Clubul de Presă acționează în judecată Președinția României

Publicat: 26 sept. 2023, 14:58, de Florentin Lucaniuc, în ACTUALITATE , ? cititori
Clubul de Presă acționează în judecată Președinția României

Constatând că instituția prezidențială perseverează în cenzurarea informațiilor de interes public vizând cheltuielile pe care le face, Consiliul de Onoare al Clubului de Presă a decis să deschidă o acțiune în instanță, cu sprijinul grupului de avocați afiliați.

Clubul de Presa a depus actiune la Judecatoria Sectorului 6 marti, 26 septembrie 2023, solicitand instantei sa oblige Presedintia la publicarea informatiilor solicitate de catre asociatia jurnalistilor in legatura cu vizita presedintelui Klaus Iohannis la sediul din New York al Organizatiei Natiunilor Unite.

Amintim ca saptamana trecuta Clubul de Presa si-a exprimat nemultumirea in legatura atat cu refuzul de mai sus al Palatului Cotroceni, cat si cu faptul ca nici Ambasada Romaniei de la Washington, DC n-a avut o prestatie mai onorabila, respingand solicitarile de acreditari venite din partea jurnalistilor dornici sa fie prezenti la o eventuala conferinta de presa sau intalnire dintre Iohannis si romanii din SUA.

Revenind: in actiunea depusa marti la JS6 (si redactata de catre avocatul Mihai Dinu din Baroul Bucuresti), Clubul de Presa explica faptul ca in 2015, la inceputul regimului Iohannis, Administratia Prezidentiala nu a avut nicio problema sa furnizeze informatiile privind o deplasare externa cu avionul a primului om in stat. La opt ani distanta, informatii identice au ajuns sa fie trecute la secret de catre Palatul Cotroceni. Situatia este cu atat mai scandaloasa, cu cat numeroase tari europene nu au nicio problema sa publice informatii despre vizitele externe ale presedintilor respectivi – inclusiv costurile acestor deplasari.

Mai mult: de cand cu Klaus Iohannis, intreaga arhiva a site-ului Presidency.ro a fost stearsa, chiar daca ea continea informatii valoroase despre fostii presedinti Traian Basescu si Ion Iliescu (mandatul din anii 2000).

Cu aceeasi ocazie, Clubul de Presa solicita instantei obligarea Presedintiei la plata unor daune morale simbolice, de un leu.

Iata comunicatul Clubului de Presa:

„Constatand ca institutia prezidentiala persevereaza in cenzurarea informatiilor de interes public vizand cheltuielile pe care le face, Consiliul de Onoare al Clubului de Presa a decis sa deschida o actiune in instanta, cu sprijinul grupului de avocati afiliati.

Actiunea a fost depusa marti, 26 septembrie 2023, prin posta, la Judecatoria Sectorului 6.

26 septembrie 2023

In numele Consiliului de Onoare,

Razvan Savaliuc”.

Redam principalele pasaje din actiunea Clubului de Presa:

„Va solicitam:

I. sa obligati Administratia Prezidentiala la comunicarea in integralitate a informatiilor de interes public referitoare la costurile deplasarilor paratei in temeiul art. 31 din Constitutia Romaniei – dreptul la informatie;

II. sa obligati Administratia Prezidentiala la publicarea pe site-ul paratei www.presidency.ro informatii cu privire la toate deplasarile paratei si la transparenta institutionala;

III. sa obligati parata la repostarea informatiilor sterse de pe site-ul sus-mentionat (in prezent neregasindu-se nicio informatie cu privire la fostii Presedinti ai Romaniei precum si nicio informatie cu privire la trecutul acestei institutii);

IV. sa obligati Administratia Prezidentiala la plata sumei de 1 leu reprezentand daune morale / prejudiciul moral suportat de catre jurnalisti pentru incalcarea accesului liber la informatiile de interes public;

V. in subsidiar, in masura in care veti respinge primele doua capete de cerere, va solicitam obligarea Administratiei Prezidentiale si a conducatorilor unitatilor care le-au emis la declasificarea informatiilor secrete referitoare la costurile de deplasare;

VI. in subsidiar, in masura in care veti respinge primele trei capete de cerere sus-mentionate, va solicitam obligarea Administratiei Prezidentiale si a conducatorilor unitatilor care le-au emis sa precizeze daca acesta poate fi declasificat ori trecut la un nivel inferior de secretizare, la o anumita data sau la producerea unui anumit eveniment, in temeiul art. 21 din Anexa Hotararii 585/2002 privind clasificarea si declasificarea informatiilor masuri minime de protectie specifice claselor si nivelurilor de secretizare;

Chestiune prealabila: Asociatia Noul Club de Presa – denumita in continuare Clubul de Presa – este o organizatie neguvernamentala care are ca scop apararea intereselor (profesionale, legislative si economice) jurnalistilor si patronatelor media din Romania, apararea libertatii de exprimare si de opinie.

Pana in acest moment, in Clubul de Presa s-au inscris peste 700 de jurnalisti si 200 de entitati media din toata tara.

A. Situatia de fapt

1. La 09.02.2015, Departamentul de Comunicare Publica al Administratiei Prezidentiale a formulat adresa nr. 132, prin care a precizat faptul ca a fost executata o deplasare ruta Bucuresti-Bruxelles-Bucuresti in perioada 15-16.01.2015 cu o valoare de 216.520,02 lei.

2. La 10.04.2023, Departamentul de Comunicare Publica al Administratiei Prezidentiale a formulat adresa nr. 194, prin care a precizat faptul ca toate informatiile de interes public referitoare la activitatile desfasurate cu ocazia vizitei oficiale pe care Presedintele Romaniei a efectuat-o la Bruxelles in perioada 15-16.01.2015 se regasesc la sectiunea Media de pe site-ul Administratiei Prezidentiale, iar informatiile privind subiectul constului deplasarii constituie informatii clasificate, fiind exceptate de la accesul liber al cetatenilor, conform art. 12 alin. 1, lit. a din Legea 544/2001 privind acces la informatiile de interes public.

3. Practic, aceleasi informatii solicitate in anul 2015 au devenit informatii clasificate in anul 2023, fara ca parata sa justifice aceasta clasificare a lor.

4. In anul 2023, mai multe agentii de presa din Romania publica si evidentiaza aceasta brusca modificare (fara a fi precedata de nicio transparenta institutionala si niciun proces cu privire la necesitatea acestei masuri de secretizare). (…)

5. Mai mult, la data depunerii prezentei am constatat faptul ca intreaga baza de date a paratei referitoare la transparenta institutionala a fost stearsa de pe site-ul www.presidency.ro, neexistand nicio informatie cu privire la trecutul acestei institutii si nefacand nicio detaliere a activitatii celorlalti Presedinti, informatii care erau publice pe acest site.

B. Motivele cererii si temeiurile de drept (…)

7. Accesul la informatia de interes public poate fi definit drept posibilitatea oricarei persoane de a obtine informatii aflate in posesia institutiilor statului. Indiferent de variantele terminologice diverse in care este exprimat – ‘libertate de informare’, ‘transparenta administrativa’, ‘guvernare deschisa’ –, accesul la informatia de interes public face parte, in prezent, dintr-un ‘aquis’ democratic pe care orice tara care pretinde ca detine o guvernare responsabila il aplica intr-o masura cat mai mare.

8. Intr-o societate democratica, accesul la informatie este important datorita mai multor ratiuni de principiu, dintre care enumeram:

a. informatia este un prim element pe care il presupune cunoasterea;

b. informatia este un ingredient esential al formarii atitudinilor care sustin sau inhiba schimbarea intr-o societate;

c. informatia este necesara grupurilor active pentru a le permite sa se angajeze in dezbateri deschise cu autoritatile publice pe teme care afecteaza interesele lor sau a unor categorii mai largi;

d. accesul la informatie reduce dezechilibrul de putere dintre guvernanti si cei guvernati;

e. accesul la informatie impune constrangeri asupra comportamentului birocratic, descurajand;

9. Opinam faptul ca aceste informatii cu privire la costurile de deplasare ale paratei nu pot avea nicio natura sa determine prejudicii unei persoane juridice de drept public.

