Situația bizară a aeronavelor vizate de atacurile cibernetice
Aeronava A330 care zbura deasupra Egiptului în data de 16 octombrie – în timpul conflictului dintre Israel și Hamas – se pare că, potrivit sistemelor de navigație, se afla la acel moment la Tel Aviv, la o distanță de peste trei sute de kilometri.
Problema avioanelor private afectate de atacurile cibernetice devine tot mai urgentă. Într-un incident recent, o aeronavă A330 care survola Egiptul în plin conflict dintre Israel și Hamas, conform sistemelor de navigație se afla, de fapt, la Tel Aviv, la o distanță de peste trei sute de kilometri.
Un alt incident relevă că un avion privat, aflat deasupra Bagdadului, în Irak, a pierdut semnalul GPS, atât la echipamentul aeronavei, cât și la tabletele piloților. Unul dintre piloți a relatat că au observat o problemă atunci când pilotul automat a început să facă manevre neobișnuite, indicând clar că ceva nu era în regulă. Piloții au fost nevoiți să solicite asistență de la controlorii de trafic și aproape au intrat fără autorizație în spațiul aerian iranian.
În ultimele trei luni, au fost înregistrate cel puțin 60 de rapoarte credibile, din punctul de vedere al experților, privind semnale false sau eronate primite de avioane de la satelit, sisteme de navigație dezorientate și pierderea coordonatelor de referință de către piloți. Aceste situații riscante pun în pericol siguranța zborurilor, iar problema a fost adusă în atenție în special în publicația Il Corriere, care a documentat creșterea alarmantă a cazurilor.
Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației (EASA) a emis un „Buletin de informare privind siguranța” în noiembrie, atrăgând atenția asupra intensificării bruiajului și/sau „spoofingului” sistemului global de navigație prin sateliți. Spoofingul constă în transmiterea intenționată a informațiilor eronate către instrumentele de navigație ale aeronavelor. Problema se concentrează în special în zonele geografice apropiate de zonele de conflict, inclusiv Orientul Mijlociu și Europa de Est, cu afectarea spațiilor aeriene din Istanbul, Ankara, București, Sofia, Tbilisi, Erevan, Baku și multe altele.
Numărul în creștere a cazurilor de interferență cu instrumentele de navigație, raportate la nivel global, indică o problemă serioasă în sistemul global de navigație și a dus la solicitarea EASA pentru luarea de contramăsuri imediate de către toți cei implicați în industria aviatică.