Practici dubioase la AFIR: Conducerea ascunde sub preș problemele din instituție
Într-un act fără precedent, conducerea Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a emis un drept la replică fără a furniza argumente solide, acuzând ziarul și persoana mea că ar fi răspândit informații false. Reprezentanții AFIR au vizat în special dezvăluirile noastre și au adus acuzații serioase, cum ar fi scrierea despre un fals, afirmând „contrar informațiilor false vehiculate…”.
În replică, vă prezentăm o serie de argumente împotriva conducerii AFIR, aducând în prim plan mizeriile ascunse sub preșul gestionării dezastruoase a Directorului General, George Chiriță, propulsat de PNL în fruntea agenției.
Printre acuzații, se menționează că AFIR a recunoscut că a calculat greșit, timp de 3 ani, indemnizația pentru pentru concediul de odihnă (CO), omițând din calcul indemnizația de hrană. Totodată, nivelul de absorbție de 86% este considerat sub așteptări, iar justificarea cu faptul că alte agenții ar sta mai rău nu este acceptată. De asemenea, nu s-a oferit informație despre valoarea corecțiilor financiare aplicate de către instituțiile de Control Europene (PNDR 2014-2020).
Conducerea AFIR nu a abordat nici problema proiectelor reziliate din cauza neregulilor sau a cazurilor de condamnare definitivă pentru activitățile legate de implementarea programelor. Omiterea numărului de angajați care au ales să părăsească Direcția Active Fizice la nivel central, lipsa Contractului Colectiv de Muncă și condițiile necorespunzătoare de muncă constatate de Inspectoratul Teritorial de Muncă București, sunt și ele printre punctele ridicate de noi.
Poate că AFIR ar trebui să facă clarificări referitor și la situația CV-urilor cosmetizate și la situația directorilor din instituție care și-au angajat rudele în cadrul agenției. Detalii EXPLOZIVE într-un material viitor!
De asemenea, facem referire la situația angajaților cu boli incurabile datorate stresului la care sunt supuși, precum și la practica discutabilă a plăților salariale, care anterior mandatului Directorului General Chiriță George se făceau integral pe 12 ale lunii, în prezent fiind fragmentate între 12 și 20-26 ale lunii.
Cu privire la procentul de pierdere în procese, considerăm că indicele de peste 2-3% nu este normal, subliniem că sute de cazuri de angajați au fost puși să returneze anumite sume de bani, după ce curtea de Conturi a constatat erori în calculul veniturilor din stimulentele salariale.
Vezi mai jos integral toate concluziile noastre referitoare la comunicatul AFIR:
Profesionalismul experților din sistem cu experiență în domeniul fondurilor europene din cadrul direcțiilor/compartimentelor tehnice specifice cu atribuții de evaluare, contractare și plată au condus la performanța obținută privind accesarea FEADR, experți care și în lipsa managementului AFIR, așa cum nu de puține ori s-a dovedit (vezi cazuri în care Agenția a funcționat fără angajați în funcții de conducere și pe perioadă de 6 luni) își realizează fără coordonarea managementului atribuțiile de serviciu. În multe situații, putem afirma că posturile de Director General OJFIR/Director General Adjunct OJFIR dublate din punct de vedere al atribuțiilor îndepălinite prinse în Organigrama AFIR din 2017 pe criterii discreționare încetinește fluxul de semnare al documentelor din dosarele administrative aferente proiectelor beneficiarilor pe parcursul etapelor de evaluare, contractare și plată.
Referitor la afirmația dlui George Chiriță director general al AFIR că drepturile salariale au fost acordate la timp, avem informații certe că cel puțin în ultimele trei luni ale anului 2024, salariații AFIR au primit doar salariul de bază la data stabilită prin contractual individual de muncă, fără indemnizație și fără sporurile cuvenite.
În conformitate cu art. 160 din Codul muncii, salariul cuprinde salariul de bază, indemnizațiile, sporurile, precum și alte adaosuri și trebuie plătit înaintea oricăror altor obligații bănești, iar potrivit art. 166 din Codul muncii , salariul se plătește în bani cel puțin odată pe lună, la data stabilită în contractul colectiv de individual de muncă, în contractul colectiv de muncă aplicabil sau în regulamentul intern, după caz.
De asemenea, art. 169 din Codul muncii stabilește că nicio reținere din salariu nu poate fi operate, în afara cazurilor și condițiilor prevăzute de lege.
În răspunsul transmis de AFIR se precizează că salariații au fost înștiințați de încălcarea acestor prevederi legale stipulate în Codul muncii, menționate mai sus, astfel că într-o perioadă în care experții din cadrul AFIR au un volum mare de muncă, fiind în desfășurare sesiuni de depuneri ale proiectelor pe intervențiile din FEADR și pe cale de consecință etapele de evaluare/contractare/plată a proiectelor depuse de beneficiari, managementul Agenției nu a luat măsuri asiguratorii necesare, obligatorii pentru a calcula cu exactitate drepturile cuvenite în plată angajaților AFIR și a face demersurile necesare pentru a obține toate avizele pentru ca salariul în întregul său să fie plătit la timp.
Din comunicatul AFIR înțelegem că din ianuarie 2024 a fost inclusă indemnizația de hrană în media zilnică prin care se calculează indemnizația aferentă concediului de odihnă și că a fost recalculate indemnizația de concediu de odihnă prin includerea normei de hrană, pentru toți salariații AFIR care au efectuat concediu de odihnă în perioada 2021-2023, precum și plata diferențelor rezultate din recalcularea indemnizației aferente concediului de odihnă efectuat în intervalul 2021-2023 și cea plătită efectiv.
Având în vedere susținerea AFIR reiese faptul că în toți acești ani și până la această dată, salariile angajaților din cadrul AFIR au fost calculate greșit, fără respectarea prevederilor legale, astfel vrem să întrebăm conducerea AFIR care este baza legală corectă pentru calcularea indemnizația de hrană și respective a recalculării indemnizația de concediu de odihnă prin includerea normei de hrană.
Cu privire la litigiile pierdute în mod constant de Direcția Juridică și Contencios din cadrul AFIR, conducerea AFIR face afirmații nesusținute de documente doveditoare, precum Raportul curții de conturi sau al corpului de control al ministrului din cadrul MADR, alte documente oficiale care să cuprindă aceste date.
În acest context, este așteptată o reacție coerentă și documentată din partea conducerii AFIR pentru a clarifica aceste acuzații grave!
Redăm mai jos dreptul la replică transmis de AFIR: