Transportul cerealelor din Ucraina prin porturile de la Dunăre, sub nivelul așteptărilor
În acest an au avut loc mai multe întâlniri ale autorităților din România, Ucraina și Moldova, cu participarea repezentanților Comisiei Europene și Statelor Unite, pentru creșterea fluxului de transport al cerealelor din Ucraina, prin porturile de la Dunăre, dar rezultatele sunt sub așteptări.
Creșterea de la 2 la 4 milioane de tone a cantității de cereale exportate anual de Ucraina prin porturile de la Dunărea Maritimă pare să fie, cel puțin deocamdată, un obiectiv greu de atins, pentru că măsurile adoptate cu susținerea Comisiei Europene și a Statelor Unite nu au dus la rezultatele așteptate.
Dacă înainte de izbucnirea războiului din Ucraina erau tranzitate prin porturile maritime românești de la Dunăre, Galați, Brăila și Tulcea, cantități nesemnificative de cereale exportate de Ucraina, de până la 14.000 de tone, în 2022, în contextul războiului, a fost înregistrată o creștere la 400.000 de tone, dar în acest an a fost înregistrată o scădere.
„Ne așteptam la o creștere după numeroasele întâlniri organizate la nivelul autorităților române, reprezentate de Ministerul Transporturilor, Autoritatea Națională a Vămilor și alți factori implicați din România și autoritățile din Ucraina și Republica Moldova, întâlniri care au avut la Galați, București și Constanța, la care s-au prezentat facilitățile și au fost și evaluatori care au analizat cu rigurozitate combinațiile de modalități de transport care pot fi folosite de transportatorii din Ucraina pentru a crește volumul de mărfuri.
Cantitățile nu s-au ridicat la nivelul așteptărilor. Dacă în 2020 aveam un volum de mărfuri care au fost importate la momentul respectiv din Ucraina, în principal de produse cerealiere, care s-a ridicat la 14.000 de tone, în 2021 au fost 4.000 de tone, iar în 2022 au fost 410.000 de tone, în primele 10 luni ale anului 2023 cantitatea operată a fost de aproape 70.000 de tone”, a declarat Daniela Costea, director general al Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați.
Creșterea cantităților de cereale exportate prin porturile românești este apanajul transportatorilor din Ucraina
Unul dintre elementele care au contribuit la această scădere a fost o modificare a legislației, respectiv măsurile de reglementare adoptate de Guvernul României pentru protejarea fermierilor români. Pe data de 12 octombrie, a fost aprobată prin ordonanță de urgență a Guvernului, obținerea licențelor pentru importul produselor din Ucraina, cereale, porumb, semințe de rapiță și de floarea soarelui, care permit limitat acest import de produse cerealiere. Introducerea noilor formalități a dus la această scădere temporară.
„În continuare sunt formalități destul de anevoiase pentru operatori ca să realizeze aceste limitări de import de produse cerealiere din Ucraina, dar chiar și așa, cantitățile sunt cu mult mai mici decât cele preconizate.
Sprijinul Guvernului și al Ministrului Transporturilor a fost tot timpul susținut, dar, evident, cum se spunea și la nivelul reprezentanților Comisiei Europene, este apanajul transportatorilor din Ucraina să se decidă să folosească facilitățile din Portul Galați și Portul Brăila, pe care tot timpul le-am prezentat la întâlnirile pe care le-am avut în acest an cu autoritățile din Moldova și Ucraina.
În continuare, este un aspect comercial pe care trebuie să și-l asume operatorii și transportatorii din Ucraina, pentru că cel mai important este să realizeze expedierea mărfurilor”, a mai precizat directoarea APDM Galați, care a mai adăugat că „în continuare se dorește intensificarea acestui tranzit al mărfurilor din Ucraina spre România și mai departe spre alte destinații”.
Obiectiv asumat de comun acord, creșterea de la 2 la 4 milioane de tone a cantității de cereale tranzitate
Reaminitim că pe 11 august a avut loc la Prefectura din Galați o întâlnire a reprezentanților Statelor Unite, Comisiei Europene și ai guvernelor României, Ucrainei și Republicii Moldova, în legătură cu creșterea capacității de tranzit a cerealelor exportate de Ucraina prin porturile de la Dunăre.
La întâlnire au participat Jim O’Brien, care conduce biroul SUA ce gestionează regimurile de sancţiuni (US Sanctions Coordinator), vicepremierul și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, ambasadoarea Statelor Unite la București, Kathleen Kavalec, vicepremierul ucrainean Oleksandr Kubrakov, Magda Kopczynska – director pentru Transportul pe Apă de la Directoratul-General pentru Mobilitate şi Transport din cadrul Comisiei Europene şi ministrul Agriculturii din Republica Moldova, Vladimir Bolea.
La întâlnirea de la Galați s-a stabilit adoptarea unor măsuri care să crească de la 2 la 4 milioane de tone anual volumul crerealelor exportate de Ucraina prin porturile românești Constanța, Galați, Brăila și Tulcea și prin Portul Giurgiulești din Republica Moldova.