Obţinerea avizului de securitate la incendiu, pentru unii ciumă, pentru instituţiile de forţă „mumă”

Publicat: 21 ian. 2024, 22:03, de Ovidiu Zară, în ACTUALITATE , ? cititori
Obţinerea avizului de securitate la incendiu, pentru unii ciumă, pentru instituţiile de forţă „mumă”
incendiu

Incendiul de la Ferma Dacilor scoate la iveală o serie de disfuncţionalităţi cu tentă de neconstituţionalitate în privinţa obţinerii avizului de securitate la incendiu. În spațiul public au apărut informații conform cărora chiar Departamentul pentru Situații de Urgență (DSU) – condus de Raed Arafat, dar și Ministerul Sănătății, Ministerul de Interne și IGSU ori Parlamentul României și-ar desfășura activitatea în cladiri istorice care nu au aviz de securitate la incendiu. Dar, cu toate acestea, respectivele instituţii guvernamentale funcţionează bine merci.

Legislaţia spune că Ministerul Sănătății, DSU, IGSU, MApN, MAI, ANP, ANRSPS, SRI, SIE, STS, SPP, Palatul Cotroceni, Palatul Parlamentului, Palatul Victoria sau imobilele care constituie baza materială destinată activității de reprezentare și protocol, administrate de Regia Autonomă Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat sunt exceptate să fie autorizate din punct de vedere al securității la incendiu.

Reglementarea care face diferenţa între obligaţiile impuse agenţilor economici şi instituţiilor publice ridică mari semne de îndoială atâta vreme cât chiar cei care dau autorizare, adică IGSU, sau cei care fac legi (Guvern, Parlament, DSU) stau în clădiri care nu sunt autorizate din punct de vedere al securității la incendiu.

Culmea, chiar cei care dau autorizare stau într-o clădire care nu este autorizată, iar prevederile art. 49, alin.  (1) și (2) din Legea nr. 307 din 2006 privind apărarea împotriva incendiilor limitează  exercitarea rolului de autoritate al IGSU/ISU la unitățile structurilor de apărare și securitate națională.   Prevederea este transpusă în HGR nr. 571/2016 pentru aprobarea categoriilor de construcții și amenajări care se supun avizării/autorizării privind securitatea la incendiu, astfel că instituţiile menţionate anterior funcţionează potrivit prevederilor art. 49, alin. (1) și (2) din Legea nr. 307 din 2006 privind apărarea împotriva incendiilor chiar în clădiri care limitează exercitarea rolului de autoritate al IGSU/ISU la unitățile structurilor de apărare și securitate națională.

Astfel, conform art. 2, alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 571/2016 pentru aprobarea categoriilor de construcții și amenajări care se supun avizării/autorizării privind securitatea la incendiu, există prevederea conform căreia MApN, MAI, ANP, ANRSPS, SRI, SIE, STS, SPP nu au nevoie de autorizație de securitate la incendiu.

Ca atare, HGR 571 prevede, la art. 2, alin. (2), ca activitățile privind securitatea la incendiu să se realizeze de către respectivele instituții.

Aşadar, nu putem vorbi de un tratament egal, constituţional,  atâta vreme cât toate instituţiile publice menţionate nu sunt obligate să respecte legislaţia, însă orice agent economic este obligat să obţină avizări/autorizări privind securitatea la incendiu, chiar de la instituţiile exceptate.

De subliniat că sediul fostului Comitet Central al PCR, locaţie în care se află Ministerul Sănătății, Ministerul de Interne, Ministerul Muncii, etc, funcţionează intr-o clădire istorică care nu a suferit modificări sau schimbări de destinație. Din acest motiv, fostului Comitet Central nu se supune autorizării de securitate la incendiu.

„În acest caz nu poate intra în discuție problematica funcționării fără autorizație a instituțiilor amintite anterior, din motivul conform căruia, obligația de obținere a acestui act de autoritate NU există”, susţine DSU-ul condus de Raed Arafat, „regele” autorizărilor privind avizele/autorizările la incendiu.

Cu alte cuvinte, legislaţia privind situaţiile de urgenţă năşită de Arafat este pentru unii mumă, pentru altii „ciumă”.