ANPC a ”distrus” Wizz Air cu amenzi: 20.000 de lei pentru sute de reclamații

Publicat: 31 ian. 2024, 09:19, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
ANPC a ”distrus” Wizz Air cu amenzi: 20.000 de lei pentru sute de reclamații
Surprize pentru iubitorii de vacanțe. Wizz Air introduce rute noi către cele mai cunoscute destinații turistice

Un document semnat de către ministrul Economiei, Ștefan Oprea, dezvăluie că ANPC a primit sute de reclamații din partea clienților Wizz Air, însă sancțiunile par hilare ca mărime.

Din evidențele ANPC a rezultat faptul că în perioada 1 ianuarie-8 august 2023 au fost înregistrate un număr de 710 reclamații ce vizează transportatorul aerian Wizz Air. În acest context, reprezentanții împuterniciți ai ANPC au aplicat două amenzi contravenționale în valoare de câte 10.000 lei celor două sucursale Wizz de la noi din țară.

Conform documentului semnat de ministrul Oprea, în urma verificărilor realizate de către comisarii ANPC în luna martie 2023, s-a constatat faptul că au fost înregistrate la Registrul Comerțului din România două sucursale ale operatorului aerian, respectiv:

  • firma-mamă Wizz Air Malta Limited a deschis sucursala Wizz Air Malta Limited Valletta – Sucursala Otopeni, cu domeniul de activitate principal: Transporturi aeriene de pasageri, cu sediul social din România – Aeroportul Internațional Henri Coandă, Terminal Plecări l ;
  • firma-mamă Wizz Air Hungary Ltd. a deschis sucursala Wizz Air Hungary Ltd. Budapest Sucursala Otopeni, cu domeniul de activitate principal: Transporturi aeriene de pasageri, cu sediul social din România – Aeroportul Internațional Henri Coandă, Terminal Plecări l.

La jumătatea lunii iulie 2023, ANPC a invitat reprezentanții forurilor similare din statele membre la un workshop online pentru a discuta impactul perturbărilor aeriene asupra consumatorilor din fiecare țară, precum și modul de gestionare și rezolvare a reclamațiilor venite din partea acestora. În urma acestei întâlniri, în care imaginea reală a impactului perturbărilor zborurilor Wizz Air Group s-a conturat mult mai bine, s-a stabilit păstrarea legăturii între reprezentanții autorităților de profil din UE, pentru a putea monitoriza evoluția întregii situații, Ia nivel european.

De asemenea, au avut loc mai multe întâlniri, la nivel guvernamental, pentru a discuta această situație și a identifica măsurile care pot fi aplicate. Ministrul Ștefan-Radu Oprea a purtat discuții cu comisarul european pentru justiție și cu atribuții privind protecția consumatorilor, Didier Reynders, despre zborurile întârziate sau anulate din ultima vreme ale companiei Wizz Air în România.

ANPC a efectuat un control tematic, pentru a verifica respectarea drepturilor pasagerilor privind compensarea și asistența acordate acestora în cazul refuzului la îmbarcare și al anulării sau întârzierii zborurilor de către transportatorii aerieni ce operează pe teritoriul României, în temeiul Regulamentului (CE) nr .261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune în materie de compensare și de asistență a pasagerilor în

În urma verificărilor realizate de către comisarii ANPC în luna martie 2023, s-a constatat faptul că au fost înregistrate la Registrul Comerțului din România două sucursale ale operatorului aerian, respectiv:

  • firma-mamă Wizz Air Malta Limited a deschis sucursala Wizz Air Malta Limited Valletta – Sucursala Otopeni, cu domeniul de activitate principal: Transporturi aeriene de pasageri, cu sediul social din România – Aeroportul Internațional Henri Coandă, Terminal Plecări l ;
  • firma-mamă Wizz Air Hungary Ltd. a deschis sucursala Wizz Air Hungary Ltd. Budapest Sucursala Otopeni, cu domeniul de activitate principal: Transporturi aeriene de pasageri, cu sediul social din România – Aeroportul Internațional Henri Coandă, Terminal Plecări l .

La jumătatea lunii iulie 2023, ANPC a invitat reprezentanții forurilor similare din statele membre la un workshop online pentru a discuta impactul perturbărilor aeriene asupra consumatorilor din fiecare țară, precum și modul de gestionare și rezolvare a reclamațiilor venite din partea acestora. În urma acestei întâlniri, în care imaginea reală a impactului perturbărilor zborurilor Wizz Air Group s-a conturat mult mai bine, s-a stabilit păstrarea legăturii între reprezentanții autorităților de profil din UE, pentru a putea monitoriza evoluția întregii situații, la nivel european.

De asemenea, au avut loc mai multe întâlniri, la nivel guvernamental, pentru a discuta această situație și a identifica măsurile care pot fi aplicate. Menționăm aici discuția purtată de domnul ministru Ștefan-Radu Oprea cu comisarul european pentru justiție și cu atribuții privind protecția consumatorilor, Didier Reynders, despre zborurile întârziate sau anulate din ultima vreme ale companiei Wizz Air în România.

ANPC a efectuat un control tematic, pentru a verifica respectarea drepturilor pasagerilor privind compensarea și asistența acordate acestora în cazul refuzului la Îmbarcare și al anulării sau întârzierii zborurilor de către transportatorii aerieni ce operează pe teritoriul României, în temeiul Regulamentului (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune în materie de compensare și de asistență a pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare și anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 295/91.

Primul transportator aerian autorizat pentru operațiuni aeriene civile de transport aerian public de pe teritoriul României verificat în cadrul acestei campanii a fost compania WizzAir.

Astfel, la data de 4 august 2023, au fost transmise invitații la discuții celor două sucursale din România, prin care ANPC solicita și furnizarea de informații cu privire la:

  • modul de soluționare al listei celor 258 de reclamații înregistrate cu privire la Wizz Air și nesoluționate, pentru care trebuia să se prezinte câte un punct de vedere în scris cu privire la modalitatea de rezolvare a fiecăreia;
  • modul în care au fost respectate drepturile pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare; modul în care au fost respectate drepturile pasagerilor de către transportatorii aerieni în cazul anulării zborului;
  • modul în care transportatorii aerieni se asigură că pasagerilor le este respectat dreptul la asistența specifică, în limitele de timp corespunzător fiecărei distanțe de zbor, în eventualitatea întârzierii zborului.

Totodată, au mai fost cerute informații legate de:

  • modul în care a fost respectat dreptul pasagerilor la compensație;
  • modul în care a fost respectat dreptul pasagerilor la rambursare sau redirecționare;
  • modul în care a fost respectat dreptul pasagerilor la deservire;
  • modul în care transportatorii aerieni se asigură că pasagerilor Ie este respectat dreptul în eventualitatea posibilelor situații de surclasare și declasare;
  • modul în care transportatorii aerieni informează pasagerii despre drepturile lor;
  • modul în care este gestionată practica denumită overbooking (vânzarea mai multor bilete decât locurile disponibile pe un zbor), din care survine situația de refuz la îmbarcare.