Un deputat a întrebat MApN dacă reintroduce armata obligatorie! Răspunsul interesant al ministerului
Tot mai multe voci în spațiul public aduc în discuție posibilitatea reluării serviciului militar obligatoriu. Poziția MApN în această chestiune e foarte interesantă.
Invadarea Ucrainei de către Rusia în anul 2022 a forțat Europa să își reevalueze strategiile de apărare, fiind reluate dezbaterile privind avantajele și dezavantajele recrutării obligatorii ca mijloc de consolidare a securității naționale, se arată în interpelarea pe care deputatul Dumitru-Viorel Focșa a făcut-o Ministerului Apărării Naționale în legătură cu posibilitatea reintroducerii serviciului militar obligatoriu în România.
Răspunsul ministerului poartă semnătura ministrului Angel Tîlvar. Îl puteți citi mai jos:
”Referitor Ia întrebarea dumneavoastră adresată ministrului apărării naționale, înregistrata Ia Camera Deputaților cu nr. I 0360A/2023, având ca obiect ,,Posibilitatea reintroducerii serviciului militar obligatoriu”, vă comunic următoarele:
Preluând modelul juridic al unor țări membre ale Organizației Tratatului Atlanticului de Nord, România a suspendat, începând cu anul 2007, serviciul militar obligatoriu pe timp de pace, fiind prevăzută posibilitatea chemării sub arme, pe timpul stării de asediu, Ia mobilizare sau Ia război, a cetățenilor bărbați, care îndeplinesc criteriile de recrutare-încorporare.
Suspendarea pe timp de pace a serviciului militar obligatoriu nu excedează prevederilor art. 55 din Constituție, republicată, potrivit cărora cetățenii au dreptul și obligația să apere România, îndeplinirea îndatoririlor militare urmând a fi stabilite prin lege organică.
În acest sens, Legea nr. 446/2006 privind pregătirea populației pentru apărare, cu modificările și completările ulterioare, după ce reiterează situațiile în care serviciul militar devine obligatoriu, dispune ca, pentru îndeplinirea serviciului militar în termen, centrele militare efectuează recrutarea-încorporarea cetățenilor încorporabili, în perioadele stabilite de Statul Major al Apărării.
De asemenea, aceeași lege prevede că durata instruirii militarilor în termen se stabilește prin ordine ale șefilor instituțiilor cu atribuții în domeniul apărării și securității naționale.
În plus, la nivelul instituției militare este avut în vedere inițierea unui demers de modificare și completare a Legii nr. 446/2006, cu modificările și completările ulterioare, în sensul adăugării unei noi categorii de personal, și anume aceea de ,,soldat/gradat voluntar în termen” în structurile aparținând Ministerului Apărării Naționale. Un astfel de demers răspunde dezideratului de a asigura creșterea cantității și calității rezervei de mobilizare, diminuate ca urmare a suspendării serviciului militar obligatoriu pe timp de pace.
De altfel, introducerea conceptului ,,soldat/gradat voluntar în termen” răspunde exigențelor art. 1 din Legea nr. 395/2005 privind suspendarea pe timp de pace a serviciului militar obligatoriu și trecerea la serviciul militar pe bază de voluntariat, cu modificările ulterioare, potrivit cărora ,,cetățenii români […] pot efectua, pe bază de voluntariat, orice formă a serviciului militar, fără discriminare”, și asigură corelarea și cu prevederile art. 2 ale aceluiași act normativ, potrivit cărora ,,executarea serviciului militar obligatoriu, în calitate de militar în termen și militar cu termen redus, se suspendă”, ceea ce nu exclude executarea, pe bază de voluntariat, a acestei forme de îndeplinire a serviciului militar activ.
În anul 2017, pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 270/2015 privind Statutul rezerviștilor voluntari, actualmente republicată, a fost emis Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.25/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare in Ministerul Apărării Naționale a prevederilor Legii nr. 27012015 privind Statutul rezerviștilor voluntari, cu modificările și completările ulterioare, acte normative ce reglementează categoria de personal reprezentată de rezerviștii voluntari. Personalul selecționat pentru îndeplinirea acestei forme a serviciului militar are drepturi și obligații similare personalului militar în activitate, ocupând funcții în statele de organizare ale unităților militare.
Având în vedere că această categorie de personal este o alternativă viabilă privind completarea unităților militare la mobilizare și război cu personal instruit, la nivelul Ministerului Apărării Naționale s-au inițiat demersuri în scopul creșterii atractivității executării acestui serviciu militar având ca scop final ca în urma campaniilor de recrutare și selecție posturile alocate sa fie ocupate într-un procent cât mai mare.
Referitor la situația personalului, la nivelul instituției militare, începând cu anul 2017, s-a dispus mărirea cifrei de formare pană la capacitatea maximă de școlarizare a instituțiilor de învățământ militar, absolvenții promoțiilor fiind repartizați în n funcții aflate la baza carierei în structuri prioritare la încadrare.
De asemenea, a fost diversificat procesul de recrutare și selecție a candidaților pentru oferta educațională și profesia militară, prin desfășurarea admiterii la școlile militare de maiștri militari și subofițeri pe baza notei obținute la examenul de bacalaureat și prin mărirea numărului de unități militare implicate în procesul de recrutare și selecție a candidaților pentru posturile de soldați și gradați profesioniști.
Totodată, s-au luat măsuri de retenție, inclusiv de natură salarială, în scopul diminuării numărului militarilor ce optează să treacă în rezervă, cu reducerea vârstei standard de pensionare, și pentru diminuarea numărului de demisii”.