UE impune reguli dure pentru giganții tehnologici, dar Apple și Microsoft obțin excepții
Reguli mai stricte pentru marile companii digitale vor intra în vigoare în UE la începutul lunii martie. Acestea sunt menite să le limiteze puterea pe piață. Dar Bruxelles-ul acordă acum excepții pentru unele servicii de la Apple și Microsoft.
Giganții tehnologici Apple și Microsoft au obținut un succes parțial împotriva Comisiei UE. Anumite servicii ale companiei nu se vor supune regulilor stricte pentru companiile online – contrar a ceea ce a fost prevăzut inițial de autoritățile de la Bruxelles. Acest lucru privește serviciul de mesagerie Apple iMessage, motorul de căutare Microsoft Bing, browserul Edge și serviciul de publicitate Microsoft Advertising, a spus Comisia.
În consecință, aceste servicii nu sunt suficient de relevante pentru a acționa ca așa-numiți gardieni pentru a influența piața și a împiedica concurența loială. Prin urmare, companiile americane au cerut anul trecut ca serviciile să fie scutite de noua lege. Comisia UE le-a dat acum dreptate în acest caz. Dar Apple și Microsoft încă trebuie să se adapteze la cerințe mai stricte în temeiul Digital Markets Act (DMA). Alte servicii de la cele două companii americane sunt încă pe lista așa-numiților gatekeepers, de exemplu App Store al Apple. Aceasta include, de asemenea, mai multe servicii Google, retailerul online Amazon și platformele Facebook, Instagram și Tiktok.
De exemplu, atunci când noile reglementări UE vor intra în vigoare, companiile vor avea mai puțin control asupra aplicațiilor care sunt preinstalate pe telefoanele mobile. În plus, serviciile de mesagerie ar trebui să devină interoperabile. Aceasta înseamnă că, pentru prima dată, utilizatorii pot trimite mesaje sau imagini între diferite aplicații. Serviciile de mesagerie mari, cum ar fi WhatsApp și iMessage, trebuie de asemenea să fie deschise pentru a primi mesaje de la mesagerii mai mici. Încălcările pot duce la amenzi mari și, în cazuri excepționale, chiar la separare.
Companiile intră sub incidența Digital Markets Act dacă au o cifră de afaceri anuală de cel puțin 7,5 miliarde de euro sau o capitalizare bursieră medie de cel puțin 75 de miliarde de euro. De asemenea, trebuie să aibă un așa-numit serviciu de platformă centrală cu cel puțin 45 de milioane de utilizatori activi în UE și 10.000 de utilizatori comerciali activi pe bază lunară.