O prietenie bănoasă! Beniamin Rus a monopolizat licitațiile din județul controlat de Ilie Bolojan
În județul Bihor se derulează o frăție extrem de profitabilă între mult prea lăudatul bun gospodar Ilie Bolojan și afaceristul Beniamin Rus.
Au trecut ani buni de la declarația omului de afaceri orădean Beniamin Rus ”dacă Ilie Bolojan îmi cere, a doua zi sunt pe șantier!” Prietenia bănoasă dintre cei doi funcționează și azi iar dovezile în acest sens sunt licitațiile organizate de instituțiile din Bihor, acolo unde liberalul Ilie Bolojan este președintele Consiliului Județean, și care sunt câștigate de compania Precon Transilvania, controlată din umbră de Beniamin Rus. Fie că e vorba de lucrări de specialitate la aeroportul Oradea, fie că e nevoie de construit drumuri, amenajat poduri, sau sporit rețeaua de gaze din județ, sau că trebuie să fie reabilitată cetatea, Precon vine și câștigă, de foarte multe ori fără competitori. Sumele sunt de ordinul zecilor de milioane de lei pentru fiecare licitație.
În actele Precon Transilvania apare altcineva, și anume Ioan Eugen Hudriciu, care în trecut a deținut funcția de președinte al Consiliului de Administrație al Trameco, din cadrul grupului Selina, care îl are proprietar pe Beniamin Rus.
Ilie Bolojan este considerat unul dintre cei mai de succes gospodari din România, mai întâi ca primar al municipiului Oradea, iar acum din postura de șef al Consiliului Județean. De multe ori s-a pus problema ca acesta să fie nominalizat premier din partea liberalilor.
Cea mai nouă lovitură dată de Precon Transilvania este la R.A. Aeroportul Oradea, acolo unde a pus mâna pe un contract de 98,7 milioane de lei pentru lucrări de construcții de aerodromuri, piste de decolare și de aterizare și suprafețe de manevrare. Precon a participat la licitație alături de Citadina 98 și Lemacons. A mai existat o singură ofertă, dar a fost declarat inadmisibilă.
Precon a primit și două contracte de la Municipiul Oradea, pentru „Execuția lucrărilor de întrețineri, reparații, amenajări străzi, poduri și trafic rutier pentru municipiul Oradea, pe o perioadă de 4 ani: LOT 1 – Mal stâng Crișul Repede; LOT 2 – Mal drept Crișul Repede”. Este vorba de două loturi, unul în valoare de 13,4 milioane de lei, și celălalt de 10,7 milioane de lei. Compania controlată de Beniamin Rus a participat în tandem cu Citadina 98.
Un alt contract cu multe zerouri a fost a antamat după licitația organizată de Asociația Administrativă Gaz Sud Bihor. Precon în colaborare cum mai multe companii încasează 66,5 milioane de lei pentru Proiectare si Execuție „Înfiinţarea reţelelor inteligente de distribuţie a gazelor naturale in comunele Drăgăneşti, Bunteşti, Rieni, Lazuri de Beiuş, Pietroasa, judeţul Bihor”.
Alți 44,8 milioane de lei vin de la Municipiul Oradea pentru ”Execuția lucrărilor pentru obiectivul de investiții “Extindere ambulator Corp B Spital Clinic Județean de Urgență Oradea, Etapa I și Etapa II”. Tot de la Municipiul Oradea s-a obținut contractul pentru “Reabilitarea, restaurarea și refuncționalizarea zidurilor Cetății Oradea în vederea introducerii în circuitul turistic Cetatea Oradea – Centru multicultural și multiconfesional european – Etapa IV – tronsonul 3.2. Bastionul Crăișorul – Consolidarea și restaurarea zidurilor bastionului Crăișorul și amenajarea platformei lui”. Este vorba de o sumă de 10,8 milioane de lei.
Nu doar Municipiul Oradea oferă sume consistente. De exemplu, Precon a obținut un contract de 27,4 milioane de lei de la Municipiul Marghita pentru ”Execuție lucrări aferente obiectivului de investiții “Centru multifuncțional recreativ Marghita”.
Grindeanu, conflict cu Rus
Beniamin Rus a intrat recent în gura ministrului Sorin Grindeanu. Ministrul Transporturilor a exprimat recent frustrarea legată de impasul în proiectul tronsonului Chiribiș – Biharia (28,55 km) din cadrul Autostrăzii Transilvania. În acest caz, firma bihoreană Precon a fost desemnată câștigătoare anul trecut, însă contractul nu a fost încă semnat.
„Situația de pe A3, Chiribiș – Biharia trebuie să se deblocheze. Suntem într-o situație de Kafka. Am cerut documentele celui care a câștigat, iar el contestă faptul că le-am solicitat. Ei au câștigat prin instanță că trebuie să ni le ofere, dar acum contestă această cerință. Dacă nu vor semna, o să le cerem daune pentru întârziere”, a declarat vineri ministrul Transporturilor.
Grindeanu a subliniat că acest contract a fost câștigat după o luptă în instanță, la Curtea de Apel București. „Ei spun că, semnând acest contract, ar pierde anumite procese pe care le au deja deschise cu noi în trecut. Dar eu vreau să fac autostrada, pe mine nu mă interesează jocurile lor. Pe mine mă interesează să fac această autostradă de la Chiribiș la Biharia. De ce blochează un proiect atât de important?”, a întrebat ministrul Grindeanu, subliniind frustrarea provocată de blocajul persistenței.
În noiembrie 2023, Curtea de Apel București a respins contestația Strabag la licitația pentru lotul Chiribiș – Biharia din Autostrada Transilvania (A3). Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a desemnat câștigătoare oferta bihorenilor de la Precon.
„Am desemnat câștigătorul licitației pentru construcția subsecțiunii Chiribiș – Biharia a Autostrăzii Transilvania! După semnarea contractului, asocierea de constructori români va avea la dispoziție 785,21 milioane de lei (fără TVA) și 24 de luni (6 luni proiectare și 18 luni execuție lucrări) pentru construcția celor 28,55 km ai acestui proiect”, a transmis Grindeanu în iunie 2023.
Directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, a confirmat că asocierea de constructori și proiectanți români Precon Transilvania S.R.L. – Citadina 98 S.A. a fost desemnată câștigătoare pentru realizarea secțiunii de autostradă Chiribiș – Biharia, parte din Autostrada Transilvania.
Constructorul Precon a transmis însă că dorește semnarea contractului pentru lotul Chiribiș – Biharia al Autostrăzii Transilvania (A3) cât mai repede posibil. Conform Economedia, datele publice arată că tocmai Precon a solicitat CNAIR semnarea contractului, după cum reiese din contestația depusă în ianuarie 2024 pe motiv de tergiversare din partea CNAIR care nu dorește finalizarea procedurii de achiziție.