Turcii de la ESTA dau primul examen pe șoselele României

Publicat: 18 feb. 2024, 13:23, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Turcii de la ESTA dau primul examen pe șoselele României

ESTA, un constructor din Turcia cu sucursală la Moscova, a câștigat licitația pentru modernizarea DN 71 Bâldana-Târgoviște.


Constructorul turc ESTA va demara lucrările de modernizare și lărgire la patru benzi pe DN 71 între Bâldana și Târgoviște începând cu luna martie, în ceea ce reprezintă o investiție majoră pentru județul Dâmbovița și o alternativă importantă pentru ruta București-Sinaia din Valea Prahovei.

Acesta este primul contract de amploare semnat de turci în România, având o valoare de 870 de milioane de lei și o durată de implementare de 36 de luni, dintre care un an este dedicat proiectării, iar ceilalți doi execuției. Mai mult, pentru tronsonul următor al DN 71, de la Târgoviște la Sinaia (59 km), un alt contract de modernizare în valoare de aproape 1,2 miliarde de lei a fost atribuit tot companiei ESTA în septembrie 2023, cu termen de predare a proiectului tehnic în octombrie 2024.

De la București până la intersecția Bâldana din Dâmbovița, DN 7, drumul clasic spre Pitești, va fi extins la patru benzi, iar lucrările de lărgire a celor 44 de kilometri până la Târgoviște începând din martie au fost anunțate de secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, inginerul Ionuț Săvoiu, responsabil și pentru domeniul feroviar. Acesta a subliniat importanța momentului istoric în cadrul infrastructurii rutiere naționale din județul Dâmbovița, după ce a participat la ședința comisiei tehnico-economice din cadrul CNAIR pentru avizarea proiectului de autorizare a lucrărilor de lărgire la patru benzi a DN 71 pe tronsonul Bâldana-Târgoviște, alături de Corneliu Ștefan, Președintele Consiliului Județean Dâmbovița.

Pe lângă modernizarea DN 71 Bâldana-Târgoviște, CNAIR așteaptă finalizarea documentației tehnice pentru Drumul Expres București-Târgoviște, cunoscut sub denumirea de „Valahia Expres”. Traseul final propus de TPF Inginerie a fost aprobat încă din toamna anului trecut, iar estimările indică finalizarea Drumului Expres de 62 de kilometri până la sfârșitul anului 2028.

ESTA Insaat este o companie fondată în Turcia, dar care are sediul la Moscova, iar principalele contracte le are tot în Federația Rusă, țară măcinată de corupție și clientelism.

Printre principalele proiecte realizate în Federația Rusă se numără Aeroportul Internațional Yuri Gagarin de lângă Saratov, stadionul din Krasnodar, parcarea Aeroportului Domodedovo din Moscova și turnurile Oko din Moscova.

În ianuarie 2021, CNAIR a anulat licitația pentru lărgirea DN 71 Bâldana – Târgoviște, un contract atribuit unui constructor apropiat de baronul PSD Ionel Arsene, însă, un an mai târziu, în ianuarie 2022, Compania de Drumuri a lansat o nouă licitație cu o valoare de un miliard de lei și termen de evaluare luna august. Au fost depuse oferte de la Esta (Turcia, dar cu filială în Rusia) și Danlin XXL – Mavgo Holding SRL.

Soluția lărgirii carosabilului pe Drumurile Naționale care traversează multe localități a fost abandonată la începutul anului trecut în mandatul fostului ministru Cătălin Drulă care spunea că este „potrivită pentru anii ’50-60, nu 2021”, argumentând că DN 71 străbate sate în procent de 53%. Lărgirea drumului la 4 benzi este un coșmar pentru locuitorii satelor tranzitate, se face greu și cu multe limitări de viteză. „Nu mai putem avea în România soluţii de anii ’50 – 60, în anul 2021. Pentru rutele aglomerate, pentru drumurile naţionale aglomerate, soluţia nu mai este să lărgim aceste drumuri la patru benzi prin mijlocul satelor. Se poate construi la costuri mai mici şi mai rapid făcând drumuri expres în afara localităţilor.  Şi aici mă refer mai ales în zona de şes. Dublarea actualului drum național DN71 Bâldana-Târgoviște, ce trece pe 53% din distanță prin localități, ar fi fost o soluție rudimentară, scumpă, de durată și cu deranj major pentru cetățeni și șoferi, atât în timpul lucrărilor, cât și mai apoi prin creșterea riscului de accidente”, spunea Drulă.