Pizzarotti în România: șantiere cu bălării, ritm de melc, autostrăzi prăbușite
Italienii de la Impresa Pizzarotti se află mereu la coada clasamentului privind ritmul de muncă pe șantierele de autostradă din România. De altfel, imaginile din teren sunt dezolante: bălării, infiltrații, găuri. Cu toate astea, compania continuă să câștige contracte de construcție de drumuri rapide.
Activitatea companiei italiene Impresa Pizzarotti din ultimul an are doi poli de interes: lotul 1 Dumbrava-Mizil, din Autostrada Ploiești-Buzău, unde ritmul de lucru este foarte lent, conform rapoartelor CNAIR, și primul lot al Autostrăzii A10 Sebeș-Turda, unde s-a surpat o porțiune din carosabil, fiind a doua autostradă demolată, după Sebeș-Sibiu, ”opera” confraților de la Salini Impregilo.
Autostradă construită cu un buldoexcavator și două basculante
Compania italiană Pizzarotti se confruntă cu acuzații de publicitate falsă, după ce două publicații online au fost plătite pentru a promova progresul lucrărilor la autostrada A7, Lotul 1. Reporterii noștri s-au deplasat la fața locului pentru a investiga situația reală și au descoperit o imagine mult mai puțin impresionantă decât cea prezentată în reclama plătită.
Într-o investigație independentă, am constatat că, în ciuda asigurărilor date în reclama plătită de compania Pizzarotti, lucrările de construcție pe Lotul 1 al autostrăzii A7 avansează cu o viteză extrem de lentă. La nodul rutier DN1C, echipa noastră a observat doar două basculante și un buldoexcavator, ceea ce contrazice cu fermitate imaginea unei construcții la scară mare.
Pe lângă aceste utilaje, am identificat doi angajați ai unei companii de topografie care efectuau măsurători la pilonii unui viitor pod. Aceasta ar putea sugera că lucrările se concentrează pe aspecte tehnice și de infrastructură, dar ritmul lent, în ansamblu, rămâne un subiect de îngrijorare.
Chiar dacă are o imagine destul de șifonată, Impresa Pizzarotti a primit un contract nou, o bucată de pe Autostrada 0, centura Capitalei.
Șantierul pe care cresc cereale și bălării
Asociația Pro Infrastructură, un ONG care monitorizează lucrările de infrastructură din țară, a prezentat recent o filmare aeriană completă pe cei 21 kilometri ai A7 Dumbrava-Mizil, unde se pot observa petice pe care cresc cereale și bălării.
”Progresul fizic se învârte în jurul cifrei de 8%, poate spre 10%, cu multă indulgență. Asta pe un contract semnat în 16.06.2022, cu ordin de începere emis în 22.08.2022 și o perioadă de execuție directă (fără proiectare) de 20 de luni.
Este cert că termenul contractual, aprilie 2024, va fi depășit. Ca să fie respectat, asocierea Pizzarotti-Retter va trebui să aibă un ritm mediu lunar de aproximativ 7%. Adică de vreo 7 ori viteza de execuție de până acum. Un vis.
Șantierul încă are petice unde cresc cereale și bălării, terasamentele rareori depășesc cu un metru terenul natural și aproape că nu găsești poduri și pasaje care să fi ieșit din pământ. Știm, am filmat sâmbăta, dar este rușinos că la marea descărcare arheologică de lângă Mizil se mișcau mai mulți arheologi decât utilajele constructorilor pe tot lotul.
Să ne iertați sarcasmul din paragraful anterior, dar „mobilizarea” celor doi antreprenori este total inacceptabilă când orice mică întârziere înseamnă vieți pierdute pe DN2, cel mai mortal drum din țară.
Sperăm că au încetat dezbaterile sterile cu oficialii CNAIR legate de optimizările la structuri și că se apucă serios de treabă ca să circulăm în decembrie 2024: aproximativ 85% în 20 de luni, 4,25% lunar. Cerem prea mult?!” spun cei de la Pro Infrastrutură.
