Câți ucraineni au fost implicați în infracțiuni pe teritoriul României de când a început războiul
Un document semnat de vicepremierul Cătălin Predoiu arată câți cetățeni ucraineni un intrat în România de când a început războiul și câți dintre ei au săvârșit fărădelegi.
Documentul semnat de vicepremierul Cătălin Predoiu arată că în perioada 24.02.2022 – 11.12.2023, la nivel național, au fost înregistrate sesizări privind săvârșirea a 856 de fapte penale de către cetățenii ucraineni, cele mai multe fiind înregistrate la nivelul municipiului București (23 1), urmat de județele Suceava (123) și Brașov (55).
Ponderea este deținută de infracțiunile de vătămare corporală din culpă (24,5%- 210), urmate de cele de furt (17,1% -146) și lovire sau alte violențe – 91).
În perioada 24.02.2022 – 20.12.2023, traficul prin punctele de trecere a frontierei a înregistrat 13.659.253 de cetățeni ucraineni (6.870.965 pe sensul de intrare și 6.788.288 pe sensul de ieșire).
Cătălin Predoiu precizează, în document, că datele prezentate mai sus reprezintă valori numerice ale traficului, existând posibilitatea să se regăsească multiple intrări/ieșiri ale aceleiași persoane.
Ca urmare a publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a Deciziei de punere în aplicare (UE) 2022/382 a Consiliului din 4 martie 2022 de constatare a existenței unui aflux masiv de persoane strămutate din Ucraina în înțelesul articolului 5 din Directiva 2001/55/CE și având drept efect introducerea unei protecții temporare, la data de 18 martie 2022, a intrat în vigoare Hotărârea Guvernului nr. 367/2022 privind stabilirea unor condiții de asigurare a protecției temporare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul străinilor, în care sunt prevăzute categoriile de persoane cărora li se poate acorda această formă de protecție, precum și condițiile pe care acestea trebuie să le îndeplinească.
Astfel, începând cu adoptarea actului normativ în discuție, principala formă de protecție care se acordă persoanelor strămutate din Ucraina pe teritoriul țării noastre este protecția temporară. Or, potrivit art. 3 alin. (2) din Directiva 2001/55/CE a Consiliului din 20 iulie 2001 privind standardele minime pentru acordarea protecției temporare, în cazul unui aflux masiv de persoane strămutate, și măsurile de promovare a unui echilibru între eforturile statelor membre pentru primirea acestor persoane și suportarea consecințelor acestei primiri, „statele membre aplică protecția temporară, cu respectarea cuvenită a drepturilor omului și a libertăților fundamentale și a obligațiilor privind nereturnarea.”.
În acest sens, cetățenii ucraineni de sex masculin, proveniți din zona conflictului armat de la granițele României, beneficiază de protecție împotriva returnării, nefiind într-un caz de ședere ilegală pe teritoriul României.