Avioane Craiova, imaginea perfectă a eșecului comercial! Pierderi și comenzi neonorate
La Craiova, întâlnim o gaură neagră a economiei Românești – Avioane Craiova. Pentru că nu era de ajuns această stare de fapt, în Oltenia se semnează contracte și nu se duc la bun sfârșit.
Avioane Craiova reprezintă chintesența lipsei de corectitudine în relația cu partenerii de anvergură, dar și gaură neagră a economiei pentru pierderile anuale. Acestea sunt realități banale la societatea din Oltenia. De Avioane Craiova se leagă eșecul afacerii modernizării IAR-99, în sensul că s-a angajat să livreze către MApN 10 astfel de unități, dar până azi nu a fost gata nicio aeronavă. Însă compania craioveană, deținută de Ministerul Economiei, a încasat bani în avans.
Compania a ajuns pe pierderi și are datorii imense. În prima jumătate a lui 2023, pierderea netă a fost de 6,2 milioane de lei, din cauza creșterii cheltuielilor, iar la 31 iunie, datoriile totale au ajuns la 104 milioane de lei.
Cifra de afaceri realizată pe semestrul I 2023 este în suma de 13.450.284 lei, având, în principal, următoarea componentă:
- UM 01836 Otopeni – 13.302.465 lei;
- Alro Slatina – 55.467 lei;
- Aerofina S.A. – 22.293 lei;
- Incas S.A. – 37.139 lei;
- U.M.02512Z Craiova – 3.272 lei;
- Remat Brasov – 10.747 lei;
- UM 02015 Bacău – 6.131 lei.
După cum se observă, Avioane Craiova este dependentă de un singur client: UM 01836 Otopeni.
Compania a raportat la jumătatea lui 2023 o pierdere netă de 6,2 milioane de lei, comparativ cu un plus de 700.000 în perioada similară a lui 2022. Datoriile la 31 iunie erau de 104 milioane de lei.
De altfel, compania din Craiova raportează pierderi an de an, cu excepția lui 2022, când s-au încasat bani în avans pentru un contract neonorat cu MApN.
Cauzele principale care au dus la înregistrarea de plăți restante pentru societate au fost:
- Lipsa de contracte și comenzi pentru încărcarea în totalitate a capacității de producție a societății în perioada în care acestea s-au acumulat (cea mai mare parte a plăților restante sunt datorii cu o vechime considerabilă, așa numitele datorii istorice).
- Înregistrarea de dobânzi și penalități pentru neachitarea la termen a obligațiilor la bugetul local (datorii istorice).
În sistemul industriei aeronautice românești, Avioane Craiova S.A. este unic producător de aeronave de tip IAR 99 Standard și Șoim (inclusiv mentenanță și reparații) pentru Ministerul Apărării Naționale al României. Din pacate, însă, în anii anteriori, până în anul 2020, comenzile pentru aceste produse au lipsit sau nu au fost de natură să asigure veniturile necesare funcționării în condiții de profitabilitate, se arată într-un raport Avioane Craiova.
Contractele și comenzile aflate în derulare în ultimii ani, chiar dacă au condus la echilibrarea companiei din punct de vedere economic, nu sunt totuși de natură să asigure lichiditațile necesare eșalonării și achitării datoriilor restante, cel puțin nu pe termen scurt.
Cu toate acestea, în acest moment sunt create premisele ca, pe termen mediu, plățile restate să poată fi eșalonate și achitate odată cu lichidizarea producției în curs de execuție, se spune în raport.
Evoluția pe termen scurt și mediu
După cum se știe, din datele financiare ale companiei raportate pentru anul 2022, societatea a înregistrat profit la 31.12.2022, după foarte mulți ani în care a raportat rezultate negative, acest lucru a fost posibil datorită eforturilor depuse de conducerea administrativă și executivă de obținere și a altor contracte, pe lângă primul program de modernizare, care să asigure veniturile necesare funcționării în condiții de profitabilitate, se arată în documentul amintit.
În ceea ce priveşte situația actuală, chiar dacă rezultatul raportat la iunie 2023 este pe tărâm negativ, acesta este unul normal pentru o companie care are în derulare contracte pentru produse cu ciclu lung de fabricație, produse pentru care, în primul rând se efectuează cheltuieli (se înregistrează pierderi) urmând ca, după livrarea produsetor, să se înregistreze și veniturile aferente (se înregistrează profit).
Prin raportarea cheltuielilor finaciare și operaționale efectuate cu obținerea SGB, dobânzi și alte speze bancare, cu achiziționarea echipamentelor, materiilor prime și materialelor necesare derulării celor două programe majore, la rezultatul negativ, se observă că acestea sunt net superioare pierderii rezultate, astfel încât, fără aceste cheltuieli, compania ar fi înregistrat profit din activitatea adiacentă celor două programe, din acest motiv considerăm că societatea se află pe un parcurs normal și asumat.
