Noua deviză a Ministerului Transporturilor: Nu puteți voi să construiți, cât putem noi să reziliem!
Oricare ministru al transporturilor va răspunde la întrebarea – de ce ați reziliat contractul x? – cu linia de mesaj clasică: Nu eu am decis ci conducerea companiei care încheiase contractul. Dar explicația în cauză poate fi crezută doar de începători sau de naivi.
Asta pentru că tradițional, rezilierile de contracte se fac cu acordul ministrului transporturilor sau chiar la îndemnul acestuia.
Așa se pare că au decurs lucrurile și cu contractul pentru modernizarea celor 44 de km ai DN71, pe lotul Bâldana- Târgoviște, pe care CNAIR a anunțat în data de 14 ianuarie că îl reziliază, după ce aceeași Companie Națională, anunțase că l-a semnat la sfârșitul anului trecut.
Motivul oficial este că Asocierea care a câștigat contractul nu a adus în timp util garanția de bună execuție, adică până pe data de 7 ianuarie 2021.
Dar această decizie vine după ce ministrul USR al transporturilor a avut un adevărat recital prin presă și a indus ideea că acest contract nu este bun.
Așa că poate la un moment dat vom afla și motivul real. Mai exact de ce a fost jertfit tocmai acest contract încheiat cu o firmă din județul Neamț, unde președinte al consiliului județean este pesedistul Ionel Arsene.
De ce a fost reziliat contractul?
Motivul rezilierii să fie oare politic? Vrea ministrul USR, Cătălin Drulă să pedepsească toate firmele care provin din Județul Neamț, doar pentru că acolo cetățenii au votat cu PSD? Sau sunt și alte motivații, economice de astă dată, ascunse în spatele rezilierii?
Râmâne de văzut, pentru că mai devreme sau mai târziu adevărul iese la suprafață.
Deocamdată situația este cel puțin stranie. Pentru că Asocierea de firme care a câștigat contractul, este adevărat că nu a depus scrisoarea de garanție în 5 zile lucrătoare, dar a depus la CNAIR o scrisoare de garanție care arată clar că documentul este valabil din data de 5 ianuarie.
În plus, legislația spune că în astfel de cazuri CNAIR poate rezilia contractul, nu și că este obligată să-l rezilieze.
În realiate aproape toate contractele semnate de CNAIR în 2020, au astfel de probleme. Domnul ministru al transporturilor, Cătălin Drulă va cere și rezilierea acestora?
Nu știm deocamdată dar urmează să vedem pe parcurs. Cert este că ministrul USR al transporturilor, a declarat vineri într-o conferință de presă că va cere CNAIR să respecte prevederile legale și contractuale. Ceea ce, în actuala logică ar însemna rezilierea multor contracte.
Revenind la contractul pentru modernizarea lotului Bâldana- Târgoviște al DN71, se pune acum o întrebare simplă: dacă există această scrisoare de garanție, legal constituită, CNAIR își va menține decizia de reziliere sau în cele 15 zile care curg până la intrarea în efectivitate a notificării, va renunța la această decizie?
Pentru că nu ar fi prima dată când CNAIR, la îndemnul direct sau sugerat al unui ministru al transporturilor, decide să rezilieze un contract, după care se trezește în situația de a plăti daunele care decurg din această decizie, în timp ce ministrul respectiv dă vina pe Companie și se preface că nu a stiut nimic.
Oricum ar fi, vom urmări cu atenție subiectul, pentru că nu considerăm normal ca infrastructura rutieră națională, de care trebuie să beneficieze toți cetățenii României , să devină un fel de jucărie pe care politicienii o folosesc în luptele dintre ei.
Pentru a nu exista dubii, prezentăm scrisoarea de garanție în cauză: