Mașinile din UE sunt la fel de poluante ca acum 12 ani! Care revoluție verde?
Obiectivele reducerii emisiilor de CO2 generate de mașini nu pot fi atinse în lipsa unor condiții prealabile, arată Curtea de Conturi Europeană într-un raport publicat miercuri.
Mașinile de pe drumurile din Uniunea Europeană continuă să emită aceeași cantitate de CO2 ca acum 12 ani, în ciuda ambițiilor înalte și a cerințelor stricte. Chiar dacă vehiculele electrice pot contribui la atingerea obiectivului UE de a avea un parc auto cu emisii zero, Curtea de Conturi Europeană avertizează că eforturile în acest sens trebuie accelerate.
Regulamentul privind emisiile de CO2 ale autoturismelor, începând din 2010, a stabilit obiective pentru media emisiilor de CO2 ale autoturismelor noi înmatriculate în întreaga UE. Fiecare producător, obligat să declare emisiile de CO2 pe certificatele de conformitate, trebuie să plătească o primă pentru emisiile suplimentare dacă nu atinge obiectivele specifice. Obiectivele au evoluat, iar acum se discută despre atingerea emisiilor zero până în 2035, conform comunicatului Curții de Conturi Europene.
În ciuda creșterii ambițiilor, producătorii de mașini au exploatat lacunele testelor pentru a reduce emisiile în laborator în anii 2010. Totuși, decalajul dintre emisiile măsurate în laborator și cele reale, în condiții de circulație, a fost semnificativ. Un nou ciclu de testare în laborator, introdus în 2017, a redus acest decalaj, dar emisiile reale ale autoturismelor convenționale nu au scăzut în ultimul deceniu. Emisiile autoturismelor diesel au rămas constante, iar cele pe benzină au înregistrat o scădere neglijabilă (-4,6%).
Mașinile hibride, în ciuda progresului tehnologic, au emisii de CO2 mai mari în condiții reale decât cele măsurate în laborator. Ajustările proporțiilor între motoarele electric și cu ardere vor interveni abia din 2025. Până atunci, mașinile hibridele reîncărcabile beneficiază de prevederile care permit producătorilor să economisească, doar în 2020, aproape 13 miliarde de euro sub formă de prime pentru emisiile suplimentare.
Auditorii UE indică că scăderea medie a emisiilor de CO2 înregistrată în ultimii ani s-a datorat în mare parte vehiculelor electrice, însă există obstacole în calea adoptării extinse a acestora. Problemele includ accesul limitat la materii prime pentru baterii, infrastructura de încărcare concentrată în câteva țări și prețurile inițiale mai ridicate, care pot împiedica consumatorii să treacă la autoturisme electrice. Cu toate că UE a redus emisiile în multe domenii în ultimii 30 de ani, cele din sectorul transporturilor, responsabile pentru peste jumătate din totalul emisiilor de CO2 ale UE, au continuat să crească.