Ce facem dacă ne pierdem permisul de conducere? Legea ne poate sancționa drastic
Șoferii care se găsesc în situația neplăcută de a-și pierde permisul de conducere sunt nevoiți să urmeze o serie de pași riguroși, altfel riscă să fie supuși unor sancțiuni considerabile conform legislației în vigoare.
În viața de zi cu zi, este posibil să pierdem documente esențiale, cum ar fi buletinul sau permisul auto, fie din neglijență, fie din cauza unor situații neașteptate, precum furtul portofelului în care le păstrăm.
În situația specifică a șoferilor, pierderea permisului de conducere necesită o reacție promptă din partea acestora. Conform legislației, este imperativ ca șoferii care se confruntă cu această problemă să declare pierderea permisului cât mai curând posibil, altfel se expun riscului de a fi sancționați conform prevederilor legale.
Conform Articolului 100 din Ordonanța de Urgență nr. 195/2002, „Neîndeplinirea obligației de a solicita autorității competente, în termenul prevăzut de lege, eliberarea unui nou permis de conducere sau certificat de înmatriculare ori de înregistrare, în cazul în care acestea au fost declarate furate, pierdute, deteriorate sau nu mai corespund din punctul de vedere al formei și conținutului celor în vigoare constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancțiuni.” Este esențial ca șoferii să fie conștienți de aceste prevederi și să acționeze în conformitate cu ele pentru a evita consecințele nedorite ale nerespectării legii.
Clasele de sancțiuni sunt următoarele:
- clasa I – 2 sau 3 puncte-amendă;
- clasa a II-a – 4 sau 5 puncte-amendă;
- clasa a III-a – de la 6 la 8 puncte-amendă;
- clasa a IV-a – de la 9 la 20 puncte-amendă;
- clasa a V-a – de la 21 la 100 puncte-amendă.
Începând din acest an, valoarea punctului de amendă a crescut la 165 de lei pentru sancţiunile rutiere.
Astfel, șoferii care nu declară permisul de conducere furat sau pierdut riscă să fie amendați cu până la 825 de lei.
Declararea pierderii sau furtului permisului se face în cel mult 48 de ore de la constatarea lipsei acestuia.
Acte necesare pentru eliberarea unui duplicat
Primul pas pe care trebuie să-l facă șoferii este acela de a declara pierderea permisului auto.
Cererea privind eliberarea unui duplicat, în cazul pierderii, furtului sau deteriorării permisului de conducere, se depune la orice serviciu public comunitar de regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor.
Astfel, trebuie să fie depuse următoarele documente:
- Cererea solicitantului care se obține și se completează în format electronic la ghișeu (împreună cu declarația de furt/pierdere, după caz);
- Actul de identitate al solicitantului, original;
- Dovada de plată a contravalorii permisului de conducere – 89 lei (pentru modalitățile de plată consultați secțiunea taxe și tarife)
- Permisul de conducere în original (în cazul motivului deteriorare).
Duplicatul se eliberează pe perioada de valabilitate a documentului preschimbat.