10. Totodata, in mod evident am fost obligati sa comparam faptul ca informatiile despre banii cheltuiti in deplasarile externe de catre presedintii pe care i-a avut Romania n-au fost secrete, iar astfel de date ofera transparenta fata de eficienta in cheltuirea bugetului public.

11. In prezent, parata sustine faptul ca ‘defalcarea cheltuielilor reprezentand deplasari externe pe destinatii si categorii nu este posibila, intrucat aceasta operatiune ar conduce la incalcarea prevederilor legale referitoare la protectia informatiilor clasificate’, fara a exista un criteriu fata de Regulamentul invocat (Hotararea de Guvern nr. 755/1998 – Regulament privind organizarea, pregatirea si executarea zborurillor speciale).

12. Nu contestam faptul ca planurile de zbor, precum si detalii tehnice sunt fondate a fi informatii clasificate pentru siguranta / securitate, insa costul acestora este o informatie esentiala pentru verificarea caracterului eficient al costului din bugetul de stat, mai ales in momentul in care comunici aceste informatii ulterior efectuarii deplasarii nemaiexistand niciun potential incident de securitate.

13. In conformitate cu prevederile Legii 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate, informatiile secrete de serviciu sunt informatiile a caror divulgare este de natura sa determine prejudicii unei persoane juridice de drept public sau privat.

14. H.G. nr 585/2002 pentru aprobarea Standardelor nationale de protectie a informatiilor clasificate in Romania stipuleaza ca ‘listele cu informatii secret de serviciu se stabilesc de conducatorii unitatilor detinatoare de astfel de informatii’.

15. Intrucat protejarea informatiilor secrete de serviciu reprezinta o obligatie ce revine persoanelor juridice care le detin sau care intra in posesia lor, cateva dintre masurile principale ce trebuie adoptate de catre acestea in vederea aplicarii procedurilor legale de protectie. In primul rand, precizam ca informatiile secrete de serviciu sunt astfel clasificate de catre organele de conducere ale persoanelor juridice ce le detin.

16. Lista informatiilor secrete de serviciu va contine cel putin acele informatii referitoare la activitatea persoanei juridice respective, care, desi nu reprezinta secrete de stat in intelesul legii, nu trebuie cunoscute decat de persoanele carora le sunt necesare pentru indeplinirea atributiilor de serviciu, deoarece divulgarea lor ar putea prejudicia interesele persoanei juridice detinatoare.

17. Clasificarea se va face insa numai in cazurile in care se impune protectia informatiilor si doar pentru perioada in care subzista necesitatea protejarii.

18. In cazul in care protejarea unora dintre secretele de serviciu nu mai este necesara, informatiile respective sunt declasificate prin ordinul organelor de conducere ale persoanelor juridice ce le detin.

19. Pentru a nu aduce atingere dreptului de a avea acces la informatiile de interes public, precum si pentru a asigura aplicarea altor dispozitii legale, se interzice clasificarea ca secrete de serviciu a informatiilor care, prin natura sau continutul lor, sunt destinate sa asigure informarea cetatenilor asupra unor probleme de interes public sau personal, pentru favorizarea sau acoperirea eludarii legii ori pentru obstructionarea justitiei.

20. Persoanele juridice care detin informatii clasificate drept secrete de serviciu trebuie sa organizeze compartimente speciale care sa asigure evidenta, prelucrarea, pastrarea, manipularea si multiplicarea acestor informatii in conditii de siguranta.

21. Masurile minime de protectie a informatiilor secrete de serviciu, stabilite de catre organele de conducere ale persoanelor juridice ce detin acest tip de informatii, trebuie sa respecte principiile stabilite prin Standardele Nationale de Protectie a Informatiilor Clasificate in Romania, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 585/2002.

22. Evidenta, intocmirea, pastrarea, procesarea, multiplicarea, transportul si transmiterea informatiilor clasificate sunt supuse unor reguli foarte stricte.

