Alstom a întârziat doi ani livrarea celor 13 trenuri pentru Metrorex. Grindeanu a anunțat sancțiuni
Un document semnat de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, arată ce se întâmplă cu contractul de 103,2 milioane de euro semnat cu Alstom pentru livrarea a 13 trenuri către Metrorex.
Compania Alstom i-a transmis ministrului Sorin Grindeanu că livrarea trenurilor de metrou către Metrorex se va realiza începând cu luna martie 2024. Metrorex a solicitat urgentarea livrării trenurilor și actualizarea graficului de livrare.
Conform contractului, societatea Alstom Transport S.A. se obligă să furnizeze și să pună în funcțiune 13 trenuri de metrou.
Valoarea contractului pentru furnizarea și punerea în funcțiune a celor 13 trenuri de metrou este de 103.244.383,49 euro.
Conform graficului de livrare anexat la contract, livrarea primului tren de metrou era planificată a se realiza în luna iunie 2022. Furnizorul a invocat mai multe motive pentru întârzierea livrării trenurilor de metrou precum:
- Criza globală de componente electronice și materii prime;
- Pandemia COVID-19;
- Conflictul armat din Ucraina.
Pentru întârzierea livrării acestor rame de metrou se vor aplica penalități și se vor calcula la momentul livrării produselor. Valoarea provizorie calculată până la acest moment este de circa 18 milioane euro.
Magistrala 5 de metrou a fost dată în exploatare cu trenuri din parcul existent pe Magistralele 1 și 3. Odată cu sosirea noilor trenuri, intervalele de circulație se vor diminua. Metrorex își propune ca din luna septembrie 2024 intervalul pe Magistrala 5 să se diminueze cu cel puțin 2 minute. De asemenea, se vor micșora timpii de așteptare și pe celelalte magistrale.
În luna septembrie, o delegație Metrorex s-a deplasat la fabrica Alstom din Taubate – Brazilia, locație în care cele 13 trenuri contractate de către Metrorex sunt asamblate, în scopul efectuării activităților de Recepție preliminară la locul de fabricație al trenurilor pentru trenul nr. 1 așa cum este prevăzut în clauzele contractuale. Ca urmare a activităților desfășurate de către delegații Metrorex mandatați pentru a efectua Recepția preliminară la locul de fabricație a trenurilor, s-au constatat o serie de neconformități în ceea ce privește întocmirea și finalizarea documentației tehnice aferente acestui tren, precum și neefectuarea în totalitate și nefinalizarea tuturor testelor de fabrică, asumate de fabricant pentru acest tren, Furnizorul neputând prezenta rapoartele efectuării acestora.
Totodată, cu ocazia efectuării inspecției vizuale interioare și exterioare a trenului, reprezentanții Metrorex au constatat mai multe neconformități referitoare la modul corect de asamblare a unor subansamble ale trenului, aspecte semnalate fabricantului în vederea remedierii și eliminării neconformităților evidențiate, precum și asumarea unor termene de remediere.
Delegația Metrorex a solicitat remedierea celor constatate în cadrul Recepției preliminare la locul de fabricație al trenurilor pentru primul tren în vederea semnării Certificatului de Recepție preliminară conform clauzelor contractuale, condiție obligatorie pentru expedierea trenului către Beneficiar, se spune în documentul semnat de Sorin Grindeanu.