„Supraviețuirea” navelor militare în războiul naval modern, tema dezbaterilor constructorilor de nave
În contextul războiului din Ucraina, care se duce și pe Marea Neagră, constructorii de nave din România sunt preocupați de găsirea unor soluții tehnice care să crească performanțele navelor militare în războiul naval modern.
La cea de 102-a ediție a „Colocviilor Constructorilor de Nave”, care are loc la Facultatea de Arhitectură Navală de la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, contraamiralul de flotilă în retragere dr. ing. Constantin Rusu, președintele Ligii Navale București a propus pentru dezbatere tema „Factori esențiali privind <> navelor militare în războiul naval modern”, abordată în contextul conflictelor în care sunt implicate navele militare din Marea Neagră și estul Mării Mediterane.
În primul rând, se pune problema detectării rapide și corecte a navelor forțelor navale ale inamicului care pot deveni o amenințare, dar și a reducerii vizibilității pe mare a propriei nave.
Navele militare maritime sunt construcții metalice masive, dotate cu motoare termice, cu sonar și radare, care generează peste 30 de „câmpuri fizice”, dar gradul lor de manifestare nu este același, fiind specific fiecărei nave, în funcție de dotări.
„Câmpul fizic” al navei este zona din mediul acvatic sau mediul aerian în care nava produce unele modificări ale caracteristicilor stării mediului.
Spre exemplu, cele mai frecvente câmpuri fizice ale navei care au impact asupra mediului sunt „câmpul acustic” (uneori denumit „vibro – acustic”), „câmpul magnetic”,„ câmpul termic”, „câmpul electromagnetic”, „câmpul electric” și „câmpul hidrodinamic”.
Aceste câmpuri sunt analizate de specialiștii în construcții navale cu privire la manifestarea lor în variante unitare sau în variante combinate, pentru că de obicei manifestarea acestora are loc simultan.
Cele mai importante câmpuri ale navei sunt considerate „câmpul acustic”, „câmpul magnetic” și „câmpul termic”, deoarece toate trei au un impact semnificativ asupra siguranței navei în războiul naval modern.
Gradul de manifestare a celorlalte câmpuri fizice este redus, manifestându-se la distanțe mici în teatrul de luptă maritim și, astfel, impactul lor este mai redus.
Pentru reducerea „amprentei” navei prin aceste câmpuri fizice, departamente specializate de cercetători în construcțiile navale se concentrează pe inventarea unor noi soluții tehnice eficiente în diminuarea impactului navei asupra mediului. Pe plan internațional sunt derulate cercetări cu privire la „Tehnologii de măsurare și diagnosticare a secțiunii transversale radar”, Sisteme de achiziție de date, de prelucrare și de imagistică”, „Dezvoltarea teoriei și analizei amprentelor electromagnetice” și „Proiectare integrată a controlului amprentei (semnăturii) navelor”.