Romaero a intrat oficial în insolvență
Romaero, compania de stat strategică de apărare cu profil aeronautic, a intrat în insolvență, cererea proprie a societății depusă în acest sens fiind încuviințată acum de instanță.
Romaero, aflată sub umbrela Ministerului Economiei, a ajuns în situația de insolvență în urma unui parcurs caracterizat de ani de pierderi și decizii de management neinspirate.
Romaero deține un amplu teren într-unul dintre cele mai exclusiviste cartiere din țară, Băneasa, situat în București.
Administrator judiciar provizoriu a fost desemnată de către instanță societatea Expert Insolvență SPRL, care mai are în portofoliul de profil, printre altele, nume precum Complexul Energetic Hunedoara, Compania Națională a Uraniului, Compania Municipală Consolidări și mai multe firme din grupul Interagro.
Statul român, prin intermediul Ministerului Economiei, este acționarul majoritar, deținând 56,71% din capitalul social al companiei. Fondată prin Decret Regal în 1920, sub diverse denumiri de-a lungul timpului, prima înregistrare fiind Atelierele de Reparații Material Aeronautic (ARMA), Romaero a funcționat în mod continuu din acel moment.
Romaero a solicitat insolvența la Tribunalul București în decembrie 2023, iar cererea va fi judecată pe 26 ianuarie 2024. Această decizie a venit la scurt timp după ce Curtea de Apel București a obligat Romaero să plătească despăgubiri de aproape 17 milioane de euro unui om de afaceri. Acest om de afaceri este nimeni altul decât Cristian Sindie, un personaj controversat, cu legături în lumea politică și interlopă.
În 2007, Sindie a solicitat Romaero să transforme un avion Boeing 737-200 într-o aeronavă de tip VIP. După 7 ani, avionul a fost reconfigurat cu fotolii confortabile și luxoase, dar și cu o bucătărie aurită, însă Romaero nu și-a dus la bun sfârșit contractul de modernizare, iar Boeing nu a validat modificările. Această dispută a dus la un proces care a durat 5 ani și jumătate, iar Curtea de Apel București a decis că Sindie are dreptul la despăgubiri de aproximativ 17 milioane de euro.
Cristian Sindie este un personaj cu o istorie controversată, cu legături în lumea politică și interlopă. În trecut, el a fost asociat cu clanul Cămătaru și cu Nicu Gheară, fiind suspectat de proxenetism și trafic de droguri încă din 1996. Sindie a negat legăturile sale cu lumea interlopă, însă presa a relatat despre implicațiile lui în afaceri dubioase.
O parte a controverselor îl implică și în afacerea Blue Air, unde Sindie a jucat un rol în vânzarea unei păduri către proprietarul Blue Air, Cristian Rada, care a fost folosită drept garanție pentru un ajutor de stat de aproximativ 63 de milioane de euro. În timpul procesului cu Romaero, Sindie s-a prezentat în fața judecătorilor susținând că nu are venituri, cu scopul de a reduce valoarea taxelor judiciare.
În prezent, Romaero se confruntă cu datorii istorice de peste 700 de milioane de lei, iar la Bursă este evaluată la 105 milioane de lei. Afacerile companiei au scăzut la circa 20 de milioane de lei, iar despăgubirile cerute de Sindie depășesc capacitatea financiară a companiei de a le acoperi. Conducerea Romaero a anunțat că va face recurs împotriva deciziei Curții de Apel.
Procesul de insolvență și conexiunile controversate ale lui Cristian Sindie aduc o nouă perspectivă asupra situației delicate în care se află una dintre cele mai cunoscute companii aeronautice din România.