Se înființează o entitate pe lângă APIA care va fi finanțată din banii fermierilor
Guvernul Ciolacu va aviza azi un proiect de Hotărâre prin care se creează un instrument de gestionare a riscului în agricultură.
Guvernul va înființa o activitate pe lângă Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) ce va avea rolul de gestionare a riscului în agricultură. Aceasta va permite acordarea de despăgubiri fermierilor afectați de pierderi ale producției ca urmare a calamităților naturale.
Activitatea este finanțată din sumele reținute fermierilor beneficiari de plăți directe în conformitate cu prevederile art. 11 (1) din OUG 85/2023. Prin promovarea prezentului proiect de Hotărâre a Guvernului se creează posibilitatea utilizării de către APIA a resurselor financiare corespunzătoare instrumentului de gestionare a riscului în agricultură și de efectuare a plății despăgubirilor către fermierii afectați de pierderi ale producției ca urmare a incidentei unor evenimente nefavorabile semnificative care au potențial de calamități naturale constatate de autoritățile responsabile, în temeiul legislației naționale în vigoare. Înființarea acestei activități urmărește să contribuie la o mai bună acoperire a riscurilor în agricultură și totodată vizează degrevarea bugetului de stat prin compensarea pagubelor cauzate de fenomene meteorologice nefavorabile cu impact major asupra sectorului agricol. Ȋn funcție de evoluția implementării instrumentului şi de incidența evenimentelor nefavorabile care ar putea afecta fermierii, la încetarea activității, în măsura în care există fonduri disponibile, acestea vor face obiectul virării către beneficiarii de plăți directe pe baza de criterii obiective şi nediscriminatorii.
Situația actuală
Riscurile de natură climatică și meteorologică la care sunt expuși fermierii din România în ultimii ani sunt în creștere evidentă şi sunt de natură să afecteze grav performanțele economice ale fermelor și un număr redus de fermieri încheie polițe de asigurare a producțiilor, motivat de faptul că asigurările nu oferă o protecție integrală a pierderilor înregistrate în sectorul agricol, astfel încât intervenția din partea politicilor publice pe acest segment, care să ofere fermierilor o despăgubire urmare a pierderii producției agricole printr-un instrument complementar de gestionare a riscurilor este necesară și obligatorie.
Prin aplicarea prevederilor art.19 din Regulamentul (UE) 2021/2115 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) și finanțate din Fondul european de garantare agricolă (FEGA) și de Fondul european agricol de dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr.1305/2013 și (UE) nr.1307/2013, cu modificările ulterioare, în cadrul Planului strategic PAC 2023-2027 aprobat României prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene C(2022) 8783 din 7.12.2022, disponibil pe site-ul internet www.madr.ro, s-a optat pentru reținerea unui procent de 3 % din plățile directe pentru constituirea unui instrument de gestionare a riscurilor.
Astfel, intervenția DR-32 ”Instrumentul de sprijin al fermierilor afectați de pierderi ale producției agricole”, denumită în continuare DR-32, asigură premisele mecanismului de sprijin care permite acordarea de despăgubiri în cazul unor pierderi înregistrate de fermieri ca urmare a producerii unor fenomene climatice nefavorabile cu impact major cum sunt cele asimilate dezastrelor naturale. Instrumentul de gestionare a riscurilor, potrivit DR-32, se va constitui din contribuțiile tuturor fermierilor beneficiari de plăți directe, prin reținerea anuală a unui procent de 3% din plățile directe care urmează a fi plătite fiecărui fermier în parte, conform prevederilor art.11, alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.85/ 2023 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile alocate României din FEGA și FEADR, aferente politicii agricole comune, precum și a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2023 – 2027 și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul garantării și art.3 alin.(2) din H.G. nr.1571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat la care se adaugă contribuția publică din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) și cofinanțările de la bugetul de stat aferente.
Potrivit prevederilor Legii nr. 1/2004 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, cu modificările și completările ulterioare și Hotărârii Guvernului nr. 1571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat, APIA este abilitată cu gestionarea cererilor de plată și efectuarea plăților către fermierii beneficiari de sprijin din Fondul European de Garantare Agricolă.
APIA este în măsură să gestioneze cererile de plată și să rețină sumele aferente procentului de 3 % din sumele autorizate la plată pentru fiecare fermier
Ca urmare, APIA este în măsură să gestioneze cererile de plată și să rețină sumele aferente procentului de 3 % din sumele autorizate la plată pentru fiecare fermier, să contabilizeze sumele și să țină evidențele impuse de legislația în vigoare aplicabilă instituțiilor publice. Potrivit prevederilor art. 11 alin.(2) din O.U.G. nr. 85/2023 sumele mai sus menționate se gestionează prin bugetul de venituri și cheltuieli al unei activități finanțate integral din venituri proprii care se înființează pe lângă APIA în temeiul prevederilor art.67 din Legea nr 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare.