Ștefan Roșeanu la Dialogurile Puterii: Achiziția Săgeților Albastre nu a întinerit parcul material rulant
Ștefan Roșeanu, președinte al Autorității pentru Reformă Feroviară, a vorbit la Dialogurile Puterii despre investițiile efectuate în sector în ultimele decenii, dar și despre planurile pentru perioada viitoare.
Achiziția automotoarelor zise Săgeata Albastră nu a întinerit parcul rulant din România, a declarat Ștefan Roșeanu, președinte al Autorității pentru Reformă Feroviară, la Dialogurile Puterii.
”Având o piață feroviară care a fost în cădere și într o reașezare a pieței de transporturi, reașezare la care feroviarul nu a știut să răspundă din timp cu o schimbare de tehnologie și de mentalitate. Să ne aducem aminte că în toți anii 1990-2000, investițiile au fost concentrate pe locomotive și vagoane. Episodul Săgeților albastre este episodic. Nu a fost o politică de sine stătătoare a CFR Călători. La vremea respectivă fiind înainte de intrarea în Uniunea Europeană încă CFR Călători, ca o companie de stat, era cea care gestiona în principal investițiile. Ulterior, unul dintre operatorii privați, Softrans, și-a cumpărat din propriul grup trei automotoare electrice. Dar, în general, automotoarele care sunt prezente astăzi pe piață sunt rezultatul unor achiziții de pe piața secundară europeană, deci nu rodul unor investiții în întinerirea parcului de material rulant și o schimbare reală tehnologică”, spus Roșeanu.
Acesta a adăugat că în zonele periferice ale României vedem o locomotivă cu un singur vagon. ”Și, din păcate, vedem când mergem prin țară, mai ales prin zonele mai periferice ale României, dar pentru care tot timpul avem strângere de inimă că nu reușim tot timpul să facem atât cât ar trebui. Vedem acolo locomotiva cu un singur vagon în spate. Deci, vă dați seama, un mega consum energetic pentru sub 70-80 de călători, care ar putea să încapă foarte bine într un automotor. Și suntem tot timpul în acel cerc vicios nu avem bani să cumpărăm încă o săgeată. Mergem cu trenul ăla pe care îl avem. Din acest motiv consumă mult. De aceea, iarăși nu avem bani, dar și permanent avem foarte mulți bani consumați pe exploatare, în loc să îi avem utilizați în investiții”, a adăugat Roșeanu.
Acum se lucrează la studiul de fezabilitate pentru electrificarea zonei de nord a României. Deci Dej, Baia Mare, Satu Mare, Carei, Oradea.
Dincolo de ceea ce s a întâmplat în ultimii 30 de ani, în care investițiile au fost concentrate pe coridorul Pan-European IV, prioritate pentru a conecta România de Vest de Europa, de granița de vest, încep să existe programe de investiții care vizează și magistrale secundare, dar și linii de interes local în modernizarea peroanelor în inclusiv sau în vedere aducerea de alte trenuri față de cele pe care le cumpărăm noi.
Vă invităm să urmăriți interviul acordat de Ștefan Roșeanu la Dialogurile Puterii pe toate canalele online ale Ziarului Puterea.