În urmă cu două luni, Compania de Drumuri a trimis constructorului Pizzarotti o notificare de întârziere pentru șantierul primului lot al Autostrăzii Ploiești – Buzău. Cristian Pistol, șeful companiei, a spus că nu este mulțumit de progresul de șantier pe lotul de 21 de kilometri Ploiești (Dumbrava) – Mizil, un tronson pe care Asocierea Pizzarotti – Retter este la doar 5,8% din lucrări, deși ar fi trebuit să ajungă la 9-10%, conform graficului estimat.
Termenul contractual este mai 2024, finanțarea fiind asigurată prin PNRR. Pistol a anunțat și convocarea unei ședințe pentru monitorizarea lucrărilor.
Probleme cu pânza freatică
Una dintre scuzele pentru întârzierea lucrărilor ar fi apa aflată la foarte mică distanță în sol, dacă ne luăm după un oficial implicat în construcția autostrăzi.
Șantierul primului lot al Autostrăzii Moldovei (secțiunea Ploiești-Buzău) este afectat de apă, pentru că pe acel traseu a fost o orezărie, conform inginerului Ovidiu Barbier, fost director general adjunct al CNAIR. Barbier, acum constructor în cadrul grupului IBB care lucrează pe lotul Pizzarotti (antreprenor general), susține că apa este cea mai mare problemă pentru un șantier, iar pentru acest lot de la câmpie poate fi eliminată cu puțuri de mare adâncime. Invitat la B1 TV, drumarul a prezentat și fotografii recente de pe primul tronson al lotului de 21 km Ploiești (Dumbrava) – Mizil.
„Fotografii de pe Autostrada Ploiești – Buzău, lotul 1, primul kilometru. Apa e la 60 centimetri adâncime. Aici e un drum de șes, problema tinde să fie tratată superficial, lucrează Pizzarotti, această problemă poate fi rezolvată cu costuri importante care nu sunt în proiect: puțuri de mare adâncime pe zone extinse, care să scoată apa, să o scoată din patul drumului. Oamenii din șantier mi-au spus, domnule director, aici pe vremuri a fost o orezărie… asta spune tot”, spune inginerul Ovidiu Barbier, fost director adjunct al CNAIR.
Dincolo de mobilizarea insuficientă a antreprenorului general, problema documentației de slabă calitate (Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic) pentru loturile Pizzarotti și Trace – Coni a fost subliniată în urmă cu câteva zile și de ministrul Sorin Grindeanu.
„Am dubii cu specialiștii de la API, pe lotul 2 cât și pe lotul 1, de la Ploiești la Buzău, a existat și există o problemă cu gropile de împrumut. Trebuie să fie puse la dispoziție și alte gropi față de cele existente, problema va fi depășită. Nu e o întârziere, am fost acolo pe lotul 2…e mobilizare și la constructorul român și la cel bulgar, dar orice întârziere va fi penalizată de CNAIR. Și mai vreau să transmit ceva : am cerut celor de la CNAIR să nu mai treacă așa ușor peste anumite greșeli făcute de proiectanți, nu e o eroare a CNAIR, e o greșeală care vine din zona de proiectare și studii de fezabilitate. Nu a fost o muncă patriotică, ci a fost plătită, iar aceste greșeli vor trebui să fie îndreptate și să plătească cei care au greșit”, a declarat Sorin Grindeanu.
Constructor foarte lent
Pe A7, sunt și șantierele UMB, compania lui Dorin Umbrărescu. Ritmul de lucru pe care UMB l-a impus pe șantiere diferă foarte mult de cel al italienilor. Dacă ne uităm pe raportele CNAIR vedem diferența. De exemplu, grupul lui Umbrărescu a înregistrat în februarie cele mai mari progrese în cadrul marilor proiecte de infrastructură rutieră din România. În top urmează italienii de la WeBuild și asocierea româno – bulgară Coni-Trace.
Pizzarotti și partenerul Retter se află destul de departe, pe locul 15.
A doua autostradă demolată
Se pare că autostrăzile demolate se lipesc de capitalul italian. Segmentul de autostradă Sibiu-Sebeş face parte din autostrada Orăştie-Sibiu şi a fost deschis circulaţiei în anul 2014, cu trei zile înainte de turul doi al alegerilor prezidențiale. În anul 2015 au apărut probleme pe acest lot, ceea ce a făcut necesară demolarea şi reconstrucţia unui sector de 200 de metri, redeschis în acelaşi an şi care este operaţional la ora actuală.
Ca urmare a acestor probleme a fost reziliat contractul cu Salini Impregilo SpA., căruia i-a fost reţinută garanţia de bună execuţie în valoare de aproximativ 60 milioane lei. În aceste condiţii, toate lucrările pentru remedierea neconformităţilor apărute la acest segment de autostradă vor fi suportate din această sumă.
După câțiva ani, un alt contructor italian, Impresa Pizzarotti, demolează o nouă zonă cu fisuri de pe Autostrada A10 Sebeș – Turda, la mică distanță de locul primei surpări.
La doi ani de la deschiderea circulației, carosabilul s-a tasat pe sensul spre Cluj-Napoca, din cauza unei acumulări de apă „care nu putea fi prevăzută”, potrivit expertizei tehnice, deși inițial se lua în calcul și o eroare de execuție. Apa care s-a scurs transversal spre exteriorul autostrăzii a spălat terasamentul și a dus la fisurarea carosabilului. Lotul 1 de pe A10 Sebeș – Turda a fost deschis cu 4 ani întârziere față de contract.
Fostul secretar de stat în ministerul Transporturilor, Horațiu Cosma, a spus că inaugurarea din 2020 s-a făcut după „modelul Ponta din 2014” pe A1 Sibiu – Sebeș, chiar înainte de alegeri, cu lucrări pe ultima sută de metri.
„Sorin Grindeanu lovește din nou pe Autostrada Sebeș – Turda: o nouă alunecare de teren, la câteva luni de la o surpare similară. La finalul anului trecut, A10 Sebeș – Turda s-a surpat în apropiere de Alba Iulia. Vă reamintesc că tronsonul a fost inaugurat cu surle și trâmbițe de Lucian Bode, cu câteva zile înainte de alegerile parlamentare din decembrie 2020, după o toamnă de heirup pompieristic în șantier (asfaltări pe ploaie, noaptea, la temperaturi aproape de îngheț). Pe 1 februarie 2023 respectiva secțiune de autostradă a fost închisă pentru refacerea completă a zonei surpate. Reparațiile ar fi trebuit să dureze 30 de zile. Au trecut peste 90 de zile și încă lucrările nu sunt finalizate. Și, colac peste pupăză, la câțiva metri distanță autostrada s-a surpat din nou. Și a început o nouă operațiune de demolare. Pe o autostradă nouă, inaugurată de 2 ani și jumătate”, a transmis Horațiu Cosma.
Ultimul cadou
În ciuda lentorii de pe sectorul A7 și a prăbușirilor de pe autostrada Sebeș-Turda, italienii de la Pizzarotti au fost desemnați din nou câștigători pe ultimul lot fără constructor de pe A0.
Comisia de evaluare a CNAIR a reconfirmat pentru contractul de proiectare și execuție a lucrărilor Lotului 1 din A0 Nord același câștigător, respectiv o asociere româno – italiană, a anunțat miercuri ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. Valoarea lucrărilor pentru proiectarea și construcția lotului 1 (17,5 km) este de 815 milioane lei, fără TVA.
Finanțarea este asigurată din fonduri europene, iar durata contractului este de 34 de luni: 12 luni – proiectare și 22 luni – perioada de execuție a lucrărilor.
Traseul acestui lot se desfășoară pe teritoriul județului Ilfov, între DJ 601A (Dragomirești Vale – Bâcu) și DN 1, în dreptul localității Corbeanca.
Dacă nu vor fi depuse noi contestații la actualul rezultat, contractul va putea fi semnat în scurt timp, mai spune Grindeanu.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a desemnat un nou câștigător, în urma reevaluării dispuse de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), care a admis pe 25 ianuarie 2023 contestația grecilor de la Intrakat. Anterior contestației, CNAIR desemnase câștigătoare tot oferta asocierii Pizzarotti – Retter.
Lotul 1 al A0 Nord este singurul din cele șapte ale Autostrăzii Bucureștiului (A0) pentru care nu s-a semnat contract. Recent, CNAIR a semnat contractul cu un constructor din China pentru lotul 3 al A0 Nord.