În ceea ce priveşte evoluția pe termen scurt și mediu, contractele încheiate de companie, cele prezentate mai sus și cele încheiate după perioada de raportare, au creat cadrul contractual necesar asigurării echilibrului economic cu perspective bune în ceea ce priveşte creşterea cifrei de afaceri și dezvoltarea companiei.
Care sunt contractele companiei
CONTRACTUL DE FURNIZARE NR. 19/2/042-C DIN 30.07.2020
La data de 14.08.2020, s-a încheiat Contractul nr. 19/2/042-C din 30.07.2020 între Ministerul Apărării Naționale, în calitate de achizitor și Avioane Craiova S.A., în calitate de furnizor, în valoare de 275.000.000 lei, fără TVA, la care se adaugă TVA în valoare de 52.250.000 lei, având ca obiect
„Revitalizarea și modernizarea aeronavelor IAR-99 Standard din dotarea Ministerului Apărarii Naționale în configuratia IAR-99 SM”.
Forța majoră,
Având în vedere dificultățile cumulate cu privire la furnizarea unor echipamente sau materiale, din cauza situației economice și geo-politice actuale, Avioane Craiova a solicitat Direcției Generale pentru Armamente, în 25.01.2023, și a argumentat invocarea situației de forță majoră, prin adresa din data de 23.02.2023, în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare, precum și ale contractului cu M.Ap.N. nr. 19/2/042-C din 30.07.2020, în special cu privire la termenele de livrare a aeronavelor (începând cu august 2023, conform contractului).
La data întocmirii prezentului raport, solicitarea a fost soluționată favorabil urmând ca termenele de livrare să fie decalate.
CONTRACTE DE FURNIZARE – REVIZIE MAJORĂ AERONAVE IAR-99 SOIM
În data de 14.11.2022 a fost încheiat Contractul nr. A1-8738/ 13.10.2022, semnat la data de 14.11.2022 între Avioane Craiova S.A., în calitate de prestator, și M.Ap.N., în calitate de achizitor, în valoare totală de 23.975.170 lei, fără TVA.
Contractul are ca obiect furnizarea de motoare și:
– Reparații de complexitate ridicată și medie la echipamente din compunerea instalațiilor specifice avioanelor de școală, antrenament și atac la sol IAR-99 „Standard/Soim”;
Reparații de complexitate medie (punere în stare de disponibilitate) în asistență tehnică la sediul unității militare utilizatoare pentru avioanele de școală, antrenament și atac la sol IAR- 99 „Standard/Șoim”.
În data de 19.12.2022 a fost încheiat Contractul nr. A1-10929/19. 1 2.2022, între Avioane Craiova S.A., în calitate de prestator, și M.Ap.N., în calitate de achizitor, în valoare totală de 53.225.1 35,36 lei, fără TVA.
Scadența contractului este 30.04.2024.
În executarea acestor contracte, Avioane Craiova S.A. a predat, în urma efectuării reviziei majore, două aeronave către beneficiar.
CONTRACTUL DE FURNIZARE „REVITALIZAREA ȘI ELIMINAREA OBSOLESCENȚEI SISTEMELOR AERONAVELOR IAR-99 SOIM DIN DOTAREA MINISTERULUI APARARII NATIONALE”
La data de 27.12.2022 a fost încheiat Contractul nr. A1-1 1 283/27.12.2022, între Avioane Craiova S.A., în calitate de prestator și M.Ap.N., în calitate de achizitor, în valoare totală de 285.130.1 15,29 lei, din care TVA 45.524.976,39 lei.
În data de 10.05.2023 a fost virat avansul în sumă de 54.621.848,74 lei fără TVA, conform contract subsecvent nr. 1/27.12.2022 la Acordul-cadru de furnizare nr. A1 -1 1 246/27.12.2022.
Totodată, în data de 09.02.2023 s-a primit prima aeronava IAR 99 cu transport rutier la care se efectueaza activități pentru triaj și evaluare stare tehnică sisteme – „evaluare stare tehnică echipamente, evaluare stare tehnică structură”.
Acest contract reprezintă Contractul subsecvent nr. 1 /27.12.2022 la Acordul-cadru de furnizare nr. A1-1 1 246/27.12.2022 încheiat între beneficiar și furnizor, având ca obiect revitalizarea aeronavelor Contractul se va derula, de asemenea, pe parcursul a 4 ani și va duce la o creştere semnificativă a veniturilor din producție ale societății, precum și beneficii, atât în plan organizatoric ori al modernizării întreprinderii, cât și în beneficiul forțelor aeriene române.
