Amenzi de peste 1,3 milioane de lei pentru centrele de servicii sociale
Inspecția muncii a aplicat amenzi în valoare de 1,3 milioane de lei mai multor centre rezidențiale de servicii sociale. Controalele s-au soldat cu aplicarea a 1.193 de sancțiuni contravenționale, dintre care 374 în domeniul relațiilor de muncă și 819 privind securitatea și sănătatea în muncă
In perioada 27 octombrie 2023 – 15 decembrie 2023, Inspecția Muncii a desfășurat o amplă campanie de control în centrele rezidențiale de servicii sociale din întreaga țară, la ordinul Ministrului Muncii și Solidarității Sociale, Simona Bucura-Oprescu.
Scopul campaniei a fost verificarea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă și al securității și sănătății în muncă în diverse tipuri de centre sociale. În urma controalelor, au fost aplicate mai multe amenzi.
”Siguranța și securitatea în aceste centre nu sunt negociabile”
Inspectorii au avut în vedere verificarea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă și în domeniul securității și sănătății în muncă în centre rezidențiale.
”Din prima zi de mandat am cerut zero toleranță la încălcarea drepturilor persoanelor cazate în centre de asistență socială și zero toleranță cu privire la munca nedeclarată. Angajații, cât și beneficiarii centrelor de asistență socială să aibă condiții optime de lucru, respectiv de trai. Siguranța și securitatea în aceste centre nu sunt negociabile”, a declarat Simona Bucura-Oprescu, ministrul Muncii și Solidarității Sociale.
1.660 de controale, soldate cu 1.193 de amenzi
În total, au fost efectuate 1.660 de controale, fiind aplicate 1.193 de sancțiuni contravenționale, dintre care 374 în domeniul relațiilor de muncă și 819 privind securitatea și sănătatea în muncă. Au fost acordate și 995 de avertismente. Valoarea totală a amenzilor aplicate a fost de 1.313.900 de lei, dintre care 1.015.900 de lei în domeniul relațiilor de muncă.
Ce nereguli a descoperit inspecția muncii?
Cele mai frecvente deficiențe constatate în domeniul relațiilor de muncă:
- utilizarea muncii nedeclarate, în principal prin neîncheierea contractului individual de muncă, anterior începerii activității:
- nerespectarea obligației legale de a ține evidența timpului de muncă;
încălcarea dispozițiilor legale privind durata maximă a timpului de muncă, - necompensarea orelor suplimentare cu timp liber corespunzător sau
- neacordarea sporului corespunzător la salariu, în cazul în care compensarea prin ore libere plătite nu este posibilă;
- neacordarea repausului săptămânal; declararea unui număr mai mic de ore lucrate față de situația reală.
Cele mai frecvente deficiențe constatate în domeniul securității și sănătății în muncă:
- lipsa verificărilor periodice ale centralelor termice, lifturilor și altor echipamente similare;
- nu au fost realizate planurile în caz de pericol în sensul că nu sunt desemnați lucrători care aplică măsurile de prim ajutor, stingerea incendiilor și evacuarea lucrătorilor și beneficiarilor, nu s-au asigurat stingătoare de incendiu, trusele de prim ajutor aveau consumabile expirate și incomplete;
- instalații electrice degradate; nu era verificată periodic centura de împământare de către persoane autorizate;
- inexistența autorizației de funcționare din punct de vedere al securității și sănătății în muncă;
- lipsa echipamentelor individuale de protecție pentru lucrători, conform riscurilor evaluate;
- au fost identificate pardoseli cu denivelări care pun în pericol angajații și beneficiarii;
- angajatorul nu a luat măsuri pentru a diminua riscurile de accidentare și de îmbolnăvire profesională a lucrătorilor, respectiv nu a ancorat rafturile destinate depozitării alimentelor, materialelor, etc;
- nu a fost actualizată lista cu substanțe și preparate chimice periculoase;
- angajatorul nu s-a asigurat că echipamentele de muncă utilizate de lucrători nu prezintă riscuri, respectiv acestora le lipseau elemente de siguranță;
- personal neautorizat pentru activitatea prestată (fochist, electrician etc.).