se numește furt de identitate și se poate întâmpla oricui.
Fiecare are o identitate digitală. Este ca un puzzle format din bucăți din informațiile tale personale, tranzacții financiare și interacțiuni online. Din păcate, ca orice lucru de valoare, nimeni nu este imun la un posibil furt de identitate. Persoanele rău intenționate vor să-ți fure identitatea și să o folosească pentru a comite tot felul de infracțiuni.
Furtul de identitate este o amenințare serioasă care poate fi greu de detectat. Cu toate acestea, puteți găsi câteva indicii că cineva încearcă să vă fure identitatea și să luați măsuri pentru a vă proteja.
Semne de furt de identitate și modalități de prevenire
1. Costuri necunoscute ale cardului de credit
Debitarea neașteptată de pe cardul de credit este unul dintre primele semne de avertizare pentru un furt de identitate. Chiar și achizițiile mici, aparent nesemnificative, pot fi ale unuia care testează apele înainte de a-și umple coșul de cumpărături.
Ce pot să fac?
Vă recomandăm să vă revizuiți în mod regulat extrasele de cont și, dacă observați tranzacții nerecunoscute, contactați banca pentru a contesta aceste taxe și pentru a vă securiza contul.
2. Facturi lipsă
Dacă observați că facturile sau corespondența obișnuită nu apare constant pe e-mail, este posibil să fie din cauza faptului că un hoț de identitate vă redirecționează mesajele către o altă adresă. Este o mișcare vicleană să te țină la întuneric despre activitățile lor ilicite.
Ce să fac?
Monitorizați-vă în mod regulat facturile. Dacă nu mai sosesc, contactați furnizorii dvs. de servicii pentru a confirma adresele lor. Astfel, poți depista un furt de identitate și trebuie reclamat la Poliție.
3. Creșterea bruscă a mesajelor nedorite
Dacă ați fost vizat, este posibil să observați o creștere semnificativă a ofertelor nesolicitate de carduri de credit sau de împrumuturi facile. Acest lucru ar putea indica faptul că cineva a verificat istoricul dumneavoastră de credit fără știrea dvs.
Ce să fac?
Se pot reduce astfel de mesaje nedorite renunțând la ofertele de credit preselectate și luați în considerare solicitarea unei blocări de credit la bănci pentru a preveni creditele neautorizate. Acest lucru îi va împiedica să aprobe orice nou cont de credit pe numele dumneavoastră, indiferent dacă este fraudulos sau legitim. Deși acest lucru poate fi un factor de descurajare eficient, vine cu necazul de a negocia accesul de fiecare dată când solicitați un credit.
4. Modificări inexplicabile ale scorului dvs. de credit
Verificările regulate la Biroul de credit ar putea fi de ajutor. Observați o scădere neașteptată a scorului dvs. la Biroul de Credit? Poate indica un furt de identitate. Hoțul a deschis conturi de credit sau a făcut achiziții mari în numele tău și, mai rău, nu plătește facturile.
Ce să fac?
Monitorizați-vă în mod regulat prin Biroul de credit. Dacă scade brusc scorul, contactați biroul de credit pentru a contesta inexactitățile și pentru a configura servicii de monitorizare a creditului.
6. Conturi nerecunoscute în extrasul de credit
Un împrumut neașteptat sau un cont de credit care apare în situația financiară de la o bancă este un semn flagrant de furt de identitate.
Ce să fac?
Asemenea anomalii trebuie investigate imediat cu biroul de credit și instituția financiară respectivă și raportate.
Alte semne la care să fiți atenți
7. Asigurări medicale respinse
Pentru cei care au asigurări private de sănătate: dacă sunteți informat brusc că v-ați atins limita pentru o cerere de despăgubire medicală, ar putea însemna că un hoț a folosit detaliile asigurării. În mod similar, notificările despre afecțiuni sau proceduri medicale necunoscute ar putea indica faptul că identitatea dumneavoastră medicală a fost compromisă.
Ce să fac?
Observați ceva? Avertizează-ți furnizorul de servicii medicale și compania de asigurări.
8. Apeluri de la recuperatori
Apelurile neașteptate de la recuperatorii de datorii despre facturile neplătite pentru produse sau servicii pe care nu le-ați cumpărat niciodată pot semnala un furt de identitate. Este posibil ca un hoț de identitate să fi folosit datele dumneavoastră pentru a face achiziții, lăsându-vă cu factura.
Ce să fac?
Solicitați validarea datoriei, contestați-o creditorului, raportați situația birourilor de credit și depuneți o plângere la Poliție, dacă bănuiți că sunteți victima unui astfel de furt.
9. Contact neașteptat din partea instituțiilor financiare
Fiți atenți la contactul nesolicitat din partea instituțiilor financiare cu care nu aveți nicio relație. Dacă o bancă pe care nu ai folosit-o niciodată înainte îți trimite o notificare, este posibil ca cineva să fi deschis un cont folosind identitatea furată.
Ce să fac?
Contactați instituția pentru a închide contul fraudulos, semnalează la Poliție dacă credeți că vi s-a întâmplat acest lucru.
10. Oferte de muncă irelevante
Ofertele de muncă nesolicitate, în special cele care par irelevante pentru domeniul dvs. sau prea bune pentru a fi adevărate, pot indica faptul că cineva vă folosește informațiile personale pentru a căuta locuri de muncă sau pentru a-și construi o identitate falsă.
Ce să fac?
Dacă bănuiți că oferta de muncă este frauduloasă sau face parte dintr-o înșelătorie, raportați-o autorităților competente.
Am fost îșelat! Sunt victimă a unui furt de identitate. Ce e de făcut in continuare?
Mai jos sunt câțiva pași care trebuie urmați dacă descoperiți că dumneavoastră sau o persoană apropiată sunteți victimă a furtului de identitate.
Dacă puteți recâștiga controlul asupra conturilor, schimbați-vă parolele și informați furnizorul contului.
Consultați extrasele bancare și tranzacțiile din contul de verificare pentru a vedea unde a început activitatea aberantă.
Raportați orice încălcare autorităților de aplicare a legii și agențiilor bancare.
Obțineți și sfatul profesional al unui avocat înainte de a vorbi cu Poliția, mai ales când aveți de-a face cu un furt de identitate penal.
Dacă sunteți victima furtului de identitate, cel mai important lucru de făcut este să luați măsuri imediate pentru a atenua daunele și pentru a preveni altele.
În mediul on-line, putem întâlni semne amenințătoare de furt de identitate. Deși este important să fim conștienți de potențialele capcane, este la fel de vital să ne amintim că aceste spații online nu sunt în totalitate rele. La urma urmei, sunt aceleași căi care ne permit să ne conectăm, să împărtășim și să explorăm.
Totul este să învățăm să mergem pe aceste cărări cu ochii larg deschiși și cu cât mai multă rezistență pentru a învinge toate lucrurile rele care ne vizează viața din ce în ce mai mult în mediul online.
Întreaga idee nu este doar să reacționăm la semnele unui furt de identitate, ci să anticipăm și să ne înarmam împotriva lui. Este vorba despre a lua în mâini viața noastră digitală și a conduce cu încredere, nu cu teamă.
Citește și: Șoferii ar putea plăti amenzi usturătoare, începând cu luna octombrie 2023!