Epopeea IAR-99
Avioane Craiova s-a angajat să modernizeze în patru ani, 10 aeronave IAR-99. Armata a plătit 35% din sumă și după trei ani nu s-a ales cu nimic. Un document semnat de ministrul Oprea arată de ce.
Un document semnat de ministrul Economiei, Radu Oprea, spune că afacerea de 275 milioane de lei de modernizare a 10 aeronave IAR-99, la Avioane Craiova, a întâmpinat întârzieri din cauza pandemiei și a războiului din Ucraina. După 3 ani de la semnarea contractului, Avioane Craiova nu a furnizat niciuna din cele 10 aeronave, dar a încasat aproape 100 milioane de lei, 51.775.400 lei în 2020 și 46.398.600 lei în 2021. Documentul lui Oprea arată că Avioane Craiova, firmă deținută de Ministerul Economiei, va continua să găsească soluții pentru respectarea contractului.
În conformitate cu contractul încheiat cu Ministerul Apărării Naționale, graficul de livrare a aeronavelor este cuprins între 36 și 49 de luni de la data semnării contractului, urmând să fie aduse un număr de 10 aeronave în configurația IAR 99 SM (Standard Modernizat), se spune în documentul lui Oprea.
Cauzele întârzierii
Pe timpul derulării contractului, pentru toate problemele de natură tehnică au fost identificate soluții de rezolvare, prin proiectare, tehnologie sau execuție. Întârzierea livrării aeronavelor a fost generată în special de dificultățile de livrare a unor echipamente ale sistemului de avionică, cauzate de situația pandemiei și, mai ales, de izbucnirea războiului din Ucraina. Acestea au generat dificultăți în aprovizionarea cu materiale și echipamente (în special în domeniul electronicii), precum și în stabilirea priorității de către unele state în ceea ce privește acordarea licențelor de export și livrarea unor echipamente din domeniul apărării, se spune în documentul citat.
În ce privește modernizarea aeronavelor, majoritatea echipamentelor sistemului de avionică și armament, precum și pentru cele care constituie pachetul de sprijin logistic inițial, sunt furnizare de compania israeliană Elbit Systems Ltd., ce nu a putut furniza echipamentele. Acest fapt a fost cauzat, conform notificării, de întârzierea livrărilor pe fondul războiului din Ucraina și efectelor pandemiei Covid-19, care au generat criza semiconductorilor și componentelor electronice, perturbări semnificative ale lanțului de transport și distribuție a materialelor și reprioritizarea livrărilor de materiale ale unor furnizori.
O serie de echipamente pentru realizarea revitalizărilor aeronavelor IAR-99 Standard din dotarea Forțelor Aeriene Române au înregistrat întârzieri cauzate de criza materialelor, dispariția unor furnizori, reprioritizarea livrării materialelor din cauza războiului din Ucraina, dar și de manifestarea efectelor Covid-19, în special în perioada 2020-2022.
Întârzierile au influențat și activitatea de proiectare și achiziție a altor materiale și echipamente, având în vedere că întârzierea livrării echipamentelor propriu-zise afectează și punerea la dispoziție a documentației aferentă acestora, cu efecte asupra ritmului de proiectare și elaborare a tehnologiilor.
Documentul susține că Avioane Craiova a demarat o serie de activități prin care efectele evenimentelor de forță majoră să fie controlate și diminuate, activități privind organizarea și planificarea producției, reorientarea de piață către noi furnizori și sincronizarea livrărilor în noile condiții date, negocieri cu aceștia, asumarea execuției unor lucrări care, lăsate în responsabilitatea unor furnizori, ar fi întârziat și mai mult programul.
S-a dat vina pe israelieni
În 2022, când era deja clar că programul are întârziere, directorul Avioane Craiova dădea vina pe compania Elbit pentru întârziere.
„Este vorba de nelivrarea la timp a anumitor echipamente de către firma Elbit. Firma Elbit la rândul ei are, să zicem așa, o scuză, pentru că aceste echipamente care trebuiau să fie livrate pentru primul avion și pentru prima stație de verificare la sol au avut nişte repere care inițial au fost puse în propunerea tehnică și după care au cerut cei de la Elbit ca să fie schimbate. Sperăm ca primul avion să-l scoatem la zbor în prima parte a anului 2023.”, a spus Munteanu pentru TVR. Nu s-a mai întâmplat…
IAR 99 Șoim este un avion militar românesc, produs de Avioane Craiova SA. Întrebuințarea principală este aceea de avion de antrenament capabil să asigure misiuni de atac la sol (CAS – close air support), precum și misiuni de recunoaștere.
Compania a fost condusă până recent de Bogdan Popescu, mutat la Tarom.