Miza scandalului de la Metrorex: milioanele de euro pe care le-ar putea pierde sindicatul
La Metrorex nu mișcă nimic fără acordul liderului de Sindicat, Ion Rădoi. Dacă vrei să te angajezi pe un salariu bun sau daca ești deja angajat și vrei să beneficiezi de concediul plătit de către Metrorex, Rădoi trebuie să își dea acordul.
Directorii din metrou sunt de decor, Rădoi deține puterea absolută. Poate părea aberant, dar situația asta este consfințită în documente, mai exact în Contractul Colectiv de Muncă, care încalcă pe alocuri codul muncii.
Practic, acest individ cu interese, conduce metroul bucureștean de 30 de ani. Masa de manevră o reprezintă angajații Metrorex, prin care acesta exercită presiuni asupra Ministerului și a membrilor Consiliului de Administrație, mergând până la a perturba activitatea social-economică a bucureștenilor, prin greve, pentru atingerea obiectivelor personale.
Dar care este, de fapt, adevărata miză a dlui. Rădoi? Spațiile comerciale de la metrou, care funcționează de 2 ani în ilegalitate. Contractul dintre Metrorex și firma Sindicatului, Sindomet este expirat, iar acest aspect pune toți comercianții ce funcționează în subteran în ilegalitate.
Practic, toți comercianții, în prezent, exploatează un bun public al României, fără drept. Autorizațiile lor de funcționare, eliberate de către autoritățile acreditate sunt obținute ilegal, cel puțin în anul 2020, deoarece baza în care aceștia pot funcționa este acest acord între Metrorex și Sindomet, care în prezent nu mai există.
Însă cel mai important aspect este suma încasată de pe urma acestor chirii. Contractele de închiriere și suma rezultată din chirii este ținută la secret de către Sindicat, iar compania Metrorex primește undeva la 30% din cât declară SRL-ul sindicaliștilor că s-a încasat.
De menționat că din 2019, de când contractual a expirat, Metrorex nu mai încasează nimic din această activitate, toți banii rămân la Sindicat. Aici vorbim de banii României, de banii românilor.
Mai multe spații comerciale la sindicate
Din anul 1993, când s-au dat în folosință de către Metrorex spațiile comerciale Sindicatului și până în ziua de azi, statul român a pierdut (la un calcul grosier) un minim de 35 milioane euro. Bani ce puteau fi folosiți pentru reînnoirea parcului de trenuri, sau se puteau construi noi stații de metrou.
Un alt aspect interesant este că numărul de spații comerciale „deținute” de Sindicat au crescut vertiginos (aproximativ 6.000 mp ), în timp ce spațiile comerciale deținute de Metrorex în această asociere, au rămas la fel. Cine și cum a permis Sindicatului să înmulțească aceste spații comerciale în defavoarea Metrorex?
Nimeni nu ne poate explica oficial de ce în 27 de ani conducerea ministerului nu a luat nici o măsură? De ce nu s-a reziliat sau măcar renegociat, cu adevărat, contractul de concesionare dintre companie și sindicat? Oare chiar așa de sus au ajuns interesele dlui. Rădoi? Câte inimi de politicieni au fost înduioșate și care au fost costurile suportate de cetățeanul de rând?
Un alt aspect de luat în calcul este obligativitatea angajaților de a efectua concediile de odihnă, plătite de către Metrorex, la unitățile de cazare ale Sindicatului. Sume de aproximativ 4 milioane de lei sunt plătite anual de către metrou, din nou bani ai românilor, către același Radoi.
Aceste articole cu iz suspect fac parte din actualul scandal al Sindicatului și al Managementului Metrorex cu Consiliul de Administrație. Legea presupune că pentru orice serviciu pe care o societate deținută de Stat îl achiziționează, să organizeze licitație publică, în timp ce acest articol din CCM, negociat între Sindicat și sindicaliștii din management, reprezintă o atribuire directă de bani, aspect total în afara legii.
Aici mai trebuie luat în calcul aspectul angajaților, ale căror drepturi sunt îngrădite pentru interesele financiare pe care Rădoi le are. Angajații ar trebui să aibă dreptul să aleagă unde își fac concediile, nu să fie condiționați de locație sau acorduri de negație obținut de la Sindicat.
Discuții cu ministrul Transporturilor
Într-o disperare continuă, Rădoi încearcă organizarea unei întrevederi cu noul ministru al transporturilor, Cătălin Drula. Motivul? Este simplu. Presiuni (inclusiv articole denigratoare în presa națională) pentru a schimba membrii singurului Consiliu de Administrație ce a reușit să aducă negocierile pe picior de egalitate cu Sindicatul și să apere interesele Companiei Metrorex.
Tentativele de întâlnire dintre liderul de sindicat și conducerea ministerului au fost pasate elegant de către ministrul Drulă către Secretarii de Stat ai ministerului. Deducem de aici că ministrul nu este interesat în a-și consuma timpul cu personaje dubioase precum Rădoi, acum sau în viitor.
Dar asta nu ne oprește în a ne întreba dacă dl. ministru Drulă va proceda la fel ca și antecesorii săi și va aplica strategia struțului sau va luat măsuri cu adevărat în concordanță cu programul de guvernare al celor de la USR, de a astupa toate găurile din companiile de stat și a le face profitabile.
Creșterile salariale negociate la un procent de 18% în plină pandemie, atunci când călătorii și veniturile au scăzut drastic, reprezintă „sărutului lui Iuda” dat de Sindicat angajaților Metrorex. O mare parte a angajaților recunosc și susțin că ceea ce s-a întâmplat la această negociere este o absurditate, dar de frica sancțiunilor sau chiar a concedierilor, discută aceste aspecte în șoaptă.
Oricând un reprezentant sindical îi poate auzi și pot risca un viitor calvar profesional precum sancțiuni financiare, amenințări, retrogradări, mustrări sau chiar încetarea contractului colectiv de muncă.
Reamintim că în urma acestor negocieri, directorii și șefii de serviciu din Metrorex vor avea, dacă Adunarea Generală a Acționarilor va aproba, salariul mai mare decât Directorul General Metrorex.