23. Mai mult, principiul accesului maxim la informatie presupune ca orice informatie detinuta de o institutie publica trebuie sa fie accesibila publicului, iar exceptiile trebuie precis definite.

24. Acest principiu are o consacrare constitutionala expresa in art. 31 alin. 1, preluata apoi si de art. 1 din Legea nr. 544/2001.

25. Obligatia publicarii informatiei presupune ca institutiile publice nu trebuie doar sa faca accesibile informatiile la cerere, ci sa si dea publicitatii documente de interes public, in limita capacitatii si resurselor de care dispun. Acest principiu are o consacrare expresa in art. 5 din Legea nr. 544/2001.

26. De evidentiat este si faptul ca tarile europene, precum si cele din afara spatiului european publica in mod deschis zborurile efectuare de liderii de stat sau de guvern cu avioane oficiale, aratand si cheltuielile implicate:

a. Franta publica numarul de zboruri efectuate de presedinte pe aeronavele oficiale si costul total al acestor calatorii. Italia impartaseste un document lunar cu calatoriile facute de ministri si alti inalti oficiali.

b. Marea Britanie impartaseste informatii trimestriale despre zborurile premierului si cabinetului sau, inclusiv tipul de aeronave pe care le-au folosit, costul acestora si numarul de insotitori (…);

c. Marea Britanie publica scopul calatoriei premierului, costul, numarul de insotitori si daca a zborul este impreuna cu sotia sa.

27. Totodata, apreciem ca in mod nefondat parata a dispus secretizarea anumitor informatii, acestea nerespecand in opinia noastra toate criteriile pentru dispunerea acestei masuri. (…)

C. Transparenta institutionala reprezentata de comunicare si informatiile publice

29. Site-ul paratei prezenta numeroase informatii cu privire la informatii publice referitoare la mandate ale presedintilor Romaniei (2000-2004 – Ion Iliescu / 2004-2014 – Traian Basescu).

30. Arhiva la care facem referire era reprezentata de comunicatele fostilor presedinti ai Romaniei, planse foto, discursuri politice, precum si vizitele oficiale ale acestora.

31. Odata cu inceperea mandatului actualului presedinte al Romaniei, intreaga arhiva, care e publica pe site-ul www.presidency.ro, a fost inlaturata /stearsa, nefiind mutata intr-un site separat, persoanele interesate neavand o sursa de informare publica / transparenta.

32. Din aceste considerente, apreciem ca se incalca dreptul publicului de acces liber la informatiile de interes public.

33. Totodata, prin aceasta disparite a arhivelor paratei cu privire la trecutul acestei institutii, se incalca dreptul a sute de jurnalisti si milioane de cetateni de a se informa cu privire la activitatea presedintilor anteriori.

34. Mai mult, pe site-ul www.presidency.ro regasim in prezent activitatea actualului presedinte al Romaniei Klaus Werner Iohannis, insa nu regasim niciun istoric fata de ceilalti presedinti ai Romaniei, ceea ce creioneaza urmatoarele ipoteze:

a. Faptul ca actualul presedinte Klaus Werner Iohannis a dorit inlaturarea acelor informatii sterse si oprirea acestora sa mai ajunga la publicul liber;

b. Actiunea de a inlatura acele informatii reprezinta o actiune, care presupune un tratament diferit, nedrept fata de persoanele din acelasi grup (presedintii Romaniei), constituind, in opinia noastra, o discriminare evidenta (o persoana tratata intr-un mod mai putin favorabil decat o alta persoana care a fost, este sau ar putea fi intr-o situatie comparabila, iar discriminarea este reprezentata de diferenta de tratament).

35. Din aceste motive, apreciem ca prejudiciul creat jurnalistilor este o conditie pentru antrenarea raspunderii civile delictuale.

36. Existenta unui prejudiciu este reprezentant de afectarea in mod negativ a imaginii celorlalti reprezentanti ai paratei, precum si lipsa de informare a intregii populatii.

37. Existenta unui raport de cauzalitate intre fapta ilicita si prejudiciul de imagine. Depasirea limitei rezonabile a expunerii unor elemente ce tin de viata profesionala si sociala este evidenta”.